سه شنبه 27 تیر 1385

حمايت اتحاديه اروپا از استقرار نيروهای بين‌المللی در منطقه خاورميانه، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا اسارت دو سرباز اسراييلی از سوی حزب‌الله لبنان را محکوم کرده اما از استفاده از لحن مشابه برای محکوم کردن حملات اسراييل به جنوب لبنان خودداری کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری شينهوا، در بيانيه‌ی پايانی نشست وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا آمده است: اتحاديه‌ی اروپا ربودن دو سرباز اسراييلی از سوی حزب‌الله لبنان در ۱۲ ژوئيه را محکوم می‌کند و آزادی فوری و بدون قيد و شرط آن‌ها و همچنين توقف تمام حملات به شهرهای اسراييل را خواستار است.

وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا هم‌چنين از اسراييل خواستند تا به قوانين بشردوستانه‌ی بين‌المللی احترام گذارد و از استفاده‌ی نامناسب از زور خودداری کند.

در متن بيانيه‌ی پايانی نشست آمده است: اتحاديه‌ی اروپا در حالی که نگرانی‌های امنيتی اسراييل و حق مشروعش برای دفاع از خود را می‌پذيرد، از آن‌ها می‌خواهد تا به شکلی نامناسب از زور استفاده نکنند و اقداماتی را در تضاد با قوانين بشردوستانه‌ی بين‌المللی به انجام نرسانند.

اتحاديه‌ی اروپا هشدار داد، طرح‌های غير قابل توجيه و تنش‌های مداوم تنها چرخه‌ی درگيری‌ها و اقدامات تلافی‌جويانه را وخيم‌تر می‌کند.

وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا هم‌چنين خويشتن‌داری دو طرف را خواستار شده و اعلام کردند: ‌کاهش تنش در اوضاع کنونی ضروری است.

اين وزرا از تمام طرف‌ها خواستند تا شرايطی برای توقف خشونت‌ها اعمال و از تمام تلاش‌های ديپلماتيک در اين زمينه ابراز حمايت کردند.

وزرای اتحاديه‌ی اروپا هم‌چنين از فواد سنيوره، نخست وزير لبنان نيز حمايت کرده و بر لزوم باز گرداندن حاکميت کل اراضی لبنان به دولت لبنان تاکيد کردند.

وزرای خارجه‌ی اتحاديه اروپا احترام به تماميت ارضی، حاکميت و استقلال سياسی لبنان و همچنين خلع سلاح حزب‌الله لبنان را نيز خواستار شدند.

خبرگزاری فرانسه نيز اعلام کرد، ارکی تائوميويا، وزير خارجه‌ی فنلاند که کشورش رياست دوره‌يی اتحاديه‌ی اروپا را برعهده دارد، اظهار داشت: هنوز تنش وجود دارد، ما درخواستی برای توقف تمام درگيری‌ها ارايه کرديم. لحن اين مباحثات بازگوکننده‌ی نگرانی جدی است که ما نسبت به اين اوضاع و جنبه‌های انسانی و پيامدهای آن داريم اوضاعی که عواقب آن می‌تواند امنيت جهانی را تحت تاثير قرار دهد.

از زمان آغاز حمله ميان حزب‌الله لبنان و اسراييل بيش از ۲۰۰ تن کشته شده‌اند.

وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا در نشست‌شان هيچ اشاره‌ای به ايران و سوريه نکردند که غرب ادعا دارد حامی حزب‌الله لبنان هستند.

وزير خارجه‌ی فنلاند گفت، اتحاديه‌ی اروپا آماده‌ی مشارکت در يک نيروی برقراری ثبات در لبنان است و تاکيد کرد اين اقدام تفکری برای اين لحظه است.

وی افزود: ‌من مطمئن هستم اتحاديه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن آماده‌ی مشارکت در اين ماموريت هستند.

پيشنهاد استقرار نيروهای برقراری ثبات بين‌المللی در اجلاس رهبران گروه هشت بيان شد.

مساله‌ی حضور نيروهای حافظ صلح سازمان ملل امروز در ديدار خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا با کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل نيز مطرح می‌شود.

رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا نيز اعلام کرد حضور ۸۰۰۰ نيروی حافظ صلح ديگر در منطقه درگيری حزب‌الله لبنان و اسراييل ضروری است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پرودی در جريان يک کنفرانس مطبوعاتی گفت، وی درباره‌ی اين موضوع در اجلاس G۸ با عنان صحبت کرد.

پرودی گفت، ايتاليا از طرح اعزام نيروهای حافظ صلح به اين منطقه حمايت می‌کند و آماده ارايه‌ی کمک برای اجرای آن است.

نخست وزير ايتاليا گفت، وی به آژانس‌های مرتبط ايتاليا دستور داده تا در صورت تصميم‌گيری شورای امنيت برای آغاز ماموريت حفظ صلح در لبنان آماده‌ی استقرار در اين منطقه باشند.

وی افزود: افزايش تنش در خاورميانه بر منطقه‌ی مديترانه تاثير می‌گذارد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30952

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمايت اتحاديه اروپا از استقرار نيروهای بين‌المللی در منطقه خاورميانه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016