شنبه 9 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شیردهی منجر به انتقال هپاتیت سی نمی شود

تهران- یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: شیردهی منجر به انتقال هپاتیت سی نمی شود اما در موارد نادر از مادر آلوده به این بیماری به نوزاد در حین زایمان منتقل می شود.


موید علویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:ویروس هپاتیت سی پس از تماس فرد با خون مبتلایان به این بیماری وارد بدن می شود، براین اساس هپاتیت سی از خون یک فرد به خون فرد دیگر منتقل می شود اما از طریق در تماس جسمی، بوسیدن، سرفه یا عطسه کردن یا آب و غذای مشترک منتقل نمی شود.

وی اضافه کرد: ویروس این بیماری در محیط خارج از بدن و درون خون خشک شده به مدت سه ماه زنده می ماند ولی با جوشاندن در یکصد درجه سانتی گراد به مدت پنج دقیقه از بین می رود.

علویان درباره انتقال این بیماری از طریق راه جنسی گفت: ویروس هپاتیت بی بیش از هپاتیت سی از راه تماس جنسی منتقل می شود، موارد هپاتیت سی ناشی از تماس جنسی غالبا در افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند ، دیده می شود.

این فوق تخصص کبد و گوارش ادامه داد:با توجه به شباهت راه های انتقال هپاتیت و ویروس عامل بیماری ایدز، بسیاری از مبتلایان به ویروس ایدز، به طور همزمان به ویروس هپاتیت بی و سی آلوده هستند که این امرموجب تشدید علایم و مشکلات بیماران و کوتاه تر شدن عمر آن ها می شود.

علویان گفت: مبتلایان به هپاتیت سی می توانند ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند اما باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: یکی از راه های انتقال هپاتیت سی می تواند انتقال از راه جنسی با فرد آلوده باشد ولی شانس این انتقال بسیار پایین است به طوری که در اغلب موارد هپاتیت سی از همسر به طرف مقابل منتقل نمی شود.

وی اضافه کرد: امامبتلایان به هپاتیت سی باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنند به عنوان مثال زخم و بریدگی پوست را پانسمان کرده، از سرنگ مشترک استفاده نکرده و از مسواک، ریش تراش و لوازن آرایشی به صورت مشترک استفاده نکنند.

علویان افزود: هپاتیت سی در اثر عوامل مختلفی از جمله داروها ، ویروس های مختلف، بیماری های خود ایمنی و بیماری های ژنتیکی بوجود می آید.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: هپاتیت سی نوعی بیماری کبدی است که در اثر عفونت با ویروس هپاتیت سی رخ می دهد و این ویروس در سلول های کبدی زندگی می کند که موجب التهاب کبد یا همان هپاتیت می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: این ویروس می تواند موجب بروز آسیبهای دایمی کبد مثل سیروز (تنبلی کبد)، سرطان و نارسایی کبد شود.

علویان با بیان اینکه حدود 200 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی درکشورشناسایی شده است، گفت: بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی 170 میلیون نفر درجهان ناقل هپاتیت سی هستند که سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ در اثر ابتلا به این بیماری اتفاق می افتد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016