شنبه 13 مهر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> نسل جديد معتادان به داروهای مجاز، اعتماد

گروه ترجمه، زويا چراغي

ديگر پنج دهه از عصر نوين پس از جنگ گذشته اما همچنان نمي توان دوره متولدان واخورده سال هاي پس از جنگ جهاني دوم را(که در اصطلاح Baby Boomer ناميده مي شوند) پايان يافته تلقي کرد. به تازگي موسسه ملي دارو و سلامتي دولت فدرال اعلام کرده همزمان با رسيدن اين افراد به دهه پنجاهم زندگي شان تعداد بزرگسالاني که در امريکا از مواد مخدر استفاده مي کنند به بالاترين ميزان خود رسيده است. در آخرين گزارش دولت آمده از هر 20 امريکايي 50 تا 59 ساله، حداقل يک نفر در ماه گذشته از داروهاي حاوي مواد مخدر استفاده کرده است. هر چند بيش از نيمي از اين افراد همچنان مواد مخدر خياباني مانند ماري جوانا و کوکائين را ترجيح مي دهند اما با بروز نشانه هاي سالخوردگي و دردهاي مزمن اين دوره، اين نسل داروي نسخه هايشان را هم به مواد مخدر مصرفي شان افزوده اند. نسل جديد استفاده کنندگان مواد اما منتظر رسيدن سا ل هاي پيري و نسخه هاي آن دوره نمانده اند بلکه از همين حالا استفاده از قرص ها و داروهاي ممنوعه را آغاز کرده اند. طبق گزارش ها يک سوم از نوجوانان و جوانان 12 تا 25 سال که داروهاي مجاز مصرف مي کنند به تازگي از نسخه پزشکي براي گرفتن مواد مخدرشان از قبيل قرص هاي مسکن، از بين برنده درد و داروهاي محرک استفاده کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ماه گذشته در ميان بچه هاي 12 تا 17 ساله 3/3 درصد و در ميان جوانان 17 تا 25 ساله 6 درصد از نسخه هاي داروهاي وابسته به درمان رواني سوءاستفاده کرده اند. گرايش اين نسل تغييري معني دار را در چشم انداز سوءاستفاده دارويي امريکايي ها به وجود آورده است. بعد از آنکه سال ها شاهد کاهش تمايل امريکايي ها به استفاده از مواد مخدر خياباني مانند کوکائين، مواد توهم زا و حتي ماري جوانا بوديم حالا داروهاي مجاز به انتخاب اول معتادان ايالات متحده تبديل شده است. دکتر نورا ولکوف مدير موسسه ملي سلامتي امريکا معتقد است اين گزارش ها مصداق روشني از سوءاستفاده دارويي هستند. هر چند معتادان داروهاي مجاز مساله جديدي نيستند اما نسل نوجوانان و جوانان کنوني خيل عظيمي را تشکيل مي دهند که به دليل استفاده از نسخه هاي پزشکي نمي توان کارشان را نادرست يا حتي غيرقانوني ناميد. از نظر وي اين مراحل ساده سوءاستفاده را آسان تر کرده اند. به عنوان مثال استفاده بيش از حد از قرص هاي تسکين دهنده درد ريسک معتاد شدن جوانان را چندين برابر مي کند.

پيتر 26 ساله يکي از همان قربانيان دارويي است که حالا براي ترک در موسسه يي بستري شده است. او وجود انواع و اقسام داروهاي مجاز در تمام خانه ها را دليل خوبي مي داند که کودکان بدون هيچ دردسري سراغ جعبه قرص هاي والدين شان بروند و براي فرار از دوران کسالت بار نوجواني شان اين مواد را مصرف کنند.

«شما مجبور نيستيد سراغ قاچاقچي ها برويد، حتي لازم نيست خانه را ترک کنيد. فقط کافي است کسي متوجه نشود.» به گفته او برداشتن کپسول هاي دردهاي اسپاسمي مادر يا قرص هاي ضدافسردگي پدر که هرگز مصرف نشده اند، مي تواند اولين فرصت تجربه مواد مخدر بچه ها باشد؛«يکي را برمي دارد، مي خورد و ناگهان احساس بهتري پيدا مي کند. بقيه را دور از چشم در انتهاي کمد داروها مي گذارد تا دفعه بعد به سراغش برود اما نمي داند چه فاجعه يي در انتظارش است.» ولکوف مي افزايد؛ تمايل به استفاده از چنين داروهايي باعث مي شود نسل جديد عادت هاي دوره جواني را به نوعي ناديده بگيرند و واخورده شوند، درست مانند بسياري از متولدان سال هاي پس از جنگ جهاني که افسردگي و کسالت جزء جدايي ناپذير زندگي شان بوده است.

به گفته وي مصرف کنندگان داروهاي پزشکي به مرور زمان تنش هاي بيشتري نسبت به سختي هاي زندگي نشان مي دهند و همين کار باعث افزايش استفاده آنها مي شود نه کاهش آن.

به نظر مي رسد از نظر نوجوانان آزمايش کردن داروهاي پزشکي از چپاول اين داروها توسط پدر و مادرشان کم خطرتر است. در صورتي که يکي از مديران موسسه ترک اعتياد در اين باره مي گويد؛«امروزه تعداد بيشتري از نوجوانان معتاد به اين موسسه مي آيند و نسبت به قبل افزايش چشمگيري هم داشته اند. براي همين درجه سم زدايي بيشتر و عمليات پاک کردن مواد مخدر از بدن آنها طولاني تر است.» تحقيقاتي در دانشگاه کلمبيا نشان مي دهد 19 درصد از نوجوانان 12 تا 17 ساله معتقدند دسترسي به دارو از سيگار، نوشيدني هاي الکلي و مواد مخدر خياباني راحت تر و بي دردسر تر است. بيش از نيمي از کساني که به تازگي داروهايي از اين دست را مصرف کرده اند، مي گويند آن را به صورت مجاني از دوستان يا خانواده شان گرفته اند و 20 درصد هم از داروساز اين مواد را تهيه کرده اند. تحقيقات دولت به خوبي مشخص مي کند مصرف غيرقانوني داروهاي مجاز به نوعي ريشه در خوددرماني خانواده ها دارد.

منبع؛ لس آنجلس تايمز





Copyright: gooya.com 2016