چهارشنبه 4 اردیبهشت 1387

تجمع اعتراض آميز دانشجويان در مشهد در اعتراض به ادعاها نسبت به خاک ايران و تغيير نام خليج فارس درگوگل، ادوارنيوز

- تجمع فعالين مدنی مشهد در اعتراض به تغيير نام خليج فارس و ادعای کذب بر جزاير سه‌گانه

جمعی اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجويان دانشگاه‌های شرق کشور و شهر مشهد با دعوت از فعالين مدنی، صنفی، دانشجويی و سياسی مشهد عصر روز سه شنبه، سوم ارديبهشت ۸۷ تجمعی اعتراضی مقابل دفتر سازمان ملل در مشهد برگزار نمودند. در ابتدای اين برنامه عوامل نيروی انتظامی و امنيتی حاضر در محل با حضور گسترده در دو طرف خيابان سجاد مشهد ( محل برگزاری تجمع ) قصد داشتند تا مانع از برگزاری مراسم به بهانه‌ی نداشتن مجوز گردند که با اصرار و مقاومت برگزار کنندگان مواجه شدند.

تجمع کنندگان که تعدادشان به بيش از ۲۰۰ نفر می‌رسيد با سر دادن سرود ای ايران مراسم خود را آغاز نمودند. اين تجمع دانشجويی با دو هدف ۱. اعتراض به سکوت و همگامی نهادهای بين المللی با جريان سازمان يافته حمله به تماميت ارضی ايران و ۲. اعتراض به سکوت و بی کفايتی مسئولان دولت جمهوری اسلامی در واگذاری خاک و نام وطن به بيگانگان برگزار شد. دانشجويان حاضر در اين تجمع سکوت دولت در قبال هجوم بی سابقه به ايران را با ايجاد سرکوب و خفقان در داخل کشور مرتبط و رفتار دولت فعلی در عقب نشينی و باج دادن به بيگانگان و همزمان سرکوب جامعه مدنی و خصوصا دانشجويان در داخل کشور را مشابه رفتارهای دولت های قجری دانستند وبه ان اعتراض داشتند.

در ابتدای اين برنامه محمد احسانی دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه سيستان و بلوچستان با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی گفت: «قانون اساسی ايرانی به صراحت از تشکيل اجتماعات و راه پيمايی‌ها بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد دفاع می‌نمايد. بنابراين برپايی اين تجمع با استناد به اين اصل شفاف قانون اساسی صورت می‌گيرد و قانونی است.» اين فعال دانشجويی در ادامه با اشاره به اقدام سايت گوگل در تغيير نام خليج فارس به خليج عرب گفت: «يکی از دلايل تشکيل اين تجمع اقدام غير حقوقی وسياسی سايت گوگل در تغيير نام خليج فارس و همچنين اداعاهای مکرر و بی اساس امارات متحده‌ی عربی بر مالکيت جزاير سه‌گانه‌ ايرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی می‌باشد.»
در ادامه‌ی اين مراسم اشکان آرشيان عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه فردوسی با اشاره به تاريخ و تمدن پرشکوه ايران، اعتراض خود را به اقدامات اخير اعلام داشت.


پس از ايشان علی صابری دبير سابق انجمن اسلامی اميرکبير با اشاره به ضعف دولت و دستگاه ديپلماسی ريشه‌ی مجموعه اتفاقات اخير را در نابه‌سامانی دستگاههای دولتی دانست و اظهار اميدواری کرد با جديت و دقت بيشتر ديگر شاهد روند مذکور نباشيم.


کوروش صالحی، دبير گروه فرزندان اهورايی ايران ديگر فعال مدنی حاضر در اين تجمع با ايراد سخنانی علمی درباره‌ی هويت و خود آگاهی و نقش آن در پيشرفت ملی گفت: «پژوهشهای تاريخی بر اساس اسناد معتبر نام شاخاب (خليج) پارس را تا ۲۵۰۰ سال پيش به پس می‌برد.» وی در ادامه خليج فارس را يک نام تاريخی خواند و آنرا شناسه‌ی ملی‌ای دانست که با نام ايرانی پيوند خورده است و افزود: «نام خليج فارس و نام ايرانی با فراز و فرودهای اين سرزمين گاه به اوج رفته و گاه در سراشيب سقوط قرار گرفته است و اکنون در تندباد رويدادها بار ديگر تازيانه‌های دشمنان بر پيکرش فرود می‌آيد تا سهل انگاری و بی‌غيرتی فرزندانش را با اندوه و اشک بنگرد.»


حامد شهسورای عضو انجمن اسلامی دانشگاه پيام نور مشهد هم در اين مراسم با ستودن هرگونه اعتراض و تجمع مدنی از قبيل تجمع برای خليج فارس و يا جزاير سه‌گانه اهداف تمام اين اعتراضات را پيگيری دموکراسی خواند. وی همچنين مجموعه اتفاقات اخير درباره‌ی جزاير سه‌گانه را نشان از بی‌کفايتی مسئولين دولت جمهوری اسلامی دانست.


در اين مراسم همچنين حامد پناه‌آبادی دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه پيام نور مشهد اعتراض خود را نسبت به اقدام سايت گوگل را اعلام داشت . گفت: «در دوره‌ای که اعراب بر اين سرزمين حکمرانی می‌کردند هم هرگز چنين تغيير نامی صورت نگرفت!»
در اين مراسم شرکت کنندگان نوشته‌هايی را با عناوينی چون: «وطن يعنی گذشته حال فردا، تمام سهم يک ملت ز دنيا»، «سکوت دولت در برابر هجوم بيگانه چرا؟»، «چو ايران نباشد تن من مباد»، «ديروز دريای خزر، امروز خليج فارس ، فردا کجا؟»، «وطن يعنی: خليج تا ابد پارس» ، ‹‹ سکوت نهاد هابين المللی در برابر تعرض به تماميت ارضی ايران محکوم است ›› ، «Persian gulf is Persian gulf forever» و
we condem the UN silence را در دست داشتند. اين نوشته‌ها در پايان مراسم به روی ديوار سازمان ملل نصب گرديد.
در پايان همچين قطعنامه‌ی صادر گرديد که متن کامل آن به شرح زير است:
نام‌های جغرافيايی بخشی از تاريخ و فرهنگ يک سرزمين اند و به عنوان ميراث معنوی يک ملت به نشان ماندگاری ارزش‌ها و آرمانهايشان به يادگار می‌مانند. در کهن ديار ما نام‌های تاريخی بسياری است که ريشه در هزاره‌های دور دارد و يکی از شناسه‌های ملی مردم سرزمين ما به شمار می‌آيد و از آنجا که شناسه‌های ملی سهم قابل توجهی در خود آگاهی ملی و پيشرفت و توسعه کشور دارد، بايسته است نگاه ويژه‌ای به آن داشت.
خليج هميشه پارس در انديشه‌ی مردم ايران بزرگ از جايگاه ويژه‌ای برخوردار بوده و يادآور شهرياری جهانی ايرانی در سده‌های نه چندان دور است که پيام آور آزدای، برابری و حقوق بشر برای جهانيان بودند.
در اين ميان اگر نسلی آگاه، خواهان آينده‌ای روشن‌ هستند، خاموشی و سکوت نارويی و خيانتی گران به تاريخ اين سرزمين و آيندگان آن است. تازش فرهنگی دشمن چون توفانی سرزمين ما را درمی‌نوردد و ناروی دوست‌نمايان زير پايمان را خالی می‌کند تا دوست و دشمن در کنار هم ريشه‌ی کهن اين سرزمين را بخشکانند. براستی کجايند دليران ايران زمين که چون آرش و حنيف جوان و جهان آرا جان خود را در اره سربلندی ايران در تير نهند و پستی و خواری ايران و ايرانی را نپذيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

و اکنون در رويارويی فرهنگ ديگری همتی بلند بايد تا از ميراث نياکانمان پاسداری کنيم. متاسفانه سايت گوگل در يک حرکت غير علمی و دشمنانه در وارونه کردن تاريخ، نام خليج فارس را دگرگون و به خليج عرب تغيير داده است. همچنين کشور امارات متحده‌ی عربی که هنوز عمر آن به نيم قرن نرسيده است به خاک کشورمان و جزاير تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی چشم دوخته است. اکنون بايسته است هر يک از ايرانيان به فراخور توان خود ناخشنودی خويش را ابراز داشته و هر چند اندک گامی در اين راه بردارند. از اين ميان ما فعالان جامعه‌ی مدنی و دانشجويی پيشنهاد می‌دهيم:
۱) هوشمندی کارگزاران جمهوری اسلامی ايران در برابر کشورهای استعمار ساخته‌ی کناره‌های خليج فارس و برخورد قاطع و قوی با ادعاهای پوچ و بی‌اساسشان.
۲) عدم سرمايه‌گذاری ايرانيان در اين کشورها و به ويژه کشور امارات متحده‌ی عربی.
۳) گرد آمدن احزاب، گروه‌ها، دسته‌ها و فعالين مدنی، صنفی، اجتماعی در برابر سفارت امارت.
۴) از دولت کنونی و آتی جمهوری اسلامی ايران انتظار می‌رود با برنامه‌‌ريزی دقيق و با ديپلماسی سنجيده به بهترين نحو در برابر اين ادعاهای پوچ و بی اساس برخواسته و با شديدترين نحو با آن برخورد نمايند.

Copyright: gooya.com 2016