شنبه 7 آبان 1384

مبارك، اسد را به همكاري بيشتر با كميته‌ تحقيق بين‌المللي فراخواند، ايرنا

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۰۷‬

"حسني مبارك" رييس جمهوري مصر در سفر سرزده‌ي خود به دمشق، "بشار اسد" رييس جمهوري سوريه را به همكاري بيشتر با "دلتو مهليس" كميته‌ي بين‌المللي تحقيق در مورد ترور "الحريري" فراخواند.

الحريري نخست وزير پيشين لبنان بهمن ماه گذشته در بيروت كشته شد.

روزنامه‌ي فرامنطقه‌يي "الحيات" روز شنبه به نقل از منابع خود در قاهره، افزود: "حسني مبارك" تاكيد كرد كه همكاري با كميته‌ي تحقيق تنها راه خروج سوريه از تنگناي فشارهاي بين‌المللي است.

مهليس، در گزارشي از تحقيقات خود كه سه شنبه‌ي گذشته در شوراي امنيت به بحث گذارده شد، با نام بردن از برخي مقامات طراز اول سوري، آنان را به دست داشتن در ترور رفيق الحريري متهم ساخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش مهليس ، گرچه به اعتراف او هنوز تكميل نشده و نياز به تحقيقات بيشتر دارد، چنان چه دبيركل سازمان ملل مجوز ادامه‌ي تحقيقات تا آذرماه را براي مهليس صادر كرد، بهانه‌يي به واشنگتن و پاريس داد تا گزارش او را نهايي قلمداد كنند.

آمريكا و فرانسه به بهانه‌ي اين گزارش، پيش نويس قطعنامه‌يي بر ضد سوريه را به شوراي امنيت پيشنهاد دادند.

الحيات همچنين به نقل از منابع ديپلماتيك عرب نوشت: قاهره معتقد است، سوريه چاره‌يي ندارد جز اينكه با كميته‌ي تحقيق بين‌المللي به طور كامل همكاري كند و سياست متعادلي را نسبت به عراق در پيش گيرد.

اين منابع در عين حال تاكيد دارند: مصر با استفاده از گزارش مهليس براي هدف قرار دادن سوريه و ايجاد كانون بحران جديد در منطقه‌ي خاورميانه مخالف است.

به نوشته‌ي الحيات، اسد و مبارك روز پنجشنبه‌ي گذشته نيز در پي سفر "عمر سليمان" رييس سازمان اطلاعات مصر به عربستان و ديدارش با پادشاه و وليعهد عربستان، تلفني گفت وگو كردند و توافق شد كه در دمشق با يكديگر ديدار كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26972

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مبارك، اسد را به همكاري بيشتر با كميته‌ تحقيق بين‌المللي فراخواند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016