جمعه 6 آبان 1384

پيش نويس بازنگري شده‌ي قطعنامه‌ي آمريكا، انگليس، فرانسه؛ تشديد فشار بر سوريه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

آمريكا، فرانسه و انگليس پيش‌نويس بازنگري شده‌ي قطعنامه‌ي خود عليه سوريه را كه به موجب آن دمشق بايد با تيم تحقيق پرونده‌ي ترور نخست وزير فقيد لبنان همكاري كند، به شوراي امنيت ارائه دادند. در اين پيش‌نويس،‌ سوريه در صورت عدم همكاري كامل با كميته‌ي تحقيقات در خصوص پرونده‌ي ترور رفيق حريري، با تحريم‌هاي اقتصادي و ديپلمايتك روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ براساس پيش‌نويس جديد، شوراي امنيت سازمان ملل به موجب بند 41 منشور اين سازمان قصد خود را از انجام يك سري اقدامات تكميلي به منظور حصول اطمينان از همكاري سوريه اعلام مي‌دارد. بند 41 منشور بيان مي‌دارد كه شوراي امنيت مي‌تواند در مورد اقداماتي به غير از اعمال زور، شامل تحريم‌هاي اقتصادي، سياسي تصميم‌گيري كند.

اين پيش‌نويس همچنين از كشورهاي عضو سازمان ملل مي‌خواهد تا از ورود مظنونان ترور حريري به داخل كشورشان خودداري كرده و اموال و دارايي‌هاي آنان را مصادره كنند. به موجب اين پيش نويس، كميته‌اي متشكل از نمايندگان 15 كشور عضو شوراي امنيت به بررسي و نظارت بر اجراي تحريم بر ضد اشخاص خواهد پرداخت. با استناد به بند ديگري از اين پيش‌نويس، سوريه بايد با تيم بازرسان پرونده‌ي ترور حريري در زمينه‌ي بازجويي از شهروندان و مقامات سوري همكاري كامل كند. سوريه همچنين بايد اشخاصي را كه كميته‌ي مزبور به عنوان مظنون و يا كساني كه به نوعي در ترور حريري دست داشته‌اند دستگير و در اختيار كميته‌ي تحقيق قرار دهد.

ارائه‌ي پيش‌نويس بازبيني شده‌ي قطعنامه‌ي آمريكا، فرانسه و انگليس به شوراي امنيت، مشاجره‌ها و كشمش‌هاي بسياري را در ميان اعضاي اين شورا به وجود آورده است. چين و روسيه به عنوان كشورهاي داراي حق وتو با پيوستن به الجزاير، با تهديد عليه سوريه و اعمال تحريم مخالفت كردند.

فيصل مقداد، سفير سوريه در سازمان ملل،‌ قطعنامه‌ي پيشنهادي را طرح آمريكا عليه سوريه ناميد و اظهار داشت: مطمئن هستم كه روسيه و ديگران چنين قطعنامه‌اي را نخواهند پذيرفت، زيرا اين طرح آمريكا است.

سفير چين در سازمان ملل نيز خاطرنشان كرد: مطمئن هستم كه حاميان اين قطعنامه ديدگاه‌هاي ما را خواهند گرفت و قطعنامه را اصلاح خواهند كرد؛ در غير اين صورت شوراي امنيت دچار شكاف خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي روسيه نيز بيان داشت: مسكو هر كار ضروري را كه براي جلوگيري از تلاش‌ها براي اعمال تحريم عليه سوريه لازم باشد، انجام خواهد داد.

جان بولتون نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل در اين باره گفت، هيچ مشكلي با اظهارات مقامات روسي ندارد؛ زيرا آنها در حال حاضر خواهان اعمال تحريم عليه سوريه نيستند و قطعنامه نيز تحريمي عليه سوريه را اعمال نمي‌كند.

سفير ژاپن در سازمان ملل نيز گفت: توافق عمومي وجود دارد كه بايد در كسب همكاري كامل سوريه بسيار قاطع و آشكار عمل كنيم.

در همين حال،‌ اتحاديه‌ي اروپا نسبت به عدم همكاري سوريه با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق ترور رفيق حريري ابراز تاسف كرد و از دمشق خواست تا تلاش بيشتري را در اين زمينه انجام دهد.

يك منبع در وزارت خارجه‌ي الجزاير نيز گفت: قضيه‌ي ترور رفيق حريري براي الجزاير از اهميت بالايي برخوردار است. سرنوشت الجزاير با سرنوشت سوريه، لبنان و ساير كشورهاي عربي گره خورده است. اين مساله فعاليت ديپلماتيك جدي الجزاير، نيويورك و ديگر كشورهاي عربي و اعضاي شوراي امنيت را مي‌طلبد. عبدالعزيز بوتفليقه رييس جمهور الجزاير، با تعدادي از رهبران كشورها از جمله بشار اسد ارتباطاتي برقرار ساخته است. وزير خارجه‌ي الجزاير نيز با برخي سفيران كشورهاي عضو شوراي امنيت در الجزاير به بررسي موضع‌گيري الجزاير در قبال گزارش دتلف مهليس پرداخت و اعلام كرد كه الجزاير آماده است تا به منظور پيشرفت در كشف حقيقت و احترام به حاكميت و استقلال كشورهاي عربي، با شوراي امنيت همكاري كند.

مقامات اروپايي در بيانيه‌اي اظهار داشت: اتحاديه‌ي اروپا به منظور اجراي عدالت، از تصميم شوراي امنيت حمايت مي‌كند. نگراني اتحاديه‌ي اروپا نسبت به گزارش مهليس در خصوص ارايه‌ي دلايل مبني بر دست داشتن سوريه در ترور حريري،‌ دو چندان شده است.

در اين بيانيه از سوريه خواسته شده است تا بدون هيچ قيد و شرطي با كميته همكاري كند؛ چرا كه گزارش مهليس از اهميت زيادي برخوردار است.

سيلوان شالوم وزير امور خارجه‌ي رژيم صهيونيستي در ديدار با سرگئي لاوروف همتاي روسي‌اش، موضع اسراييل در حمايت از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه سوريه را اعلام كرد. لاوروف كه با آمريكا، فرانسه و انگليس در تلاش است تا پاسخ شوراي امنيت را براي اين گزارش ارائه كند، اعلام كرد: هيچ تحريمي نبايد اعمال شود. سوريه بايد يك طرف در اين تحقيق باشد و نبايد به عنوان يك كشور مورد محاكمه قرار گيرد. در صورتي كه سوريه به عنوان يك كشور گناهكار شناخته شود، ما از اعمال تحريم‌ها و طرح‌هاي تنبيهي عليه اين كشور حمايت مي‌كنيم.

در همين حال، ريچارد گرنل، سخنگوي جان بولتون نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل، گفت: در گزارش مهليس اشاره‌اي به اسد نشده است؛ اما مهليس در جلسه‌ي محرمانه‌ي شوراي امنيت به اعضاي اين شورا گفته است كه اسد از مصاحبه با تيم تحقيق خودداري كرده است.

جان بولتون گفت: بشار اسد از ديدار با بازپرسان سازمان ملل كه درباره‌ي ترور رفيق حريري تحقيق مي‌كردند، خودداري كرده است؛ اما بر اساس قطعنامه‌ي پيشنهادي جديد در سازمان ملل بايد به سوالات پاسخ دهد.

بولتون درباره‌ي شمول بشار اسد، رييس جمهور سوريه در دستگيري افراد مظنون در ارتباط با ترور حريري، گفت: اين امر قطعا شامل رييس جمهور سوريه نيز خواهد بود. هيچ كس بالاتر از قانون قرار ندارد. اسد فرصت دارد تا در همه‌ي اوقات با رسانه‌ها صحبت كند و هنوز هم اين كار را انجام مي‌دهد. او بايد براي صحبت كردن با مهليس هم وقت داشته باشد. ما آماده‌ي شنيدن پيشنهادات درباره‌ي قطعنامه‌ي جديد هستيم؛ اما در هدف اصلي اين قطعنامه كه ارسال پيامي آشكار و قوي است، هيچ تغييري روي نخواهد داد.

ژاك شيراك رييس جمهور فرانسه، خواستار برگزاري يك دادگاه بين‌المللي براي محاكمه‌ي مظنونان لبناني و سوري متهم به طرح ريزي ترور رفيق حريري شد.

وي پس از اجلاس سران اتحاديه‌ي اروپا، طي يك كنفرانس خبري گفت، سوريه بايد مجبور به همكاري با تحقيقات سازمان ملل در خصوص ترور رفيق حريري شود. شيراك با اشاره به احتمال وجود ارعاب و تهديد در دادگاه‌هاي لبناني، خاطرنشان ساخت: من شخصا خواستار برگزاري يك دادگاه بين‌المللي هستم؛ اما من به دلايل مختلف مطمئن نيستم كه ما بتوانيم يك دادگاه بين‌المللي برگزار كنيم.

رييس جمهور فرانسه اضافه كرد: در صورتي كه ما موفق به اين كار نشويم، واجب است اقداماتي ترتيب داده شود تا قادر به محاكمه‌ي اين مظنونان شويم.

اسامي ماهر اسد، برادر بشار اسد و آصف شوكت رييس سازمان اطلاعات سوريه از اقوام درجه يك بشار اسد، از نسخه‌ي نهايي گزارش مهليس حذف شده است.

از سوي ديگر،‌ ابراهيم امين السيد، رييس شوراي سياسي حزب‌الله لبنان و نماينده‌ي سابق اين حزب در كابينه‌ي‌ لبنان، با هشدار به لبناني‌هايي كه سعي مي‌كنند به گزارش دتلف مهليس رنگ و بوي سياسي دهند، هشدار داد و اعلام كرد كه كشور چنين اقداماتي را تحمل نمي‌كند و گفت: ما به خوبي دريافته‌ايم كه چرا آمريكا از گزارش مهليس براي افزايش اعمال فشارها و تحميل مجازات‌هايش عليه ما استفاده مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: اين امر براي ما غافلگير كننده نبود. انتظار چنين واكنش‌هايي را از سوي آمريكا و طرفدارانش داشته‌ايم. تا به حال گزارش مهليس به واقعيت نپيوسته است و منتظريم كه با مدارك درست و معتبر، نتايج واقعي حاصل شود تا بتوانيم در مقابل اتهامات بايستيم. آمريكايي‌ها از اين گزارش براي اعمال فشار بيشتر، تسلط و برچيدن نظام سوريه استفاده مي‌كنند تا بتوانند موقعيت ديگري را در كنار جنگ عليه عراق براي خود به ثبت برسانند.

در همين حال، بقيه شعبان وزير مهاجرت سوريه، از آمريكا خواست تا در خصوص ترور حريري با اين كشور وارد مذاكره شوند.

وي گفت: اختلافات واشنگتن و دمشق بايد از طريق مذاكره حل شود نه استفاده از زور.

رياض الداوودي، مشاور بلند پايه‌ي حقوقي دولت سوريه نيز گفت: دمشق با بازرسان كميته‌ي تحقيقات همكاري داشته و خواهد داشت.

وي در ادامه احتمال بازجويي از بشار اسد و دستگيري مسوولان بلندپايه‌ي سازمان اطلاعات بر اساس قطعنامه‌ي آمريكا، انگليس و فرانسه را رد كرد و با اتخاذ موضع‌گيري شديد در قبال اعمال فشارهاي غرب، گزارش مذكور را گزارشي سياسي دانست كه در آن سوريه به ترور حريري مرتبط داده شده است.

وي با بيان اين كه سوريه آماده‌ي ارائه‌ي اطلاعات كاملتر به مهليس است، بيان داشت: اما بايد حقايق موجود براي وي توضيح داده شود. مهليس بايد ما را در جريان كيفيت بازجويي‌هايش قرار دهد. نمي‌توانند در حالي كه اسد چيزي ملموسي در اختيار ندارد، از طريق بازجويي از او به چيزي برسيد.

فاروق الشرع، وزير امور خارجه‌ي سوريه نيز در سخناني در جمع اعضاي كميته‌ي مركزي حزب بعث سوسياليسم عربي اين كشور به بررسي تحولات منطقه، موضع‌گيري سوريه و تلاش‌هايي كه اين كشور براي حمايت از منافع ملي و قومي‌اش و هم‌چنين اوضاع عراق، فلسطين و لبنان انجام داده، پرداخت.

وي گفت: تمامي اعمال فشارها و هدف قرار گرفتن اين كشور از سوي كشورهاي بزرگ به دليل نقش مهم دمشق در منطقه و مخالفت آن با اجراي طرح‌هايي است كه در راستاي از هم پاشيدگي منطقه حركت مي‌كند كه طرح خاورميانه بزرگ از جمله آن است. همكاري سوريه با سازمان ملل بر اساس اصول حق و عدالت، مخالفت با شرط‌ها و دستورات و استفاده از بهانه‌هاي واهي براي تحقق اهداف سياسي است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26946

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيش نويس بازنگري شده‌ي قطعنامه‌ي آمريكا، انگليس، فرانسه؛ تشديد فشار بر سوريه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016