سه شنبه 27 تیر 1385

حملات اسرائيل به لبنان به شدت ادامه دارد، بی بی سی

حملات سنگين اسرائيل عليه لبنان و موشک پرانی متقابل حزب الله ادامه داشته و تلفات سنگينی برجای نهاد و همزمان با خروج خارجيان از لبنان و ابراز نگرانی در مورد بروز يک فاجعه انسانی در اين کشور، اقداماتی برای حل بحران کنونی به جريان افتاده است.

از ساعات اوليه بامداد روز سه شنبه، 18 ژوئيه، نيروی هوايی اسرائيل به بمباران نقاط مختلف لبنان ادامه داده در حاليکه توپخانه و نيروی دريايی نيز هدف هايی را زير آتش گرفته اند و به خصوص نواحی جنوبی بيروت که محل نفوذ جنبش حزب الله است هدف حملات سنگين بوده است.

به گفته مقامات لبنانی، روز سه شنبه يک سربازخانه ارتش لبنان واقع در نزديکی بيروت نيز هدف قرار گرفته که در اثر آن، دست کم نه نظامی جان خود را از دست داده اند و بيش از سی نفر ديگر زخمی شده اند.

منابع ارتش اسرائيل گفته اند که نيروی هوايی اين کشور دو انبار اسلحه و دو کاميون حامل موشک متعلق به حزب الله را منهدم کرده است و افزوده اند که در طول يک روز گذشته، جنبش حزب الله بيش از هشتاد موشک را به سوی هدف هايی در نواحی شمالی اسرائيل پرتاب کرد و اصابت موشک به يک کنيسه در شهر ساوات چند زخمی برجای گذاشت.

همزمان با ادامه جنگ در لبنان، بر تلفات انسانی و خسارات وارد شده به زيرساخت های اقتصادی اين کشور نيز افزوده می شود.

مقامات لبنانی گفته اند که تنها در خلال بيست و چهار ساعت گذشته، بيش از چهل نفر که اکثر آنان غيرنظامی گزارش شده اند جان خود را در اثر حملات اسرائيل از دست داده اند.

به اين ترتيب، شمار قربانيان لبنانی از زمان آغاز درگيری فعلی به بيش از دويست نفر می رسد.

به گفته منابع اسرائيلی، تا کنون بيست و چهار تن از اهالی اين کشور نيز در درگيری اخير کشته شده اند که مرگ دوازده نفر از آنان در اثر اصابت موشک های حزب الله بوده است.

برخی گزارش ها حکايت از آن دارد که يک واحد کوچک سربازان اسرائيلی برای انجام ماموريتی کوتاه از مرز دو کشور گذشت اما تا کنون نشانه ای از برنامه اسرائيل برای اشغال خاک لبنان ديده نمی شود.

ادامه حملات و تلاشهای ديپلماتيک

حملات اسرائيل عليه لبنان در پی اظهارات روز دوشنبه اهود اولمرت، نخست وزير اين کشور، شدت گرفته که در يک سخنرانی تلويزيونی هشدار داد که عمليات ارتش اسرائيل در لبنان تا زمانی ادامه خواهد داشت که حزب الله لبنان دو سرباز اسرائيلی را که هفته گذشته به گروگان گرفت آزاد کند.

نخست وزير اسرائيل همچنين خواستار خلع سلاح چريک های حزب الله شد و تاکيد کرد که نواحی جنوب لبنان به جای نفرات مسلح حزب الله بايد در اختيار ارتش لبنان قرار گيرد و افزود که اسرائيل خواستار جنگ نيست اما در صورت لزوم، از جنگ هم بيمی ندارد.

در همانحال، اقداماتی در سطح بين المللی برای خاتمه دادن به بحران کنونی منطقه خاورميانه در جريان بوده است.

قرار است کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، به منظور آنچه که مقامات آمريکايی کمک به برقراری صلح پايدار در منطقه خوانده اند عازم خاورميانه شود.

در عين حال، مشخص نيست که خانم رايس به کدام کشورها سفر می کند و در نظر دارد با چه کسانی مذاکره کند و دستور مذاکرات وی چيست.

در تحولی ديگر، جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در اظهاراتی که به طور تصادفی در جريان اجلاس سران کشورهای گروه هشت در روسيه شنيده شد، دبير کل سازمان ملل را به خاطر درخواست برقراری آتش بس فوری مورد انتقاد قرار داده است.

روز دوشنبه، کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل، پس از ملاقات با نخست وزير بريتانيا خواستار قطع فوری درگيری و اعزام پاسداران صلح به منطقه شد.

آقای بوش گفت که دبيرکل سازمان ملل بايد با رييس جمهوری سوريه تماس بگيرد و او را وادار کند مانع از حملات حزب الله عليه اسرائيل شود.

همزمان، منابع سازمان ملل متحد گفته اند که هيات اعزامی سازمان پس از آنچه که مذاکراتی اميدبخش در لبنان خواند با پيشنهادهای سازنده ای برای گفتگو با مقامات اسرائيلی عازم آن کشور شده است.

خروج خارجيان و بحران انسانی

با ادامه حملات ارتش اسرائيل به لبنان، تعدادی از سفارتخانه های خارجی برنامه خارج کردن شهروندان خود از اين کشور را به اجرا گذاشته اند.

از بامداد روز سه شنبه، يک کشتی مسافربری که يک ناوشکن آمريکايی آن را همراهی می کند برنامه خارج کردن حدود بيست و پنج هزار شهروند آمريکايی از لبنان را آغاز کرده در حاليکه چند فروند هلی کوپتر نيز برای انتقال شهروندان آمريکايی به قبرس مورد استفاده قرار گرفته است.

تعداد ديگری از دولت های خارجی نيز با اعزام کشتی های مسافربری يا ناوهای نيروی دريايی با آب های لبنان، که در محاصره نيروی دريايی اسرائيل است، برنامه انتقال شهروندان خود از لبنان را به اجرا گذاشته اند.

بسياری از ساکنان جنوب لبنان نيز برای گريز از خطر حملات اسرائيل محل اقامت خود را ترک کرده و عازم نقاط ديگر اين کشور شده اند.

خبرنگار بی بی سی در گزارشی از جنوب لبنان از ترافيک سنگين در جاده های خروجی منطقه خبر می دهد و می افزايد که بسياری از آوارگان نگران آن هستند که هواپيماهای اسرائيلی، که در آسمان منطقه گشت می زنند، آنان را هدف قرار دهند.

در اسرائيل نيز، ساکنان شهرک های واقع در نزديکی مرز با لبنان خانه های خود را ترک کرده و عازم مناطق ديگر شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شرايط کنونی در لبنان، به خصوص با توجه به بمباران برخی از زيرساخت های اقتصادی از جمله راه ها، پل های ارتباطی و نيروگاه های برق، باعث بروز نگرانی در باره شرايط انسانی اهالی اين کشور شده است.

يان اگلند، سرپرست عمليات بشردوستانه سازمان ملل، گفته است که حملات هوايی به راه ها و پل های ارتباطی تحرک گروه های امدادرسانی برای کمک به آوارگان لبنانی را با دشواری مواجه کرده است.

وی گفته است که اوضاع ساعت به ساعت وخيم تر می شود و نسبت به عواقب ادامه وضعيت کنونی هشدار داده است.

آقای اگلند گفته است که به نظر می رسد شرايط به سويی حرکت می کند که احتمالا لازم خواهد بود اقداماتی برای بازسازی، امدادرسانی بشردوستانه و عمليات نجات آسيب ديدگان در سطحی گسترده به اجرا گذاشته شود.




دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30951

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حملات اسرائيل به لبنان به شدت ادامه دارد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016