دوشنبه 6 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۴۰ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان ايرانی چاق هستند، مصرف نمک در کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است


ايسنا ـ مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: استاندارد ميزان مصرف روزانه نمک پنج گرم است ولی اين ميزان در کشورمان ۱۰ تا ۱۲ گرم در روز است.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال‌های اخير الگوی مصرف غذايی مردم تغيير کرده است، به طوری که مصرف مواد قندی، چربی و نشاسته ای در سبد غذايی بيشتر شده و تبعاتی مانند اضافه وزن و چاقی داشته است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: آخرين مطالعاتی که انجام شده است، در حدود ۴۰ درصد آقايان و ۵۰ درصد خانم‌ها در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سالگی دچار چاقی هستند، اين خود می تواند عامل مهمی برای ابتلا به بيماری‌های غيرواگير مانند ديابت، سرطان‌ها و بيماری‌های قلبی عروقی باشد.

عبداللهی تصريح کرد: از طرف ديگر به دليل عادات و رفتارهای بد تغذيه‌ای مانند مصرف فست فود، ميزان مصرف نمک در ايران ۲ تا ۳ برابر شده است. ميزان مصرف روزانه نمک بايد پنج گرم باشد ولی اين مقدار در کشورمان ۱۰ تا ۱۲ گرم است که تبعات آن فشار خون بالا و پوکی استخوان در اثر از دست رفتن کلسيم شود.

وی بهترين راهکار را رعايت اصل تعادل و تنوع در برنامه غذايی عنوان و اظهار کرد: مصرف نان، سبزی، شير و گوشت به ميزان کافی و مصرف محدود مواد قندی و چربی از اين اصول است. مصرف ميوه ها و سبزی ها ۳ تا ۵ واحد توصيه می شود ولی مطالعات در کشورمان حاکی از مصرف کم اين مواد غذايی است.

مدير دفتر دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: آموزش و فرهنگ سازی در اين زمينه امری بسيار مهم است. مصرف مواد غذايی فاقد ارزش غذايی بايد ممنوع شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016