چهارشنبه 30 آذر 1384

جلسه‌ي ششم محاكمه‌ي صدام و همدستانش امروز برگزار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


محاكمه‌ي صدام و همدستانش به اتهام قتل عامل شيعيان در الدجيل امروز (چهارشنبه) از سر گرفته شد و اين بار نيز با تاخير از سوي رسانه‌هاي خبري پخش شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شبكه‌ي الجزيره نوار ضبط شده‌اي از اين محاكمه را پخش كرد كه در آن شاهدان پرونده با حضور در جايگاه به شرح واقعه پرداخته و به سوالات پاسخ دادند.

اين ششمين جلسه از محاكمه‌ي صدام و مسوولان سابق نظام عراق است.

در ابتداي اين جلسه رزگار محمد امين، قاضي رسيدگي پرونده‌ي صدام و معاونانش، جلسه را را با فراخواندن متهمان به جايگاه آغاز كرد.

صدام آخرين متهمي بود كه به قفس اتهامات وارد شد. او در حالي كه به حضار سلام كرد و به همه مي‌خنديد وارد سالن شد و در جايگاهش نشست.

خليل الدليمي، وكيل اصلي صدام و سه تن ديگر از وكلا نيز در اين جلسه حضور داشتند.

در جلسه‌ي امروز برزان تكريتي، رييس سابق سازمان اطلاعات عراق نسبت به عدم استماع جلسه‌ي محاكمه‌ي دادگاه، به قاضي رسيدگي اين پرونده اعتراض كرد و گفت: شما از لحاظ معنوي ما را مي‌كشيد.

بعد از آن‌كه برزان تكريتي كه برادر ناتني صدام نيز است، به تخريب باغ‌هاي اطراف روستاي الدجيل در فاصله‌ي 20 كيلومتري اين روستا اعتراف كرد و پرسيد: تخريب‌هاي ديگري نيز در شهرهاي ديگري چون كربلاء، نجف و فلوجه انجام شده است، مسوول اين گونه اقدامات كيست؟

اما قاضي رزگار محمد امين نسبت به اين مساله اعتراض كرد و گفت كه مي‌توانيد شكايات‌تان را به طور مكتوب ارائه كنيد.

در واكنش به اين اظهارات برزان تكريتي نيز اظهار داشت: شما از لحاظ معنوي ما را كشتيد.

سپس خليل الدليمي نسبت به اين كه زمان ورود به فرودگاه بغداد مورد تهديد قرار گرفته است، اعتراض كرد.

قاضي دادگاه نيز قول داد كه براي جلوگيري از اين گونه حوادث تدابير لازم را اتخاذ خواهد كرد.

در ادامه صدام از قاضي دادگاه خواست تا به منظور اداي نماز، جلسه‌ي دادگاه را به حالت تعليق درآورد و به اين ترتيب صدام با وجود اداي شهادت شاهد حاضر در سالن دادگاه، نماز خواند.

در اين فاصله شاهد فراخوانده شده درخصوص مساله‌ي دجيل و آنچه بر سر خانواده‌اش آمده از صدام، برزان تكريتي، طه ياسين رمضان و عواد البندر شكايت كرد.

با ادامه‌ي شهادت شاهد و ورود مجدد صدام، وي از اظهارات اين شاهد يادداشت برداشت.

بعد از پايان شهادت اين شاهد، هيات دفاع و ابتدا نجيب النعيمي، عضو قطري هيات دفاع به سوال كردن از شاهد درباره‌ي شهادتش و جزئيات قضيه‌ي الدجيل پرداخت.

هم‌چنين عبدالله كاظم، مسول سابق حزب بعث در روستاي الدجيل و يكي از متهمان بعد ازچند بار اعتراض، به جر و بحث با شاهد درباره‌ي جزئيات شهادتش پرداخت.

هم‌چنين برزان تكريتي از برخورد ناردستي كه عليه وي و ديگر متهمان در زندان صورت مي‌گيرد، شكايت كرد و شهادت شاهد را ساختگي و بي‌اساس خواند.

تكريتي افزود، همواره از امضاي سندي كه وي را در قضيه‌ي الدجيل محكوم كند، خود‌داري مي‌كرد و مخالفت با آن پرداخته بود.

صدام نيز به قاضي دادگاه گفت، دادستان بايد اهانت‌هايي كه شاهد در شهادت مطرح مي‌كند را پيگيري كند.

در اين هنگام صدام با اعتراض دادستان‌ها روبرو شد.

صدام به قاضي گفت: من فقط شما را به عنوان يك قاضي واقعي مي‌شناسم و با شما صحبت مي‌كنم چون فقط شما را مي‌شناسم و بقيه را نمي‌شناسم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صدام ادامه داد: نمي‌خواهم در برابر مردم و دوربين‌ها جر و بحث كنم و تنها مي‌خواهم براساس آنچه قانوني است با متهم برخورد شود.

محاكمه‌ي امروز در حالي برگزار شد كه صدام دو هفته پيش از حضور در دادگاه امتناع کرد.

در آن زمان جريان دادگاه بدون حضور او ادامه يافت و شهود، از پشت پرده به اداي شهادت پرداختند.

صدام و هفت تن از دستياران وي به قتل بيش از 140 نفر از اهالي شهر دجيل در سال 1982 متهم هستند. اين اولين اتهام از رشته اتهاماتي است که احتمالا عليه صدام مطرح مي‌شود.

صدام تاکنون در جلسات دادگاه خود، صلاحيت دادگاه را زير سوال برده، خود را همچنان رييس جمهوري عراق خوانده و خواستار رفتار بهتر زندانبانان آمريکايي خود شده است.

رمزي کلارک، دادستان پيشين آمريکا که از جمله وکلاي صدام است، از ترس جان خود براي اين جلسه‌ي محاکمه به بغداد نيامده است.

نجيب النعيمي، وزير دادگستري سابق قطر که او نيز در تيم دفاعي صدام است؛ روز سه شنبه گفت هنگام ورود به بغداد مردم او را هل داده و تهديد کرده‌اند.

از زمان شروع محاکمه‌ي صدام، دو تن از وکلاي او کشته شده‌اند.

معاونان صدام كه با وي محاكمه مي‌شوند شامل طه ياسين رمضان، معاون سابق رييس جمهور عراق، عواد حمد بندر، قاضي دادگاهي كه براي برخي قربانيان در حكومت حزب بعث حكم مرگ داده بود، برزان ابراهيم التكريتي، برادر ناتني صدام و چهار متهم ديگر به نام‌هاي عبدالله الرويد، مزهر عبدالله، علي دايح و محمد عزاوي كه در كشتار مردم الدجيل با رژيم صدام همكاري كردند، مي‌باشند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28037

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جلسه‌ي ششم محاكمه‌ي صدام و همدستانش امروز برگزار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016