یکشنبه 24 شهریور 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> افزایش ظرفیت دانشگاههای تهران برای رفع مشکل کنکوری ها، بی بی سی

در پی اعتراض داوطلبان ورود به دانشگاهها به نتایج کنکور سراسری، وزارت علوم ده درصد به ظرفیت دانشگاههای تهران اضافه کرده تا داوطلبان شهرستانی که با اجرای طرح بومی سازی با وجود دارا بودن رتبه های پائین نتوانسته بودند در این دانشگاهها قبول شوند، دوباره شانس خود را امتحان کنند.
عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش گفته است: "در هفته اول مهر تمام داوطلبان کنکور سال جاری دوباره می توانند انتخاب رشته کنند."

بر اساس تصمیم جدید، ده درصد به ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اضافه می شود.

برای داوطلبان رشته ریاضی نیز ده درصد به ظرفیت رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاههای صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر اضافه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در رشته علوم انسانی نیز ده درصد به رشته حقوق دانشگاههای تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی افزوده است.

اگر داوطلبان کنکور در این انتخاب رشته شرکت کرده و قبول شوند، پذیرش قبلی آنها باطل می شود.

پیش بینی می شود تنها داوطلبانی که رتبه دو رقمی یا سه رقمی دارند، بتوانند وضعیت خود را تغییر داده و در دانشگاههای معتبرتری قبول شوند.

این اولین بار است که داوطلبان کنکور سراسری برای بار دوم انتخاب رشته می کنند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که به گفته آقای پورعباس "تاکنون اعتراض هیچ کدام از داوطلبان وارد نبوده است."

گزینش بومی

وزارت علوم در حالی تصمیم به اضافه کردن ظرفیت های خالی گرفته است که تعداد زیادی از داوطلبان بعد از اعلام نتایج کنکور ورودی دانشگاهها با تجمع جلوی سازمان سنجش آموزش به نتایج کنکور و "گزینش بومی" اعتراض کردند.

گزینش بومی بر اساس مصوبه ای انجام شده که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. بر اساس این مصوبه 65 درصد حجم پذیرش دانشجو در دانشگاهها به صورت بومی انجام می شود.

با توجه به این که اکثر دانشگاههای معتبر ایران در شهر تهران قرار دارند، معترضان معتقد بودند که اجرای این تصمیم باعث شده که شهرستانی ها از ورود به دانشگاههایی نظیر تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، امیر کبیر، علم و صنعت و بقیه دانشگاهها محروم شوند.

آقای پورعباس بومی گزینی دانشجو را قانونی دانسته و گفته است: "اگر پذیرش دانشجو فقط بر اساس گزینش آزاد صورت بگیرد بیش از پنجاه درصد داوطلبان پذیرفته شده فعلی نمی توانند وارد دانشگاه شوند چون استانهای برخوردار تمام ظرفیت را پر خواهند کرد."

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش، "بومی گزینی یک بحث احساسی نیست زیرا کشور به متخصص نیاز دارد و هدف ما این است که یک پزشک در استان خود تحصیل کند تا بتواند در استان خود خدمت رسانی کند."

گزینش منطقه ای

این در حالی است که در طول سالهای اخیر دولت گزینش منطقه ای را در پذیرش دانشجو اعمال می کرد که هدف آن فراهم کردن فرصت های برابر برای تمامی داوطلبان مناطق ایران بود.

براساس این طرح، ایران به سه منطقه تقسیم شده بود و مناطق برخوردار نظیر تهران و شهرهای بزرگ در منطقه یک قرار داشتند و بقیه استانها نیزبر همین اساس به دو منطقه دیگر تقسیم شده بودند.

هدف از تقسیم بندی منطقه ای این بود که داوطلبان مستعد شهرستان های دور که امکانات زیادی ندارند بتوانند با استفاده از رتبه های پائین تر در دانشگاههای معتبر تهران و شهرهای بزرگ پذیرفته شوند.

اکنون به نظر می رسد دولت سعی دارد تا جوانان مستعدی را که در شهرهای کوچکتر تحصیل کرده اند، با وجود داشتن رتبه های بالاتر، در همان شهرهای تحصیلات دانشگاههای خود را پی بگیرند.

برخی کارشناسان نسبت به تصمیم وزارت علوم برای اضافه کردن ظرفیت دانشگاهها انتقاد دارند و می گویند اگر این دانشگاهها ظرفیت خالی داشتند چرا وزارت علوم آن را خالی گذاشته بود و اگر هم وزارت علوم معتقد است که داوطلبان در انتخاب رشته اشتباه کرده اند چرا این وزارتخانه ظرفیتها را اضافه کرده و به داوطلبان اجازه داده دوباره انتخاب رشته کنند.

به عقیده این گروه، تصمیم وزارت علوم در واقع پذیرش اشتباهی است که این وزارتخانه مرتکب شده و اکنون سعی دارد آن را با این کار جبران کند و گرنه اعتراض به نتیجه کنکور همه ساله کم و بیش وجود داشته است.

شرکت کنندگان کنکور

نتایج کنکور سراسری دانشگاههای دولتی ایران به تازگی منتشر شده و در آن دختران 64 درصد از صندلی های دانشگاه های ایران را در اختیار گرفته اند.

از میان 437 هزار نفر پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، 278 هزار و 158 نفرشان دختر هستند و تنها 158 هزار و 911 نفر از پسران در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی پذیرفته شده اند.

بر اساس گزارش سازمان سنجش آموزش، از میان پذیرفته شدگان 86 هزار نفر در دوره روزانه، نزدیک به 27 هزار نفر در دوره شبانه، 1640 نفر در دوره نیمه حضوری، حدود 229 هزار نفر در دانشگاه پیام نور، حدود 91 هزار نفر در دانشگاه های غیر انتفاعی و 1094 نفر در دوره های فرهنگیان، و 1717 نفر نیز در دوره بین المللی و مجازی پذیرفته شده اند.

امسال یک میلیون و 300 هزار نفر در کنکور دانشگاه ها شرکت کرده بودند که از میان آنها 517 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 459 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 318 هزار نفر درگروه آزمایشی علوم ریاضی، 66 هزار نفر در گروه آزمایشی هنر و 146 هزار نفر در گروه زبان های خارجی ثبت نام کرده بودند.





Copyright: gooya.com 2016