یکشنبه 23 مهر 1385

واکنش به قطعنامه شورای امنيت مبنی بر تحريم های تسليحاتی و اقتصادی عليه کره شمالی، بی بی سی

کره شمالی اقدام شورای امنيت سازمان ملل در تصويب قطعنامه مربوط به اعمال تحريم های تسليحاتی و اقتصادی عليه اين کشور را محکوم کرده است.

تمامی ۱۵ عضو شورای امنيت به قطعنامه ۱۷۱۸رای مثبت دادند.

پاک گيل يون، نماينده کره شمالی در سازمان ملل، شورای امنيت اين سازمان را متهم کرد که در تصويب "يک قطعنامه زورگويانه" همانند يک باند تبهکار عمل کرده و در همان حال "تهديد هسته ای را که از جانب آمريکا متوجه کره شمالی است" ناديده گرفته است.

وی گفت تدابير اتخاذ شده، از سوی آمريکا سازماندهی شده بود و کره شمالی هر گونه اعمال فشار بيشتر را به منزله اعلان جنگ تلقی می کند.

ژاپن و کره جنوبی از اعمال تحريم ها استقبال کرده اند.

شينزو آبه، نخست وزير ژاپن گفت به اين ترتيب، جهان پيامی قوی برای کره شمالی فرستاده که به اين کشور می گويد سلاح های های هسته ای تحمل نخواهد شد.

وی افزود کشورش ممکن است راسا اقدام به اعمال تحريم هايی اضافی عليه کره شمالی بکند.

اما روسيه گفته است کره شمالی می خواهد که گفتگوهای شش جانبه در مورد برنامه هسته ای اين کشور مجددا از سر گرفته شود.

الکساندر آلکسيف، معاون وزير امور خارجه روسيه بعد از سفر به پيونگ يانگ و گفتگو با کيم کی-کوآن همتای کره شمالی خود، گفت: "کره شمالی بازگشت به گفتگوهای شش جانبه را رد نمی کند اما می گويد که بعد از مطالعه قطعنامه سازمان ملل درباره اقدامات بعدی خود تصميم گيری خواهد کرد."

وی اين مطلب را در پکن اعلام کرده است.

چين بعد از رای گيری اعضای شورای امنيت گفت مايل نيست که محموله هايی که وارد کره شمالی يا از اين کشور خارج می شود، مورد بازرسی قرار گيرد. اين در حالی است که در بخشی از قطعنامه، از همه کشورها خواسته شده اين محموله ها را بازرسی کنند.

بان کی- مون، وزير امور خارجه کره جنوبی و دبير کل آتی سازمان ملل که قرار است جانشين کوفی عنان شود، گفته است آماده است برای گفتگو درباره مسئله هسته ای کره شمالی به اين کشور سفر کند.

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا که مجبور شد بعد از اعتراض های روسيه و چين، موضع خود را در ارتباط با پيش نويس اين قطعنامه نرم تر کند، نسبت به تصويب آن ابراز خرسندی کرد و گفت تحريم ها نشان می دهد که جهان در اين زمينه متحد است.

آمريکا ابتدا خواستار وضع تحريم های شديدتر نظامی و اقتصادی عليه کره شمالی بود ولی قطعنامه پيشنهادی اين کشور به درخواست چين و روسيه سه مرتبه اصلاح و ملايم تر شد.

بر اساس قطعنامه ۱۷۱۸ فروش تانک، هواپيمای نظامی يا هر گونه موادی به کره شمالی که بتواند در توليد جنگ افزارهای تخريب جمعی مورد استفاده قرار گيرد، ممنوع می شود.

قطعنامه شورای امنيت ارسال اجناس لوکس به کره شمالی را منع می کند ولی شامل تحريم های غذايی دارويی و ساير کالاهای اساسی نمی شود.

قطعنامه تصويبی به طور صريح توسل به زور عليه کره شمالی را رد کرده است.

کره شمالی در ژوئيه امسال نيز اعلام کرد که هفت موشک را آزمايش کرده است.

در آن زمان گفته شد يکی از موشکهای دوربرد که لحظاتی پس از شليک سقوط کرد، تا قلمرو آلاسکا قدرت پرواز دارد.

کره شمالی، آمريکا، چين، ژاپن، کره جنوبی و روسيه کشورهايی هستند که تا اوايل سال ۲۰۰۵ در مذاکرات شش جانبه برای حل بحران هسته ای کره شمالی، شرکت داشتند.

کره شمالی در فوريه سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که شرکت در مذاکرات شش جانبه را به مدت نامحدودی به حال تعليق در می آورد.

اين کشور در آن زمان، علت اقدام خود را "تلاش آمريکا برای سرنگونی خود" خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سابقه بحران اتمی کره شمالی به اکتبر سال ۲۰۰۲ و اظهارات مقامات آمريکايی باز می گردد که اعلام کردند کره شمالی، بر خلاف تعهدات قبلی خود در مورد توقف برنامه های هسته ای در برابر دريافت کمک اقتصادی و نفت از آمريکا، اين برنامه ها را به طور محرمانه از سر گرفته است.

در پی انتشار اين خبر، آمريکا کمک های خود به کره شمالی را قطع کرد و در مقابل، دولت کره شمالی رسما آغاز فعاليت در نيروگاه های های هسته ای خود را تاييد کرد، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را اخراج و بعدا نيز اعلام کرد که موفق به توليد بمب اتمی شده است تا در برابر تهاجم آمريکا از خود دفاع کند.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31752

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واکنش به قطعنامه شورای امنيت مبنی بر تحريم های تسليحاتی و اقتصادی عليه کره شمالی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016