شنبه 28 آبان 1384

گزارش كامل جلسه‌ علني اولين روز نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق در قاهره، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

رهبران عراقي از تمامي گروه‌هاي قومي و سياسي همراه با منوچهر متكي، وزير خارجه‌ي ايران، فاروق الشرع، وزير خارجه‌ي سوريه، حسني مبارك، رييس جمهور مصر، عبدالعزيز بوتفليقه، رييس جمهور الجزاير و اشرف غازي، نماينده‌ي سازمان ملل در عراق در محل اتحاديه‌ي عرب در قاهره گردهم‌ آماده‌اند تا درباره‌ي "آشتي ملي" (وفاق ملي) در عراق گفت‌وگو كنند.

در مراسم افتتاحيه‌ي نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق، عمرو موسي بر ضرورت توجه كشورهاي عربي به روند امور در عراق تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، عمرو موسي، دبيركل اتحاديه‌ي عرب در اين مراسم ضمن خوش آمدگويي به رهبران و سران كشورهاي عربي و اسلامي به ويژه جلال طالباني، رييس جمهور و ابراهيم الجعفري، نخست وزير عراق و نمايندگان احزاب سياسي اين كشور اظهار داشت: امروز روز تاريخي براي كشورهاي عربي و عراق محسوب مي‌شود زيرا رهبران اين كشور و نمايندگان احزاب سياسي آن به همراه رهبران كشورهاي اسلامي و عربي در اين نشست حضور يافتند تا روند وفاق و صلح ملي در عراق را مشخص كنند.

وي افزود: اين نشست ثابت مي‌كند كه عراق و دوستداران آن براي ساخت آينده‌اي بهتر و برقراري دموكراسي در آن تلاش مي‌كنند.

دبيركل اتحاديه‌ي عرب تاكيد كرد: همه ما امروز با هدف حفظ وحدت عراق كه مكان ساخت كشوري آزاد و متحد است، در اين جا جمع شديم و اميدوارم كه به زودي شاهد عراقي با سرزميني آزاد، دولتي مقتدر و مردمي متحد باشيم كه در سايه صلح و امنيت زندگي كنند.

وي با اشاره به تفكر اتحاديه‌ي عرب از موضوع عربي بودن عراق گفت: عربي بودني كه ما به آن اعتقاد داريم عربيتي است كه منافع مشترك و همه جانبه تمامي گروه ها در آن رعايت شده باشد و هيچ يك از احزاب و مليت‌هاي اين كشور به حاشيه كشيده نشوند.

وي هم چنين ابراز اميدواري كرد كه مردم عراق با تمسك به روند دموكراسي و حفظ وفاق ملي زمينه را براي بازسازي و پيشرفت در اين كشور فراهم كند.

عمرو موسي با اشاره به رنج‌ها و سختي‌هايي كه مردم عراق طي دوره‌هاي گذشته و زمان نظام استبدادي صدام متحمل شده‌اند، خاطر نشان كرد: عراقي‌ها بايد از فرصت‌هاي به دست آمده در جهت حفظ ارزش‌هاي نظام دموكراسي و فراموش كردن خاطرات تلخ گذشته استفاده كنند.

وي افزود: عراق جديد بايد متفاوت از گذشته باشد و كنفرانس آشتي ملي زمينه را براي اين مهم فراهم مي‌كند.

وي همچنين اقدامات تروريستي در عراق به ويژه انفجارهاي اخير در مساجد شيعيان خانقين عراق را محكوم كرد.

دبيركل اتحاديه‌ي عرب هم‌چنين برقراري روابط مثبت بين عراق و همسايگانش را در بهبود اوضاع اين كشور موثر دانست.

وي در ادامه ضمن تشكر از حضور مقامات عربي و اسلامي از جمله منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي ايران در اين كنفرانس از مقامات سازمان ملل از جمله كوفي عنان، دبيركل اين سازمان به دليل همكاري‌هاي گسترده‌شان در فراهم كردن شرايط لازم براي برقراري اين نشست قدرداني كرد.

عمرو موسي در پايان ابراز اميدواري كرد كه به زودي خاورميانه شاهد ثبات و تكميل روند صلح از طريق تشكيل كشور مستقل فلسطين، بازگشت قدرت و حاكميت به عراق و تحقق اهداف مردم اين كشور و اصلاحات و پيشرفت در جهان عرب باشد.

از سوي ديگر حسني مبارك، رييس جمهور مصر نيز ضمن خوش آمد گويي به مهمانان شركت كننده در اين نشست خاطر نشان كرد: حضور شما در مقر اتحاديه‌ي عرب در مصر نشان دهنده جايگاه ويژه عراق در بين دولت و مردم مصر است.

وي افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد كه مصر توجه ويژه‌اي به تحولات اوضاع عراق دارد و ما معتقديم كه كنفرانس آشتي ملي و حفظ وحدت مردم اين كشور تنها راه تحقق خواسته‌هاي عراقي‌ها است.

رييس جمهور مصر هم‌چنين راه تضمين حفظ عراق را مشاركت تمامي فرزندان آن به دور از تبعيض و به حاشيه كشيده شدن آنها دانست.


در ادامه جلال طالباني، رييس جمهور عراق اظهار داشت: ما مي‌خواهيم دولتي داشته باشيم كه بر اساس دموكراسي، كثرت گرايي و آزادانديشي باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران طالباني در مراسم آغازين نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق گفت: ما امروز اينجا جمع شده‌ايم تا زير سايه‌ي اتحاديه‌ي عرب به مذاكرات بپردازيم چرا كه معتقديم ادامه اين مذاكرات مي‌تواند بسياري از مشكلات را حل كند. ما سعي مي‌كنيم تا با اراده قوي به آشتي ملي و نظام دموكراسي مورد نظر دست يابيم.
وي در ادامه از تمامي كشورها اتحاديه‌ي عرب و سازمان‌ها خواست تا اقدامات تروريستي در عراق را محكوم كنند.
طالباني با اشاره به جنگ آمريكا و متحدانش در عراق گفت: اگر چه اين جنگ كار خوبي نبوده است اما تنها راه نجات ملت بود. نظام سابق با هرج و مرج‌ها و اختلافاتي كه ايجاد كرده بود كشور را به كانون تجمع كفار و تروريست‌ها تبديل كرده بود. ما اميدواريم تا عراقي جديد به رهبري فردي كه اصالت عراقي دارد تشكيل شود و در راستاي اين امر تلاش مي‌كنيم.
وي افزود: ما امروز قصد داريم تا با آشتي ملي و هر چه كه تحت اين نام قرار دارد، يكپارچگي ملت را قوت ببخشيم. از نظر ما طرح آشتي ملي به طرفداران نظام سابق و متحدان آنها اجازه ظهور نمي‌دهد. ما نمي‌خواهيم افرادي كه تحت نام تروريسم هستند، وارد عرصه آشتي ملي شوند.
طالباني گفت: عراقي‌ها همگي خواهان استقلال و امنيت هستند. ما هم تلاش مي‌كنيم تا با ايجاد نيروهاي كارآمد و خوب اين استقلال را به آنها برگردانيم و هم‌چنين اين امكان را فراهم كنيم تا نيروهاي چند مليتي هرچه زودتر عراق را ترك كنند.
رييس جمهور عراق در ادامه بر پايبندي كشورش به تعهدات ملي تاكيد كرد و گفت: ما از طريق اين كنفرانس تمايل خود را به پايبندي به قطعنامه‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي اعلام مي‌كنيم و مي‌گوييم كه ما خواهان اجراي سياست حسن همجواري هستيم.
وي در پايان اظهار داشت: عراق جديد خواهان صلح با مردم و همسايگانش است و با هر كسي كه با آن دوست باشد دوست خواهيم بود و با هر كه با آن دشمن باشد دشمن خواهيم بود.
بعد از سخنان طالباني، ابراهيم الجعفري، نخست وزير عراق نيز در سخناني ضمن تشكر از تلاش‌هاي عمرو موسي، دبير كل اتحاديه‌ي عرب از برپايي اين كنفرانس گفت: ملت عراق خواهان حفظ يكپارچگي و ميراث ديني و ملي‌اش است و هم چنان نيز بر حفظ آن تاكيد دارد.
وي با اشاره به عدم خواست مردم عراق به حضور يافتن اعضاي حزب بعث در كنفرانس آشتي ملي گفت: فرهنگي كه به اسم بعث به عراق آمده و به كرامت مردم آن تجاوز كرده است، جايي ندارد و به طور كلي بعثي‌ها جايگاهي در عراق ندارند.
وي افزود: اميدواريم طرح آشتي ملي موجب شود تا گام‌هاي بلندتري در راستاي عزت و وحدت كشور برداشته شود. هم‌چنين اميدواريم اتحاديه‌ي عرب در همه‌ي زمينه‌ها از جمله مسايل امنيتي اقتصادي اطلاع رساني با ما همكاري كند تا بتوانيم به پيشرفت مورد نظر خود برسيم.


هم‌چنين بلخادم، نماينده‌ي رييس جمهور الجزاير طي سخناني تاكيد كرد امروز روزي است كه دوستداران عراق در پاسخ به درخواست‌هاي مردم اين كشور گرد آمدند تا مذاكرات مهمي را در جهت تحقق اهداف مردم عراق انجام دهند.
وي ضمن قدرداني از مردم و دولت مصر به دليل برگزاري اين مذاكرات مهم در مقر اتحاديه‌ي عرب در قاهره اظهار داشت، حضور ممتاز نمايندگان رسمي و غير رسمي احزاب عراقي نشانه‌ي احساس مسووليت آن‌ها نسبت به از بين بردن مظاهر خشونت، نفرت و كينه بين مردم اين كشور است و اين امر جز با تلاش گسترده و توافق گروه‌هاي عراقي امكان‌پذير نيست.
وي افزود: احزاب عراقي بايد با خلوص نيت براي ايجاد امنيت، صلح و حفظ وحدت ملي و ارضي عراق تلاش كنند.
وي هم‌چنين بر حمايت الجزاير از روند سياسي عراق و حفظ وحدت ملي و ارضي اين كشور تاكيد كرده و ابزار اميدواري كرد كه نتايج اين نشست بتواند اولين گام براي ايجاد رفاه ملي در عراق و وحدت هرچه سريع‌تر مردم اين كشور محسوب شود.
بلخادم هم‌چنين پايبندي احزاب عراقي به تعهدات و اصول و اقدامات دولت عراق و حمايت‌هاي منطقه‌يي و جهاني در توسعه‌ي نقش آن‌ها در عراق را در تحقق اهداف كنفرانس آشتي ملي ضروري دانست.
در همين حال اشرف غازي، نماينده‌ي كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد نيز طي قرائت بيانيه‌اي از سوي وي از حضور شركت‌كنندگان در اين نشست و تلاش آن‌ها براي تحقق وحدت ملي در عراق قدرداني كرد.
وي همچنين نقش اتحاديه‌ي عرب و تلاش‌هاي منطقه‌يي را در برقراري ثبات در عراق ضروري دانست.
وي ضمن تاكيد بر احترام به حاكميت، رهبري و استقلال سياسي عراق خاطرنشان كرد: اميدواريم اين نشست مقدماتي بتواند به احزاب سياسي عراق در ايجاد توافق ملي كه مهم‌ترين عامل براي حفظ ثبات، امنيت و صلح در اين كشور است، كمك كند.
وي هم‌چنين رابطه حقوق بشر را با مذاكرات در جهت ساخت عراق جديد رابطه‌اي مستقيم دانست و افزود با توجه به خشونت‌هاي موجود در عراق در عمليات‌هاي نظامي در اين كشور تحكيم مذاكرات و ايجاد توافق ملي براي حفظ ارزش‌هاي حقوق بشر ضروري است.
وي با تاكيد بر اينكه اين موضوع از اولويت‌هاي سازمان ملل متحد محسوب مي‌شود، بيان داشت: تمامي احزاب و گروه‌هاي عراقي بايد با مشاركت در اين مذاكرات به حل مشكلات عراق كمك كنند.
نماينده دبير كل سازمان ملل متحد در عراق مجددا بر حمايت اين سازمان از روند سياسي عراق تاكيد كرد و افزود هيات ويژه‌ي سازمان ملل در عراق حضور دارد تا ضمن حمايت از روند سياسي در اين كشور قبل و بعد از انتخابات كمك‌هاي خود را در زمينه‌ي حقوق بشر، رشد و شكوفايي عراق و بازسازي در اين كشور ارايه دهد.
وي با اشاره به سختي‌ها و مشكلاتي كه مردم عراق با آن روبرو هستند، خاطرنشان كرد: مهم‌ترين وظيفه‌ي ما در اين كنفرانس پايان بخشيدن به سختي‌هاي مردم عراق و تحقق اهداف آن‌هاست.
وي مشاركت مردم عراق در طرح همه‌پرسي قانون اساسي را نشانه‌ي عزم و اراده آن‌ها در ساخت عراقي مستقل به دور از حضور نظامي و سياسي نيروهاي خارجي دانست و ابراز اميدواري كرد كه تمامي احزاب و گروه‌هاي عراقي در انتخابات پارلماني اين كشور كه قرار است 15 دسامبر برگزار شود شركت كنند.
سپس همام حمودي، نماينده رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اظهار داشت: عراق از آن همه عراقي‌هاست و اين اصلي است كه نمي‌توان از آن چشم پوشي كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران نماينده‌ي سيد عبدالعزيز حكيم رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه در نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق در قاهره سخن مي‌گفت، اظهار داشت: ما تنها از طريق حضور واقعي مردم مي‌توانيم عراقي شكوفا را به وجود آوريم.
وي افزود: ما از به حاشيه كشاندن شهروندان عراقي كه در راستاي پيشرفت كشورشان قدم بر مي‌دارند، مخالفيم.
حمودي گفت: آزادي از آن همه مردم عراق است و بدون آن پيشرفتي براي مردم كشور بدست نمي‌آيد. اميدواريم آزادي كه مردم با تاييد قانون اساسي عراق آن را به تصويب رساندند، محقق گردد.
وي ادامه داد: عراقي كه ما خواهان آن هستيم بايد شرايطي داشته باشد كه از جمله آنان حاكميت قانون اساسي، آزادي، استقلال كامل، عراق فدرال،‌ حفظ حقوق اقليت و ايجاد امنيت و ثبات است.
نماينده مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق گفت: دستيابي به استقلال كامل در مرحله‌ي فعلي مهم‌ترين كار است. اين مساله مهم‌ترين چيز براي ايجاد آزادي در كشور است و ما تمام تلاش خود را براي ايجاد عراقي كه بتواند به استقلال كامل خود دست يابد انجام مي‌دهيم و سعي مي‌كنيم تا موجب توقف جنگي شويم كه به دليل حماقت‌هاي صدام ايجاد شده است و موجب شد تا اشغالگران براي حضور خود در كشورمان توجيه پيدا كنند. هم چنين ما خواهان عراقي فدرال هستيم كه بتوانيم در اداره‌ي كشور توازن را ايجاد كنيم و از طريق آن بتوانيم به حفظ يكپارچگي عراق و متوقف كردن تبعيض نژادي كمك كنيم. ما با هر گونه انديشه تجزيه عراق مخالفيم و معتقديم كه آنچه موجب ادامه حضور بيگانگان در عراق شده است مساله تروريسم بوده كه بايد هر چه سريعتر ريشه‌كن شود.
وي ادامه داد: يكي ديگر از خواسته‌هاي ما حفظ حقوق اقليت‌هاست، چرا كه آنها جزيي از ملت‌ اين كشورند. ايجاد عراقي امن و باثبات يكي ديگر از خواسته‌هاي ماست. نظام سابق امنيت را از مردم گرفت و سياست‌هاي اشتباهي كه آمريكا و اشغالگران در اين كشور انجام داده‌اند موجب شد تا اين بحران امنيتي روز به روز افزايش يابد.
حمودي با اشاره به حملات تروريستي اظهار داشت: ما در مجلس اعلا جزو اولين كساني بوديم كه در اين حملات متضرر شديم. ما در اين حملات سيد محمد باقر حكيم، رهبر و موسس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را از دست داده‌ايم. تروريسمي كه در عراق ما با آن مواجه هستيم پديده‌اي منحصر به فرد است. ما از تمامي مراجع و سازمان‌ها مي‌خواهيم تا اين پديده را محكوم كنند.
وي در ادامه با انتقاد از كشورهاي عربي به دليل سكوت‌شان در مقابل پديده تروريسم گفت: هدف تروريست‌ها كشتن مردم بيگناه است كه بايد در برابر آن ايستاد. ما مي‌خواهيم كه عاملان اين جنايت‌ها هر چه سريعتر محاكمه شوند.
حمودي ادامه داد: آنچه ما از اتحاديه‌ي عرب و دولت‌هاي عربي انتظار داريم اين است كه موضع‌گيري‌ صريحي را به نفع ملت عراق داشته باشند و در آن تروريست‌ها را محكوم كنند.
وي افزود: از ديگر انتظارات ما از اتحاديه‌ي عرب و كشورهاي عربي حمايت سياسي، مطبوعاتي‌، امنيتي، اقتصادي و پرداخت بدهي‌هاي عراق و انجام پروژه‌هاي بازسازي است.
وي در پايان از اتحاديه‌ي عرب به دليل برپايي اين كنفرانس تشكر و ابراز اميدواري كرد كه اين كنفرانس موجب متوقف شدن حملات تروريستي و تحقق اصول و خواسته‌هاي مردم عراق شود.


در ادامه حارث الضاري، دبير كل هيات علماي مسلمين عراق كه اصلي‌ترين گروه سني عراقي است، اظهار داشت: اين نشست كه از سوي اتحاديه‌ي عرب برنامه‌ريزي شده، از اهميتي ويژه برخوردار است زيرا اولين و كامل‌ترين نشست بين احزاب عراقي مي‌باشد.
وي افزود: طرح آشتي ملي و انجام مذاكرات بين احزاب عراقي بايد تمامي عراق از شمال تا جنوب اين كشور را در بر گرفته و در روندي صحيح انجام گيرد.
وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: مهم‌ترين مشكل عراق حضور نيروهاي اشغالگر در اين كشور است و سازمان ملل متحد بايد يك جدول زماني مشخص براي عقب نشيني نيروها تعيين كند.
دبيركل هيات علماي مسلمين با اشاره به اقدامات نيروهاي اشغالگر در عراق اظهار داشت: اقدامات وحشيانه نيروها در فلوجه و ديگر شهرهاي عراق و ناديده گرفتن حقوق مردم، تداوم مقاومت‌ها را اثبات مي‌كند زيرا تا زماني كه اشغالگري نيروهاي خارجي در عراق ادامه يابد، مردم نيز مقاومت را تاييد مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: ناديده گرفتن حضور مقاومت در عراق موجب پيچيده‌تر شدن مشكلات در اين كشور مي‌شود.
الضاري خاطرنشان كرد: تروريست‌ توصيف كردن مقاومت و نسبت دادن آنها به شبه نظامياني كه از خارج وارد عراق مي‌شوند، ظلم و ستمي آشكار به مقاومت شريف مردم عراق است.
وي افزود: حمله به مساجد، بي‌حرمتي به قرآن، دستگيري زنان و آزار و شكنجه آنها راهي جز درخواست براي پايان بخشيدن به اشغالگري‌ آنها در عراق باقي نمي‌گذارد.
وي هم‌چنين تصريح كرد: اين موضوع كه خروج نيروهاي اشغالگر به ايجاد شكاف و بحران امنيتي در اين كشور منجر مي‌شود يك بهانه غير قانوني است كه صحت ندارد، زيرا تعيين جدول زماني موجب حسن نيت گروه‌هاي عراقي و مردم عراق نسبت به مساله خروج نيروهاي اشغالگر از اين كشور خواهد شد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: مقاومت حقي قانوني است و ما با تمامي اشكال و گونه‌هاي تروريسم مخالف هستيم.
وي برقراري ثبات و امنيت را منوط به آمادگي تجهيزات امنيتي، به دور از مسايل تبعيض نژادي و طايفه‌يي و بازسازي ارتش عراق دانست.
الضاري با اشاره به زنداني شدن هزاران تن از مردم درعراق گفت: اتحاديه‌ي عرب بايد در مساله مربوط به كشورهاي عربي و عراق حضور فعال داشته باشد. هم چنين سازمان ملل بايد به وظايفش در حمايت از شهروندان عادي عمل كند. ما در خصوص جنايت‌هاي اشغالگران و عناصر امنيتي عراق خواهان تشكيل كميته‌ي تحقيق بين‌المللي هستيم.
وي افزود: از نظر ما رسيدگي به اين امر مي‌تواند اندكي عراق را از بحران موجود برهاند.
الضاري در پايان از ملت آمريكا خواست تا با اعمال فشار عليه دولت و قانونگذاران خود از آنها بخواهند تا نيروهايشان را از عراق خارج كنند چرا كه حضور اين نيروها در عراق و جنگ در اين كشور به نفع هيچ يك از طرفين نخواهد بود.
قرار است بعد از ظهر امروز(شنبه) از ساعت 30/16 دقيقه تا ساعت 30/21 دقيقه به وقت قاهره، نشست وزراي خارجه‌ي كشورهاي عضو كميته‌ي پيگيري مساله‌ي عراق به همراه برخي مسوولان عرب برگزار شود.

هدف از مذاكرات سه روزه قاهره آماده كردن زمينه براي برگزاري كنفرانس بزرگ‌تري كه قرار است در عراق تشكيل شود، اعلام شده؛ اما مقام‌ها اميدوارند اين گفت‌وگوها فرصتي براي برطرف كردن اختلافات ميان جناح‌ها و اقوام مختلف كشور باشد.


ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق پيش از آغاز اين نشست مقدماتي گفت كه اين ديدار بخشي از اقداماتي است كه با هدف گسترش پيشرفت‌هاي سياسي در عراق انجام مي‌شود. وي از همه‌ي گروه‌ها خواست حسن نيت خود را براي دسترسي به نتايج مثبت نشان دهند.

جعفري هنگام ورود به قاهره به خبرنگاران گفت: ما از هر اقدامي كه به ثبات كشور مربوط شود، حمايت مي‌كنيم.

نمايندگان اهل تسنن، شيعيان و كردها نيز در اين نشست حضور دارند.

هوشيار زيباري، وزير امور خارجه‌ي كرد عراق، غازي الياور، معاون رييس جمهور از اهل تسنن نيز در اين نشست حضور يافته‌اند.

غيبت كساني نظير عبدالعزيز حكيم، رهبر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و مقتدي صدر كاملا مشهود است؛ اما هر دوي اين افراد نمايندگاني به نشست اعزام كرده‌اند. عبدالعزيز حكيم اعلام كرده به علت بيماري در اين نشست حضور ندارد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27442

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل جلسه‌ علني اولين روز نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق در قاهره، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016