Monday, Jun 24, 2024

صفحه نخست » بخاطر ترامپ هم که شده، جلیلی و قالیباف باید به پزشکیان رای بدهند

trump.jpgیدالله کریمی پور

پیاپی می پرسند چرا خور و خواب را برای انتخابات و پزشکیان نیمه تعطیل کرده ام؟! پاسخم چهار واژه است: برای ایران و ایرانیان؛ و شگفت زده نخواهم شد چنان چه جمعه 8 تیرماه به همین دلیل، جلیلی و قالیباف، در برگه های خود نام مسعود پزشکیان را بنویسند. چرا؟!

1- فرض کنید، در انتخابات نوامبر، ترامپ برنده شود، به گمانتان طیف فکری جلیلی و یارانش رام کننده این دیو خواهند بود، یا پزشکیان و ظریف؟!

2- خاورمیانه تندتر از همیشه به سوی گسترش جنگ فراگیر منطقه ای می شتابد، کدام رئیس جمهور و کابینه می توانند، دستکم نقش 20% در محدود سازی این نبرد و نرسیدنش به ایران ایفا کنند؟!!

3- مگر تردیدی هم در قهر دستکم 50% مردم با صندوق های رای هست؟!! چه کسی نافی ضخیم شدن دیوار بی اعتمادی بین ملت-حکومت است؟! چه کسی جز فکریه پزشکیان و همراهانش، توانایی تخریب این دیوار را دارند؟! مگر جز این است که امروزه روز، دشمن صندوق های رای، بایکوت بخش بزرگی از مردم است؟! کار پزشکیان این بوده که اندکی و فقط اندکی از قهر مردم بکاهد؛

4- بیش از 44 سال است همه رئیسان جمهور از کاسه مرکزی فلات ایران بر خاسته اند؛ قزوین و مشهد و کرمان و یزد و سمنان. نتیجه و کارکردشان چه بوده است؟! نمی بینید؟! حال اگر برای یکبار هم فرصت گزینش رئیس جمهوری از حاشیه فراهم آید، مشکلی استراتژيک بروز خواهد کرد؟!

5- طرح و برنامه های پزشکیان دایر بر بکارگیری شهروندان کارآمد زن و سنی و مذاهب و اقوام دیگر، در واقع گامی در جهت برپایی واقعی یک ملت است. چه مشکلی است چنان چه بلوچ و ترکمن و قشمی و کردسنی و از همه مهمتر زنان، به عنوان نیمی از ملت، نه در قالبی کاریکاتوری، که برای پیشرفت ایران پا به میدان بگذارند؟!


6- چه نهاد پژوهشی و نظارتی است که نداند نسل Z از حکومت فاصله گرفته و چه کسی توانمندتر از پزشکیان برای جذب و جلب دو باره این نسل؟!


7- روشن است که دوره و فکریه براندازی و انقلاب، از بیخ و بن ورشکسته شده است، بر عکس عصر پلسازی بین ملت-دولت در همه گونه نظام های حکومتی رایج است.‌ گمانی نیست که پزشکیان توانایی بیشتری برای ایجاد پیوند بین مردم- مردم، مردم- دولت و دولت-دولت دارد؛


8- پزشکیان خوب شیوه مواجهه و گفتگو با حکومت را می داند. به همین دلیل به گمانم در ایجاد تفاهم با صدر حکومت موفق تر خواهد بود؛


9- آیا فضای شهری و دیگر سکونتگاه ها، از جنبه آزادی های فرهنگی شهروندان زن و مرد، در ریاست4 ساله پزشکیان، جلیلی و قالیباف تفاوتی نخواهد داشت؟!

به هر روی مساله اصلی انتخابات 14 ام، برای رئیس جمهور شدن و کسب رأی بالا برای پزشکیان، نه مقابله با وعده های پول‌پاشی و طلا و گوشت دم در خانه تحویل دادن رقیبان است و نه حتی درجه فعالیت ستادش. به گمانم مردم خواهان اصلاح نظم سیاسی هستند.‌ آنان به خوبی پی برده اند بدون اصلاح ساختار سیاسی، ایران و ایرانیان به جای فرخنده ای نخواهند رسید.


به گمانم جلیلی و قالیباف رقیب اصلی پزشکیان نیستند، کار سترگ او قانع کردن مردم به این گزاره است که راه حل تغییرات در شرایط امروز، تنها صندوق انتخابات است و نه قهر آشتی ناپذیر با آن.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy