شنبه 3 دی 1384

بادامچيان: با دولت خاتمي همراه بوديم، استكبار سعي نفوذ در مجلس خبرگان دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

اسدالله بادامچيان كه چندي پيش از اصلاحات به عنوان جريان مرده‌اي كه حتي با نفس مسيح نيز شانس زنده شدن را ندارد نام برده بود، در نقدي جديد به جريان اصلاحات آن را فاقد تعريف واستراتژي مشخص دانست و گفت: جرياني كه در تعريف علمي از خود پايش مي‌لنگد چطور مي‌خواهد مجددا به صحنه سياسي كشور بيايد.

اين عضو ارشد حزب موتلفه‌ي اسلامي با حضور در خبر گزاري دانشجويان ايران طي گفت‌وگويي با خبرنگار سياسي ايسنا، در واكنش نسبت به اظهارنظرهايي مبني بر وجود اختلاف بين ديدگاه‌هاي تشكل متبوعش با دولت جديد، با تاكيد بر اين كه " مواضع موتلفه در مقابل دولت روشن است" افزود: اين مواضع اختصاص به دولت فعلي ندارد. در همه‌ي دولت‌هاي قبل نيز موتلفه همين مشي را داشته است، زيرا معتقديم اين دولت‌ها بر پايه‌ي انتخاباتي آزاد، برخاسته از راي مردم شكل مي‌گيرد.

وي ادامه داد: احترام به راي اكثريت، تنفيذ حكم رييس‌جمهور توسط ولي فقيه عادل و قانون اساسي ما را موظف مي‌كند كه به دولت كمك كنيم. بر اين اساس با همه‌ي دولت‌ها همكاري كرديم، حتي اگر مجموعه‌ي جريان‌هاي فكري آن‌ها همانند موتلفه نباشد.

بادامچيان مشي تشكل متبوعش در دولت خاتمي را نيز در راستاي همراهي با دولت دانست و گفت: در دولت احمدي‌نژاد كه نزديك‌ترين شعارها را خصوصا در بحث رجايي‌گونه بودن با موتلفه دارد بالطبع همراهي بيشتري داريم.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي دولت فعلي را دولتي كه فاصله‌ي بين حاكميت و مردم را كم مي‌كند، تعريف كرد و با اشاره به بخشي از اساسنامه‌ي حزب موتلفه با بيان اين كه " ساختن جامعه‌ي نمونه‌ي اسلامي مورد تاكيد قرار گرفته است" گفت: در اين بخش آن‌چه در شعارهاي رييس‌جمهور مطرح مي‌شود، كاملا با مواضع موتلفه همخواني دارد.

وي با بيان اينكه "مساله‌ي عدالت براي ما خيلي اهميت دارد" گفت: در اين بخش نيز رييس‌جمهور نزديك‌ترين شعارها را با ما دارد و از لحاظ سلامت، ساده‌زيستي ايشان را نزديك‌ترين به خود مي‌دانيم. لذا اميدواريم در اين هشت سال هم دولت و هم حزب موتلفه براي خدمت كار كنند.

وي در عين حال يادآور شد: در همكاري بايد توافق دو جانبه وجود داشته باشد و ميزان آن به خواست طرفين بستگي دارد. به هر ميزان كه از ما همكاري بخواهند همكاري مي‌كنيم و در انتقاد نيز آن را وظيفه‌ي خود مي‌دانيم و به آن عمل مي‌كنيم.

بادامچيان در ادامه‌ي اظهاراتش دولت احمدي‌نژاد را دولتي غيرحزبي دانست و گفت: با وجود آن‌كه رييس‌جمهور عضو دو تشكل است، اما دولتش دولت حزبي نيست، زيرا منتخب احزاب نمي‌باشد و تمايل دارد از نيروهاي همه‌ي احزاب استفاده كند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، در مقابل دولت خاتمي را دولتي حزبي برشمرد و با بيان اين اعتقاد كه همزمان با روي كار آمدن اين دولت چند هزار مدير خدوم و با تجربه تنها به لحاظ راي ندادن به آقاي خاتمي كنار گذاشته شدند، گفت: اين نقطه‌ي سياهي است كه جريان دوم خرداد نمي‌تواند آن را پاك كند.

وي تاكيد كرد: دولت بايد مردمي باشد و دولت تمام حزبي كاري از پيش نمي‌برد.

بادامچيان در ادامه به جريان حمايت موتلفه از نامزدي احمدي‌نژاد در انتخابات اخير اشاره كرد و با بيان اينكه احمدي‌نژاد يكي از نامزدهاي‌شان بود، اولين جلسه‌ي حزب موتلفه درباره‌ي انتخابات رياست جمهوري را يادآور شد و با تاكيد بر اينكه در آن جلسه وظيفه‌ي حزب هماهنگي ولو به قيمت راي نياوردن فرد مورد نظرشان عنوان شده بود، گفت: وقتي اقتضاء اين است كه وظيفه هماهنگي باشد به تبع فعال عمل مي‌كنيم، كما اين‌كه موتلفه نقش فعالي را در انتخابات داشت، اما هيچ‌گاه به دنبال سهم‌خواهي نبوده و نيست.

وي در بيان مشي موتلفه در سه انتخابات اخير، گفت: در انتخابات شورا با چراغ خاموش، موتور روشن حركت كرديم. در مجلس با موتور روشن و چراغ نور پايين عمل كرديم و در رياست جمهوري نيز برخلاف تمام تحليل‌هايي عنوان مي‌شد در راستاي آگاهي‌بخشي به ملت ايران حركت كرديم و بحمدالله برادري راي آورد كه در اين راستا حركت كرده و مي‌كند.

وي در ارزيابي نسبت به تعامل دولت و مجلس نيز با يادآوري تاكيد قانون بر حفظ استقلال قوا، گفت: بر اساس اين اصل هيچ‌كدام از قوا نبايد تابع ديگري باشد. آن‌ها مستقل از هم هستند و بايد در ايفاي وظايف‌شان مستقل باشند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، با بيان اينكه حتي مشورت بين دولت و مجلس نبايد به تابعيت مجلس از دولت بيانجامد، گفت: درباره‌ي آن‌چه در مورد سه فرد پيشنهادي رييس‌جمهور براي وزارت نفت پيش آمد، رييس‌جمهور به حق و وظيفه‌اش در زمينه‌ي معرفي وزير عمل كرد و مجلسيان نيز وظيفه‌ي قانوني خود را ملاك عمل قرار دادند كه در اين زمينه بايد به مجلس تبريك بگوييم زيرا تابع مصلحت‌انديشي‌هاي گروهي و جناحي نشد.

بادامچيان افزود: مجلس هفتم نشان داد كه مجلسي اصولگرا و مصلحت‌گراست و پيرو گرايشات حزبي و جناحي نيست.

وي در ارزيابي از نقدهايي كه برخي نمايندگان داراي سابقه‌ي حمايت از كانديداتوري احمدي‌نژاد نسبت به دولت وي بيان مي‌كنند نيز، گفت: ممكن است برخي خواهران و برادراني كه در مجلس هستند و در گذشته حامي دولت بودند انتقاداتي داشته باشند كه حتي در برخي اوقات از اين نقدها مفهوم مخالفت با دولت برداشت مي‌شود. اما بايد توجه نمود كه آن‌ها صرفا نظرات‌شان را بيان مي‌كنند و نظراتي كه برپايه‌ي معتقدات آن‌هاست و نبايد اين طور با تهمت مواجه شوند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، در ارزيابي نسبت به آينده‌ي جريان اصلاح‌طلب كه چندي پيش گفته بود اين جريان مرده و حتي با نفس مسيح نيز زنده نمي‌شود، گفت: هنوز هم معتقدم جريان اصلاحي كه هشت سال پيش بود زنده شدني نيست.

بادامچيان در بيان خاطراتي از سال 58، به نگارش مقدمه‌ي كتابي كه توسط وي نوشته شده بود، پرداخت و با بيان اين‌كه " در آن كتاب پيش‌بيني كرده بودم كه به زودي جريان گروهك منافقين به جرياني كه همه از آن رويگردان مي‌شوند، تبديل خواهد شد" گفت: مولف آن كتاب در آن زمان خطاب به من گفت اين چه مقدمه‌اي است كه مي‌نويسي. من در جوابش گفتم مردم ما از دوست دروغ‌گو بيش از دشمن راست‌گو تنفر دارند.

وي در ادامه هم‌چنين يادآور شد: در دوران بني‌صدر جلسه‌اي با وي داشتم. در انتهاي جلسه نسبت به عملكردش به وي هشدار دادم و بني‌صدر در واكنش از من به عنوان مصداق حزب بداخلاق نام برد. در مفهوم اصلاح و اصلاح‌طلبي مفهوم اصلاحات نهفته است كه مقام معظم رهبري آن را مقابله با فقر، فساد و تبعيض معرفي كرده‌اند. لذا كساني كه مدعي اصلاح‌طلبي هستند بايد بگويند آيا در اين چارچوب حركت مي‌كنند يا خير.

وي افزود: جريان اصلاحات مرده و قابل زنده شدن نيست. زيرا مردم فهميده‌اند آنها در مسير اصلاحات واقعي كه همان مبارزه با فقر، فساد و تبعيض است حركت نمي‌كنند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، در ادامه از خاتمي به عنوان پرچمدار جريان اصلاح‌طلبي ايران نام برد و از وي خواست بعد از هشت سال از فعاليت اصلاح‌طلبان تعريفي از اصلاحات ارائه دهد و افزود: اگر كسي بعد از هشت سال نتواند تعريفي از اصلاحاتي كه مي‌گويد يك جريان است ارائه كند، آيا مي‌توان گفت اصلاحات مورد نظرش قابل ماندن است. خاتمي چه گلايه‌اي از اصلاح‌طلبان مي‌كند در حالي كه حتي نتوانسته تعريفي از اين جريان در طول هشت سال ارائه دهد.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان طي هشت سال گذشته چه كاري توانستند در حوزه‌ي پيشبرد اصلاحات انجام دهند. آيا توانستند راي‌شان را نگهدارند؟ يا فضاي دانشگاهي كه همزمان با ورود خاتمي همه كف و سوت مي‌زدند را تا آخر حفظ كند؟ مردم از اين جريان دلخوشي ندارند، لذا جرياني كه در عمل ناموفق و در تعريف علمي پايش مي‌لنگد، چطور مي‌خواهد مجددا به صحنه بيايد.

بادامچيان هم‌چنين با بيان اين اعتقاد كه "جريان اصلاحات، جرياني است كه همزمان با برگزاري انتخابات رياست جمهوري نهم افرادي نظير بوش و بلر مردم را نسبت به راي دادن به آن‌ها تهييج مي‌كردند"، گفت: با كافران چه بايد چون بت نمي‌پرستي. بوش با شما چه كاري دارد كه از كانديداتوري شما حمايت مي‌كند.

وي اضافه كرد: اصلاح‌طلبان اگر كاملا عوض شوند و سياست جديدي را در پيش بگيرند اين امكان وجود دارد كه مردم به سمت آن‌ها بروند.

وي در عين حال كروبي و مجمع روحانيون مبارز را جزء جريان اصلاحات ندانست و گفت: اصلاح‌طلباني كه من از آنان نام مي‌برم دار و دسته‌ي جبهه‌ي مشاركت، سازمان مجاهدين و ملي – مذهبي‌ها را در برمي‌گيرد. مجمع روحانيون مبارز ذاتش از اصلاح‌طلبان نيست.

بادامچيان در بخش ديگري از اظهاراتش به وضعيت شوراي هماهنگي اشاره كرد و با يادآوري اينكه شورا جمعي از احزاب، تشكل‌ها و شخصيت‌هاي ذي‌نفوذ اصول‌گرا را در برمي‌گيرد، گفت: در مسايل جاري كشور از جمله انتخابات شوراي هماهنگي در راستاي هماهنگ كردن اين تشكل‌ها عمل مي‌كند. شوراي يك حزب و جبهه نيست مجموعه‌اي از احزاب و تشكل‌هاست كه در چارچوب معيني عمل مي‌كند و در مقاطع مختلف فعاليت شورا نيز ممكن است احزابي به آن اضافه شده و حزب و گروه‌هايي از آن جدا شوند. اين رويه‌اي است كه در گذشته وجود داشته و در آينده نيز مي‌تواند وجود داشته باشد.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، تاكيد كرد: در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اصل هماهنگي مورد توجه است. ممكن است برخي از احزاب آن در مقطعي از شورا جدا شوند، اما اين موضوع هيچ تاثيري در كلان فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي به جا نمي‌گذارد.

وي هم‌چنين در اظهاراتش اهميت انتخابات خبرگان را يادآور شد و گفت: موضوع انتخابات خبرگان به مهم‌ترين اصل نظام كه اصل ولايت فقيه عادل است، مربوط مي‌شود و تركيب اين مجلس نيز به گونه‌اي است كه بايد افراد خبره در آن حضور داشته باشند. ما بايد توجه داشته باشيم كه هر فقيه و معتقدي نمي‌تواند خبره محسوب شود.

بادامچيان افزود: ممكن است فردي از نظر فقهي بالا باشد اما خبره نباشد. تركيب مجلس خبرگان به نحوي است كه هر كس نمي‌تواند وارد آن شود. علاوه بر اين نمايندگان اين مجلس با راي مردم وارد مي‌شوند. مردم نيز به هر روحاني راي نمي‌دهند. او بايد در حدي باشد كه بتواند ولي امر عادل را انتخاب كند. متدين و خداخواه باشد و جوسازي‌هاي سياسي بر وي اثر نگذارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، با يادآوري جو حاكم بر كشور همزمان با رحلت امام و انتخاب مقام معظم رهبري، عملكرد مجلس خبرگان در اين حوزه را موفق و به دور از جوسازي‌هاي سياسي دانست و گفت: به طور طبيعي استكبار سعي دارد در چنين مجلسي كه ولي فقيه عادل را انتخاب مي‌كند، نفوذ داشته باشد. لذا در انتخابات پيش‌رو نيز استكبار خيلي جدي وارد مي‌شود. ممكن است راه‌هايي كه استكبار از طريق آن مي‌آيد مستقيم نباشد.

وي با يادآوري جايگاه ولي فقيه در منطقه و مسائل فلسطين و عراق، گفت: با توجه به نفوذ ولي امر مسلمين در منطقه، استكبار تلاش مي‌كند از طريق جنگ رواني و توطئه وارد عمل شود.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، اضافه كرد: در شرايط موجود گروه‌هايي وجود دارند كه اصل ولايت فقيه باعث شده آن‌ها از نظر سياسي آسيب ببينند و نتوانند به قدرت‌طلبي و سلطه‌اي كه مي‌خواستند برسند، لذا تلاش دارند به مجلس خبرگان وارد شوند و حرف‌هاي خود را از طريق اين مجلس مطرح كنند. در اين مرحله آن‌ها تلاش جدي دارند و هم‌چنان كه گروه‌هاي التقاطي كه با مباني اسلام همراهي ندارند نيز در اين انتخابات بيش از گذشته وارد عمل مي‌شوند.

بادامچيان هم‌چنين از روحانيون جواني كه داراي تجربه‌ي كافي براي حضور در مجلس خبرگان نيستند به عنوان ديگر گروهي كه در اين انتخابات وارد مي‌شود نام برد و لزوم حضور روحانيون باتجربه و داراي سوابق و شايستگي‌هاي لازم در اين دوره از انتخابات خبرگان را مورد تاكيد قرار داد.

وي در ادامه با اشاره به پيشنهاد اخير كروبي در زمينه‌ي استفاده از نظر مراجع در بحث بررسي صلاحيت خبرگان، بررسي صلاحيت كانديداهاي اين مجلس توسط شوراي نگهبان را بهتر از هر وضعيتي دانست.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي، بار ديگر با اشاره به موقعيت ولايت امر در منطقه و جهان اسلام به توطئه‌هايي كه امكان دارد در اين دوره از انتخابات خبرگان از جانب استكبار شكل بگيرد اشاره كرد و گفت: در اين دوره از انتخابات با توجه به حساسيت افراد شايسته بايد وارد عرصه شوند.

Copyright: gooya.com 2016