سه شنبه 21 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> 7 دليل ريزش مو در خانم ها، ابتکار

اجازه دهيد قبل از بيان دلايل ريزش مو در بانوان، اين حقيقت را روشن کنيم که تنها شما نيستيد که ريزش مو را تجربه مي کنيد بلکه اکثر زنان چنين اختلالي را تجربه کرده اند. کم شدن مو در زنان به دلايل متفاوتي اتفاق مي افتد و در بسياري از موارد دلايل ريزش مو قابل تشخيص و درمان است. با اين حساب ابتدا بعضي از فاکتورهاي رايج که باعث ريزش مو مي شوند را طرح مي کنيم:

1)کمبود آهن: فقر آهن(در صورت داشتن يا نداشتن آنمي) مي تواند منجر به ريزش مو شود. ولي بهتر است قبل از اينکه خودسرانه از قرص هاي مکمل آهن استفاده کنيد با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنيد تا در صورت تشخيص نياز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنيد. زيرا آهن بيش از اندازه در بدن نيز منجر به بروز بعضي مشکلات مي شود.

2)اختلالات غده تيروئيد: در هر دو حالت کم کاري يا پرکاري غده تيروئيد، ريزش مو اتفاق مي افتد.

3)کاهش مقدار استروژن: خيلي از زنان، ريزش مو را در دوران يائسگي و بعد از آن تجربه مي کنند. زمانيکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش مي يابد.

ساير تغييرات هورموني، براي مثال تغيير ميزان استفاده از داروهاي ضدحاملگي، نيز مي تواند منجر به ريزش مو شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

4)تغييرات هورموني بعد از حاملگي: مادراني که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از 6ماه نيز ريزش مو را تجربه مي کنند و اين زماني ست که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نرمال است. در حقيقت چيزي که به نظر ريزش موي شديد مي آيد در واقع تنظيم چرخه رشد طبيعي مو است.

5) effluvium telogen(تلوژن افلووين): اين يک اصطلاح براي بيان ريزش مو بصورت موقت و ناگهاني است که در اثر استرس يا جراحي اتفاق مي افتد و بطور عمومي تا 2ماه بعد از بيماري ادامه دارد. اين اصطلاح همچنين براي بيان ريزش ناگهاني مو که در نتيجه يکي از علت هاي ذکر شده اتفاق مي افتد مانند تغييرات هورموني بعد از زايمان نيز صدق مي کند.
6)داروها: خيلي از داروها منجر به ريزش مو مي شود. بنابراين اگر اين مسئله براي شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهاي جايگزين مشورت کنيد.

7)مقدر زياد ويتامين A يا سلنيوم: در موارد نادر ممکن است از اين مکمل استفاده شود زيرا در بسياري موارد مصرف مولتي ويتامين نياز را مرتفع مي کند.

مطالعات متعدد اخير که در مورد علت ريزش مو در مردان صورت گرفته نشان مي دهد که مصرف دخانيات نيز باعث افزايش ريزش مو مي شود اما مشخص نيست که در زنان نيز چنين تاثيري داشته باشد. اما بطور کلي مصرف سيگار بنابه دلايل بسيار مضر است. بنابراين فرق نمي کند که آيا ريزش مو نيز در بين اين دلايل باشد يا نه. سلامت نيوز در ادامه مي نويسد: به هر روي بهترين کار براي کسي که ريزش مو را تجربه کرده اينست که دليل اصلي را شناسايي و درمان کند و بهترين نقطه براي تشخيص انجام تست خون است تا از اين طريق ميزان آهن، هورمون هاي تيروئيد و وضعيت استروژن خون مشخص شود. اگر پزشک علت قابل درماني براي ريزش مو تشخيص نداد ممکن است ريزش مو نتيجه فاکتورهاي ژنتيکي باشد که غيرقابل اجتناب است اما با اين حال داروهايي وجود دارد که باعث رشد مجدد مو و تحريک آن براي رشد دوباره مي شود، بعنوان نمونه:

- روگان(با نام تجاري ماينوکسيدل): اين دارو بصورت موضعي مصرف مي شود، يعني بصورت مستقيم روي پوست سر ماليده مي شود و با اتساع رگ هاي خوني پوست سر، خونرساني به پوست سر را افزايش مي دهد. در نتيجه فوليکول هاي مو موادمغذي و اکسيژن بيشتري دريافت مي کند و در فوليکول هاي مو شروع به بزرگ تر شدن مي کند و بعد از مدتي موها پر پشت تر مي شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شيرده نبايد از اين دارو استفاده کنند.

- پروپسيا(با نام تجاري فناسترايد): اين دارو بصورت قرص به فروش مي رسد و مانع تبديل تستسترون به دهيدروتستسترون ياDHT مي شود. «دهيدروتستسترون» هورموني است که به تدريج باعث کم شدن فوليکول هاي مو و در نتيجه کم شدن چرخه رشد مو مي شود. البته اين دارو براي درمان ريزش مو در مردان نيز تجويز مي شود اما ممکن است مانع ريزش مو در زنان نيز بشود. البته همان طور که در مورد داروي اول بيان شد زنان حامله يا زناني که قصد حامله شدن دارند نبايد از اين دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصيت مصرف اين دارو در زنان به نتايج ضد و نقيصي رسيده لذا مصرف اين دارو در مورد تمام زنان کارساز نيست.

نکته: در مورد دو داروي ذکر شده لازم است به اين نکته اشاره شود که مادامي که اين دارو مصرف مي شود ريزش مو قابل درمان و کنترل است ولي اگر درمان کنار گذاشته شود وضعيت به حالت قبل برمي گردد.





Copyright: gooya.com 2016