پنجشنبه 20 مهر 1385

پيشنهادهای جديد آمريکا برای تحريم کره شمالی، بی بی سی

ايالات متحده به منظور جلب توافق تمامی اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد با اعمال تنبيه های بين المللی عليه کره شمالی پيشهادهای جديدی ارايه می دهد.

جان بولتون، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، اعلام داشته است که اين کشور پيش نويس قطعنامه جديدی را روز پنجشنبه، 12 اکتبر، در اختيار اعضای شورای امنيت قرار می دهد و انتظار دارد اين قطعنامه تا آخر هفته جاری و احتمالا روز جمعه اين هفته به تصويب شورا برسد.

پيشتر، ايالات متحده پيش نويس ديگری را بين اعضای شورای امنيت توزيع کرده بود که حاوی وضع تحريم های شديد تجاری و اقتصادی و پيش بينی توسل به نيروی نظامی برای اعمال اين تحريم ها بود.

ظاهرا پيش نويس جديد لحن ملايمتری دارد و عمدتا برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی را هدف قرار می دهد هر چند ايالات متحده همچنان تاکيد دارد که قطعنامه عليه کره شمالی بايد تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل تصويب شود.

اجرای مفاد قطعنامه های تصويب شده تحت اين فصل برای تمامی اعضای سازمان ملل الزام آور و استفاده از نيروی نظامی برای دستيابی به هدف های قطعنامه نيز مجاز تلقی می شود.

به گفته منابع آمريکايی، بر اساس قطعنامه پيشنهادی آمريکا تجارت تمامی مواد قابل کاربرد در توليد تسليحات کشتار جمعی با کره شمالی ممنوع می شود و برای اين منظور، تمامی محموله های تجاری وارداتی و صادراتی از کره شمالی تحت بازرسی بين المللی قرار می گيرد.

همچنين تمامی ارتباطات مالی با کره شمالی که به منظور تشويق آن کشور به تعهد به منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای صورت می گرفت قطع و صادرات اقلام مصرفی تجملاتی به آن کشور ممنوع خواهد شد.

مقامات آمريکايی گفته اند که تحريم های جديد بايد به خصوص ارتش کره شمالی را، که شمار نفرات آن به يک ميليون تن می رسد، تحت فشار قرار دهد.

کره شمالی پيش از اين هرنوع تحريم بين المللی را به منزله اقدام نظامی توصيف و آن را محکوم کرده است.

لزوم توافق اعضای شورا

آزمايش هسته ای کره شمالی که خبر آن روز دوشنبه اين هفته انتشار يافت از سوی اکثر کشورهای جهان، از جمله چين و روسيه که دارای روابط نزديکی با آن کشور بوده اند، محکوم شده است.

با اينهمه، روسيه، چين و کره جنوبی مخالفت خود را با قطعنامه ای حاوی اجازه توسل به نيروی نظامی برای اعمال تحريم های بين المللی عليه کره شمالی ابراز داشته اند.

گفته می شود چين و کره جنوبی همچنين از پيشنهاد بازرسی محموله های وارداتی و صادراتی کره شمالی به منظور جلوگيری از دسترسی آن کشور به مواد قابل استفاده در توليدات نظامی ناخرسند است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چين و کره جنوبی نگران آن هستند که ممکن است دست زدن به چنين نظارتی باعث بروز واکنش نظامی از سوی کره شمالی شود و درگيری نظامی را در پی داشته باشد.

روز چهارشنبه جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، گفت که کره شمالی بايد با "بازتاب جدی" اقدام خود مواجه شود.

آقای بوش گفت که ايالات متحده همچنان به حل اين مساله از راه های ديپلماتيک متعهد است هر چند، به گفته وی، "هيچ گزينه ای را برای دفاع از دوستان خود در منطقه منتفی نمی داند."

در مقابل، کره شمالی همچنان از بروز نرمش خودداری ورزيده و روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور هشدار داد که کشور وی "هم برای مذاکره و هم برای رويارويی" آمادگی دارد.

در بيانيه وزارت خارجه کره شمالی آمده است که "اگر ايالات متحده فشار خود بر جمهوری دموکراتيک خلق کره را افزايش دهد و همچنان به ملت ما آسيب برساند، چنين رويکردی به منزله اعلام جنگ محسوب شده و کره شمالی به اتخاذ تدابير متقابل دست خواهد زد."

به گفته خبرنگار بی بی سی در سازمان ملل، در حاليکه قرار است شورای امنيت هفته آينده به بحران هسته ای ايران بپردازد، کشورهای عضو شورا می دانند که جمهوری اسلامی نوع واکنش آنان به تخلف کره شمالی از خواست سازمان ملل را از نزديک زير نظر دارد.

ناظران می گويند که مقامات ايرانی تا کنون از پذيرش خواست شورای برای تعليق غنی سازی اورانيوم خودداری ورزيده اند احتمالا به اين اميد که اختلاف نظر اعضای دايم شورا مانع از تصميم گيری آنان عليه اين کشور شود.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31732

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيشنهادهای جديد آمريکا برای تحريم کره شمالی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016