یکشنبه 29 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> آیا چند همسری ویژه ی کشورهای اسلامی و شرقی است؟، واشینگتن پریزم

سروش مهاجر - طنز اجتماعی

وقتی سخن از چند همسری و به ویژه با واژه اسلامی آن تعدد زوجات پیش می آید، همه نگاه ها به شرق و به ویژه جهان اسلام معطوف می شود. البته چنین نگاهی دور از ذهن نیست. چراکه قرآن کتاب مذهبی مسلمانان با قید شرایطی این مسئله را جایز شمرده است. پیامبر اسلام (ص) نیز که به گفته صریح قرآن الگویی برای مسلمانان به شمار می آید، خود چند همسر داشت.

اما جالب است بدانیم به رغم آنکه بسیاری، این مقوله را محدود به شرق و به ویژه جهان اسلام می دانند، در سایر کشورها از جمله کانادا و آمریکا نیز، چند همسری وجود دارد. البته رواج آن به هیچ روی با کشورهای موسوم به شرق قابل مقایسه نیست.

اخیرا حزب دمکرات نو کانادا در مورد به وجود آمدن جامعه ای چند همسری در منطقه بانتیفول در شهر ویکتوریا واقع در استان بریتیش کلمبیا، به دولت مرکزی هشدار داده است.

دان بلک رهبر شاخه این حزب در ونکوور در نامه خود به وزیر دادگستری دولت مرکزی نوشت که صرف داشتن اختیار توسط دولت استانی بریتیش کلمبیا در این مورد، سبب سلب مسئولیت دولت مرکزی نمی شود. لذا درخواست کرده که این اقدام توسط دولت مرکزی جرم اعلام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از آنجا که آزادی مذهب در قوانین کانادا کاملا به رسمیت شناخته می شود، این رهبر حزبی در نامه خود تأکید کرده که برخورد با چنین پدیده ای را نباید مبارزه با آزادی دینی قلمداد نمود.

قضاتی هم که اینک در دادگاه های استان مورد اشاره مشغول رسیدگی به این مقوله هستند، باید در احکام خود دقت کنند که این حکم ها با حقوق شخصی افراد، حقوق بشر و آزادی های اعتقادی مغایرت نداشته باشند.

گرچه دولت مرکزی اعلام کرده که در انتظار رأی نهائی دادگاه ونکوور است، اما روشن ساخته که مقوله چندهمسری همچنان در کانادا غیرقانونی محسوب خواهد شد. چراکه با وجود پایبندی دولت به آداب و رسوم و سنت های جوامع مختلف کشور، اگر هر یک از این آداب و سنن در جامعه کانادا مذموم محسوب شوند، نمی توانند دارای وجاهت قانونی باشند.

مسئله ای که آقای بلک به آن اشاره کرده، به هیچ روی مقوله ای جدید محسوب نمی شود.

به اعتقاد والی اوپال دادستان کل استان بریتیش کلمبیا ، شوهر دادن دخترکان ١٤ یا ١۵ ساله به مردان ٤۵ تا ۵٠ ساله، خلاف ارزش های جامعه ماست. کمااینکه نشریه مک لینز در شماره ۲۵ ژوئن ۲٠٠٧ (۵ تیر ١۳۸٦) خود، گزارشی مفصل را به مقوله چند همسری در کانادا اختصاص داد. این گزارش که به قلم کن مک کوئین خبرنگار این نشریه و با کمک تونی وینتون خبرنگار آسوشیتدپرس نوشته شده بود، به چند همسری در کانادا و آمریکا اختصاص داشت.

در مقاله مورد اشاره آمده بود که حتی برخی از کانادایی های بسیار تحصیلکرده، در تارنمایی به نام هووها به روشنی در مورد عقیده خود در باره چند همسری قلمفرسایی می کنند. در این تارنما اظهار نظر زنانی هم منعکس می شود، که خود هوو دارند. برخی افراد دیگر هم اعم از زن و مرد که هوادار این روش باشند، نظرات خود را در این تارنما ابراز می کنند.

شگفت انگیز است که بدانیم هووها تنها تارنمایی نیست که صاحبان این عقیده اعم از مذهبی و غیر مذهبی، در آن به اظهار نظر می پردازند. عقیده ای که دست کم در مرحله نظری (تئوری) در کانادا و هر ۵٠ ایالت آمریکا غیرقانونی می باشد.

ادامه دارد...





Copyright: gooya.com 2016