یکشنبه 3 شهریور 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> آیا روزه داری با استفاده از داروهای ضد اشتها اشکال شرعی ندارد؟، بی بی سی

یک مدرس ارشد اسلامی در عربستان سعودی سئوال کرده است که آیا به کسانی که می خواهند در ماه رمضان روزه بگیرند باید اجازه استفاده از داروهای ضد اشتها داده شود یا نه.

سئوال شیخ عبدالناصر الطیراری، استاد سابق دانشگاه در واکنش به گزارش های رسانه های ترکیه مبنی بر این بود که برخی شخصیت های مذهبی اجازه استفاده از پچ های ضد اشتها (patch قطعه پارچه دارای مواد دارویی که معمولا روی پوست بدن می چسبانند) را برای روزه داران مجاز دانسته بودند.

کسانی که رژیم لاغری می گیرند معمولا از این پچ ها استفاده می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

یک روزنامه چاپ عربستان سعودی به نقل از شیخ ناصر نوشته بود که این پچ ها باید ابتدا آزمایش شوند تا معلوم شود دارای مواد مغذی هستند یا نه.

نظر شیخ ناصر این است که در صورتی که پچ های ضد اشتها مغذی تشخیص داده شوند، استفاده روزه گیران از آن ممنوع است.

بحث و جدل بر سر پچ های ضد اشتها هنگامی درگرفت که مقامات مذهبی ترکیه یک سایت اینترنتی ویژه به راه انداختند.

یکی از مراجعه کنندگان به این سایت سئوال کرده بود که آیا استفاده از پچ های ضد اشتها به مثابه تقلب در روزه گرفتن است یا نه.

یک مفتی سرشناس ترکیه در پاسخ به این سئوال گفته بود که او اشکالی در استفاده از این پچ ها برای روزه داران نمی بیند.

یک استاد رشته الهیات ترکیه نیز با این نظر موافقت کرده و گفته بود تاثیر این پچ ها به دوش گرفتن بیشتر شبیه است تا به خوردن غذا.

هدف از روزه گرفتن افزایش کنترل شخص بر امیالی مانند غذاخوردن، خوابیدن و کشیدن سیگار است، ولی برای برخی از روزه داران خودداری از غذاخوردن برای مدتی طولانی یعنی از طلوع تا غروب آفتاب، کار بسیار مشکلی است.





Copyright: gooya.com 2016