چهارشنبه 17 فروردین 1384

جلال طالباني به عنوان رييس جمهور موقت عراق انتخاب شد، درباره جلال طالباني، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۷‬
خارجي. سياسي. طالباني. عراق.

شبكه‌هاي تلويزيوني الجزيره قطر و العربيه با پخش مستقيم چهارمين نشست مجمع ملي عراق مراسم انتخاب رياست جمهوري اين كشور را گزارش كردند.

در نشست مجمع ملي عراق از ‪ ۲۵۰‬عضو حاضر در جلسه جلال طالباني رئيس اتحاديه ميهني كردستان عراق و نامزد پيشنهادي كردها با ‪ ۲۲۸‬راي و ‪ ۲۷‬راي سفيد به عنوان رئيس جمهور موقت اين كشور انتخاب شد.

در همين حال "عادل عبدالمهدي" نامزد پيشنهادي "ائتلاف يكپارچه عراق" و "غازي عجيل الياور" فرد پيشنهادي گروه‌هاي عرب اهل تسنن نيز به عنوان معاونان اول و دوم رييس جمهور انتخاب شدند.

در اين نشست نمايندگان خواستار آن شدند كه رئيس جمهور و دو معاون وي مقدار داريي و املاك خود را مشخص كنند.

شبكه الجزيره قطر همچنين به نقل از برخي منابع گفت كه مراسم انتخاب رياست جمهوري عراق براي صدام حسين رييس جمهوري مخلوع عراق كه اكنون در زندان به سر مي‌برد، به طور مستقيم پخش مي‌شود.

-----------------------------------------------------
"جلال طالباني" در آستانه تصدي رياست جمهوري

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۷‬
خارجي. سياسي. عراق.

خبرگزاري فرانسه روز چهارشنبه از بغداد در گزارشي نوشت:"جلال طالباني" يك رهبر كردهاي عراق كه بيشتر عمر خود را صرف مبارزه با رژيم‌هاي متوالي در اين كشور كرد، هم‌اكنون در آستانه تصدي رياست جمهوري قرار دارد.

به نظر مي‌رسد طالباني كه يك ملي‌گراي كهنه‌كار است و در منطقه تحت امرش در كوه‌هاي واقع در شمال عراق صرفا با نام "مام (عمو) جلال" شناخته مي‌شود، اولين رييس جمهوري كرد در اين كشور خواهد بود.

اين وضعيت براي اين رهبر كرد كه بيشترين زمان را در يك دوره ‪ ۴۰‬ساله به‌شورش‌هاي مسلحانه مكرر عليه بغداد سپري كرد، يك جهش و ترقي محسوب مي‌شود.

"هوشيار زيباري" از سياستمداران كرد عراقي گفت: "اين اولين بار در تاريخ عراق خواهد بود كه يك كرد به عنوان رييس جمهوري انتخاب و پذيرفته مي‌شود."
طالباني ‪ ۷۲‬ساله كه در روستاي "كالكان" در ‪ ۴۰۰‬كيلومتري شمال شرق بغداد، به دنيا آمد، در ‪ ۱۵‬سالگي و از زماني كه احساس كرد تحصيل در رشته حقوق فرصت بيشتري را براي مشاركت در سياست در اختيارش قرار مي‌دهد، روياهايش در خصوص پزشك شدن را كنار گذاشت و به تحصيل در رشته حقوق پرداخت..

طالباني پيش از آن كه فكر پيوستن به "حزب دمكرات كردستان" عراق تحت رهبري "ملا مصطفي بارزاني" به وي الهام و هنگام برپايي اولين قيام اين حزب در سال ‪ ۱۹۶۱‬ميلادي عليه بغداد به كوه‌ها برده شود، در ارتش عراق خدمت كرد.

اما پس از بروز اختلاف ميان وي و بارزاني به دليل تقاضايش براي صلح با دولت، طالباني در سال ‪ ۱۹۶۴‬ميلادي به گروهي منشعب از حزب دمكرات كردستان پيوست و در اعتراض به دستور برقراري آتش بس، همراه با "احمد ابراهيم" پدر همسر آينده‌اش به ايران فرار كرد.

اين انشعاب سرآغاز عداوت خونبار درازمدتي ميان كردهاي عراق بود.

در سال ‪ ۱۹۷۵‬ميلادي و پس از تار و مار شدن نيروهاي بارزاني به دست ارتش عراق، طالباني با تشكيل "اتحاديه ميهني كردستان" جدا شدن خود را از بارزاني رسمي كرد.

طالباني، اتحاديه ميهني را به عنوان جايگزين حزب دمكرات تاسيس كرد. وي اساس حزب دمكرات را در ايل گرايي مي‌دانست اما حزب جديد كه در مناطق شهري محبوبيتي كسب كرد، قرار بود بر اساس آرمان‌هاي سوسياليستي بنا شود.

قيام مجددي كه در سال‌هاي ‪ ۱۹۸۰‬ميلادي عليه رژيم بغداد و در زمان حاكميت "صدام حسين" صورت گرفت، جرقه زدن لشكركشي "انفال" در سال ‪ ۱۹۸۸‬ميلادي را كه طي آن ارتش عراق صدها روستاي كردنشين را ويران كرد و هزاران تن را آماج حملات شيميايي قرار داد، موجب شد.

كردها در راستاي برنامه عربي‌سازي منطقه از سوي صدام، از خانه‌هاي خود در امتداد شمال و مركز عراق به ويژه از اطراف شهر نفت خيز "كركوك" بيرون رانده شدند.

در دوران پس‌از جنگ خليج (فارس) در سال ‪ ۱۹۹۱‬ميلادي و سركوب قيام كردها، اوضاع بدتر شد و صدها هزار كرد را بر آن داشت كه در اوج زمستان و در مناطق مرزي كوهستاني ايران و تركيه پناه بگيرند.

برغم تلاش‌هاي ميانجي‌گرايانه مكرر "لندن" و "واشنگتن"،رقابت ديرينه ميان طالباني و گروه بارزاني كه رهبري آنها را "مسعود" پسر ملا مصطفي برعهده گرفته بود، كاهش نيافت.

رقابت ميان آنها جنگ تمام‌عياري را در سال ‪ ۱۹۹۳‬ميلادي و زماني به پا كرد كه طالباني براي به چالش كشاندن انحصارگرايي حزب دمكرات كردستان در كسب درآمدهاي گمركي در مرز تركيه، متوسل به زور شد.

دو گروه در نهايت و در سال ‪ ۱۹۹۶‬ميلادي با برقراري آتش‌بس و امضاي پيمان صلحي در سال ‪ ۱۹۹۸‬ميلادي موافقت كردند، اما نزديكي حقيقي ميان آنها تنها در سال ‪ ۲۰۰۲‬ميلادي و پس از قطعي شدن حمله تحت امر آمريكا به عراق حاصل شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حال حاضر طالباني و بارزاني كنترل دو منطقه جداگانه تحت امر خود را در دست دارند. طالباني در استان"سليمانيه" و بارزاني در استان‌هاي "اربيل" و " دهوك" واقع در شمال غرب عراق مستقر هستند.

طالباني و بارزاني با توافق هم در انتخابات سي‌ام ژانويه شركت كردند.

در حالي كه طالباني براي احراز منصب عالي در بغداد پيشنهاد شده، قرار است كه بارزاني دولت منطقه‌اي كرد را رهبري كند.

-----------------------------------------
جلال طالباني:عراق ازمردم فلسطين تاتشكيل حكومت مستقل فلسطينيان‌ حمايت مي‌كند

سنندج ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۷‬
خارجي. سياسي. عراق.

جلال طالباني رييس جمهور عراق در اولين سخنراني خود در مجلس ملي اين كشور اعلام كرد كه عراق از ملت فلسطين تا تشكيل دولت مستقل فلسطينيان به عنوان بخشي از پيكره امت اسلامي و عربي حمايت خواهد كرد.

وي در ادامه سخنان خود، تعامل مبتني بر هويت اسلامي و عربي، اتحاد ملي، نشر دمكراسي و حسن همجواري و تعامل منطقي با ساير كشورها را محور اصلي سياستهاي عراق جديد ذكر كرد.

وي گفت: ملت عراق پس از دوران سياه ديكتاتوري مستحق آزادي و احترام است .

وي تاكيد كرد كه با مشاركت مردم در جهت تحقق اهداف ملي، صيانت از عزت و احترام ملت عراق و تحقق آزادي و دمكراسي و ساختن عراقي مبتني بر دمكراسي و فدراليسم و رعايت حقوق انساني به دور از تبعيض نژادي و قومي حركت خواهد كرد.

رييس جمهورعراق مبارزه با فساد، تبعيض نژادي و مفاهيم و آثار باقيمانده از ديكتاتوري را از ديگر سياستهاي خود اعلام كرد.

وي تاكيد كرد كه عراق با هر كس كه دوست مردم عراق باشد دوست و با هر كس كه دشمن آنان باشد، دشمن خواهد بود.

جلال طالباني همچنين بر مبارزه جدي و محاكمه متعرضان به حقوق ، ثروت و همبستگي ملت عراق تاكيد كرد.

طالباني روز چهارشنبه در چهارمين نشست مجمع ملي عراق با كسب ‪ ۲۲۸‬راي به عنوان رييس جمهوري عراق برگزيده شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20166

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جلال طالباني به عنوان رييس جمهور موقت عراق انتخاب شد، درباره جلال طالباني، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016