شنبه 8 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 با مهار یک نوع پروتئین

محققان می گویند نشان داده ایم که می توان با مهار یک نوع پروتئین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع دو استفاده کرد و این کار با دارو قابل انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 347 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند که 90 درصد آنها دیابت نوع دو دارند.

این بیماری زمانی روی می دهد که چربی در مکانهایی مانند ماهیچه، رگهای خونی و قلب تجمع می کند و موجب می شود این سلولها در این مناطق دیگر به طور مناسب به انسولین واکنش نشان ندهند.
این مقاومت انسولین نیز موجب می شود سطح گلوکز خون به میزان خطرناکی بالا برود. در نهایت این امر می تواند موجب بروز بیماری قلبی، سکته مغزی، نابینایی، نارسایی کلیوی و قطع عضو شود.

اکنون گروهی بین المللی از دانشمندان اعلام کرده اند شیوه جدیدی برای درمان این بیماری یافته اند.

از آنجا که در اغلب موارد چاقی عامل بروز دیابت نوع دو است در حال حاضر یکی از روش های اصلی درمان این دیابت ارائه یک رژیم غذایی سالم و ورزش است.

علاوه بر این مصرف داروهای خوراکی نیز می تواند افزایش تولید انسولین و همچنین حساسیت بدن به آن را در پی داشته باشد و یا میزان تولید گلوکز را کاهش دهد. اما حدود 30 درصد از بیماران پس چند سال دیگر به درمان خوراکی جواب نمی دهند و باید به تزریق منظم انسولین روی بیاورند.

اکنون محققان موسسه کارولینسکا درمان جدیدی را برای این بیماری ارائه کرده اند که بر روی پروتئینی به نام VEGF-B متمرکز است. این پروتئین در بدن چگونگی انتقال و ذخیره چربی را تحت تاثیر قرار می دهد.

دانشمندان با استفاده از یک آنتی بادی/ دارو موسوم به 2H10 توانسته اند سیگنال دهی VEGF-B را در موش ها متوقف کنند که در نتیجه مانع از تجمع چربی در مناطق نامناسب – ماهیچه ها، رگهای خونی و قلب- می شود.

در یک آزمایش رژیم غذایی این جوندگان برای ابتلای آنها به دیابت نوع دو تعیین شد. اما پیش از آغاز بیماری به آنها آنتی بادی داده شد. درنتیجه این موش ها هرگز به دیابت نوع دو مبتلا نشدند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در آزمایش دیگری موش هایی که به دلیل چاقی ناشی از رژیم غذایی پر چرب این بیماری مبتلا بودند پس از دریافت داروی 2H10 پیشرلفت بیماری در آنها متوقف و معکوس شد.

محققان می گویند نشان داده ایم که می توان با مهار VEGF-B برای پیشگیری و درمان دیابت نوع دو استفاده کنیم و این کار با دارو قابل انجام است.

نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016