سه شنبه 14 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 مرداد» آشنایی با فیبر نوری، همشهری
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاهده دشوارترین بخشهای قابل دسترسی بدن انسان با فیبرنوری

یک دستگاه فیبر نوری به نازکی تار موی انسان، می تواند به پزشکان کمک کند درون دشوار ترین بخش های قابل دسترسی بدن انسان را مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دانشمندان دانشگاه سنت اندرو شیوه ای ابداع کرده اند که برای نخستین بار امکان انتقال تصاویر دقیق را از طریق یک کابل فیبرنوری فراهم می کند.

تا کنون تلاش ها برای استفاده از چنین فیبرهای باریکی برای انتقال تصاویر موفق نبوده است چرا که این تصاویر به سیگنال های رمز شده تبدیل می شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این محققان با این حال راهی را برای رمزگشایی این نور رمزی شده یافته اند تا تصویر شفاف و درستی به دست آورند.

این پیشرفت امید ساخت وسایل تصویربرداری جدید، ارزان و کمتر تهاجمی را که امکان مشاهده مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، فراهم کرده.

این ابزار در علوم عصبی و دیگر شاخه های پزشکی و علمی که منطقه مورد مطالعه از آسیب پذیری خاص، برخوردار و یا دسترسی به آن دشوار است، مفید واقع می شود.

فیبرهایی که می توانند از چندین حالت نور پشتیبانی کنند معمولا نور را متفرق می کنند و در زمان خروج الگوهای تصادفی و غیر قابل پیش بینی ایجاد می کنند.

معمولا مشکلی برای تصویربرداری است چرا که تصویر در هنگام سفر و حرکت تحریف می شود و در مسیر انتقال از دست می رود. با این حال دانشمندان کشف کردند اگر تصادفی شدن نور درون فیبر را بتوان مشخص کرد، مسیری که تصاویر منحرف می شوند قابل پیش بینی خواهد بود.

همچنین می توان نور خروجی را به گونه ای تنظیم کرد که تصادفی شدن نور را معکوس کرده و تصویر اصلی را نشان دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016