سه شنبه 27 تیر 1385

سه شرط نخست وزير اسراييل برای آتش‌بس، حزب‌الله: تنها آتش‌بس بدون قيد و شرط را می‌پذيريم، ايسنا

- گفت‌وگوی فرستادگان سازمان ملل، اتحاديه اروپا و دوويلپن با دولت لبنان

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

ايهود المرت با اعلام شرايطش برای پايان دادن به حملات نظامی به لبنان گفت آتش‌بس زمانی مورد نظر قرار می‌گيرد که سه خواسته‌ی اسراييل برآورده شده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته‌ی روزنامه‌ی هاآرتص، ايهود المرت، نخست وزير اسراييل، در اولين سخنرانی‌اش از آغاز حملات اسراييل به لبنان گفت: آتش‌بس ابتدا به شرط بازگرداندن دو سرباز اسير اسراييلی و سپس پايان حملات راکتی حزب‌الله لبنان و در نهايت استقرار ارتش لبنان در مرز مشترک با سرزمين‌های اشغالی برقرار خواهد شد.

المرت گفت: مردم اسراييل، لحظه‌هايی در زندگی وجود دارد که مجبوريم مستقيما به واقعيت بنگريم و بگوييم "بيشتر از اين نه" و من به همه می‌گويم: بيش از اين ديگر نه. اسراييل به اسارت در نمی‌آيد نه اسير تبهکاران می شود نه تروريست‌ها يا تشکيلات تروريستی يا هر کشور مستقل ديگر.

المرت خطاب به اعضای کنست گفت:‌ ما هيچ چيز بيشتر از برقراری صلح در تمام مرزهايمان نمی‌خواهيم. اما اسراييل زندگی با راکت‌های شليکی به سوی شهروندانش را نمی‌پذيرد. فقط ملتی مستحق آزادی است که بتواند از آزادی‌اش حفاظت کند.

نخست‌وزير اسراييل گفت: اسراييل دولت لبنان را مسوول اسارت دو سرباز اسراييلی می‌داند حتی اگر اين دولت مستقيما در اين جريانات دست نداشته باشد.

المرت عمليات اسراييل در غزه و لبنان را موازی خواند و گفت: اسراييل در حال حاضر در دوجبهه به دفاع از خود پرداخته است.

وی افزود: اسراييل هيچ مشاجره‌ی مرزی با همسايگان جنوبی و شمالی‌اش ندارد، اما اگرچه اسراييل اين رويارويی را طلب نکرده با اين حال با تمام نيرو به توقف ترور در دو جبهه ادامه می‌دهد.

المرت هم‌چنين بار ديگر سوريه و ايران را متهم به افزايش اين خشونت‌ها کرد.

وی گفت: ايران و سوريه هم‌چنان در حال مداخله در امور لبنان و تشکيلات خودگردان از طريق حزب‌الله لبنان و حماس هستند.

وی افزود: اگر چه اسراييل قصدی برای مداخله در امور داخلی لبنان را ندارد با اين وجود عليه فعاليت سازمان تروريستی در لبنان می‌جنگند.

المرت تاکيد کرد: ما با فلسطينيان تا توقف کامل تروريسم، بازگشت اسيران اسراييلی و توقف حملات راکتی می‌جنگيم.

اما حزب‌الله لبنان بلافاصله پيشنهادهای آتش‌بس بين‌المللی را با متهم کردن فرستادگان خارجی به زمان دادن به اسراييل برای ادامه‌ی حملات و اعمال فشار به لبنان درجهت قبول خواست‌های اسراييل، رد کرد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: حسين حاج حسن، قانونگذار حزب‌الله لبنان، اعلام کرد: فرستادگان بين‌المللی شروط اسراييل را منتقل کردند. اين شروط مطرود است. ما آنچه را که در جهت منافع، عزت و شرف کشورمان باشد می‌پذيريم و تسليم شرايط اسراييل نمی‌شويم.

اظهارات حاج حسن با شبکه‌ی تلويزيونی الجزيره پس از آن بيان شد که فرستادگان سازمان ملل و نمايندگان اتحاديه‌ی اروپا و دومينيک دوويلپن، نخست وزير فرانسه درباره‌ی راه‌های پايان دادن به درگيری‌ها ميان مبارزان حزب‌الله لبنان و نظاميان رژيم صهيونيستی با دولت لبنان گفت‌وگو کردند.

شبکه‌ی تلويزيونی المنار در اولين واکنش، فرستادگان خارجی به لبنان را به پيگيری هدف روشنی در ارايه‌ی زمان بيشتر به جنگنده‌های دشمن برای انجام حملات مخربانه‌تر تا تسليم يک طرف متهم کرد.

حزب‌الله لبنان اعلام کرده که تنها آتش‌بس بدون قيد و شرط را می‌پذيرد.

به گفته‌ی المنار حزب‌الله لبنان متعهد است تا حملات راکتی به سرزمين‌های اشغالی را ادامه و شهرهای بيشتری را در اسراييل مورد هدف قرار دهد.

مجری شبکه‌ی تلويزيونی المنار با اشاره به تهديد حزب‌الله لبنان برای انجام حملات به سمت سرزمين‌های اشغالی اعلام کرد: اين تازه اول کار است مراقب طوفان ما باشيد. امروز حيفا فردا حيفا و عکره و مناطق دورتر.

قانون‌گذار حزب‌الله نيز شرايط حزب‌الله لبنان برای پايان دادن به درگيری‌ها را اعلام کرد.

وی گفت: ما آتش‌بسی بدون قيد و شرط را خواهانيم و سپس انجام مذاکرات غير مستقيم برای تبادل اسرا. اين چيزی است که ما می‌پذيريم. هر چيز ديگری شرايط اسراييل خواهد بود که هرگز مورد قبول نيست.

دوويلپن و ويجی نامبير، نماينده‌ی ويژه‌ی سازمان ملل جداگانه با فواد سنيوره، نخت‌وزير لبنان ديدار کردند.

نامبير پس از اين مذاکرات اعلام کرد که وی به منظور ارايه‌ی ايده‌های محکم روسايش در خصوص پايان دادن به اين خشونت‌ها راهی اسراييل شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی هيچ توضيحی در خصوص اين ايده‌ها نداد.

مشاور سياسی عنان آزادی سربازان اسراييلی، حفاظت از غير نظاميان و زيرساخت‌ها را خواستار شد و از درخواست لبنان برای برقراری آتش‌بس حمايت کرد.

از سوی ديگر آمريکا از درخواست مشترک برای آتش‌بس فوری ميان اسراييل و حزب‌الله لبنان خودداری کرد و گفت: چنين اقدامی تنها يک اقدام موقت برای اين بحران است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريکا اعلام کرد: آن چه که همگان می‌خواهند توقف اين خشونت‌هاست، اما هيچ کس نمی‌خواهد شاهد توقف اين خشونت‌ها به اين طريق باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30954

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سه شرط نخست وزير اسراييل برای آتش‌بس، حزب‌الله: تنها آتش‌بس بدون قيد و شرط را می‌پذيريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016