سه شنبه 28 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روابط عمومی دفتر تحکيم: دانشجويان تحت حمله همه جانبه دولت و رسانه های اصول گرا قرار دارند، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: بهاره هدايت، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت، در گفت و گو با خبرنامه اميرکبير نسبت به حملات گسترده رسانه ای اخير عليه اين تشکل دانشجويی اعتراض کرد.

اين فعال دانشجويی با اشاره به سناريوسازی های اخير رسانه های وابسته به اصولگرايان عليه جريانات دانشجويی گفت: القای انواع سناريوهای ساختگی و توهين ها و اتهاماتی که از ابتدای سال تحصيلی جاری عليه دانشجويان و دانشگاه ها در رسانه های وابسته به اصولگرايان مرتبا تبليغ و مطرح می شود و همچنين حملات گسترده تبليغاتی روزنامه هايی چون کيهان عليه دفتر تحکيم وحدت همگی نمايانگر هراس شديد اين جريان از مطالبات و نارضايتی انباشته شده دانشجويان در طول سه سال گذشته است. نارضايتی که معلول سرکوب نهادهای خارج از دانشگاه و سوء مديريت مسئولين انتصابی وزارت علوم است. برخوردهای گسترده با دانشجويان همچنان ادامه دارد. دفتر تحکيم در بيانيه اخير خود به گوشه ای از اين برخوردها، در مدت کوتاه ابتدای سال تحصيلی تاکنون، اشاره کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهاره هدايت در پاسخ به اين ادعای مطرح شده در رسانه های حامی دولت مبنی بر اين که «دانشجويان قصد دارند در آذرماه در دانشگاه ها آشوب به پا کنند» به خبرنامه اميرکبير گفت: تجمعات دانشجويی در آذرماه سابقه ای طولانی و چندين ساله دارد که حتی پيش از انقلاب هم وجود داشته است. اين مسئله نياز به کشف خاص و مطلع شدن از اخبار پشت پرده ندارد. چرا که اصولا پرده پوشی در اين مورد وجود نداشته که بخواهد پشت پرده يا روی پرده داشته باشد. منتها اذهان بيماری که تحمل حتی يک تجمع دانشجويی را در دانشگاه ندارد، اين تجمعات و اعتراضات آرام در محيط دانشگاه را «آشوب» می نامد يا لااقل علاقه دارد که اين گونه القا کنند. اين سناريو آن قدر مضحک است که ما ادعا کنيم «بنا به برخی اطلاعات پشت پرده عده ای قصد دارند در روز ۲۲ بهمن با جمع شدن در ميادين اصلی شهرهای مختلف از جمهوری اسلامی حمايت کنند»!

مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت در ادامه به هجمه سنگين تبليغاتی که عليه انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصير به راه افتاده اشاره کرد و افزود: به مدد بودجه های کلان، از جيب ملت، تلاش می شود از نيروهای سابق گروه فشار چهره های فرهنگی، فيلمساز، تئوری پرداز و… بسازند و با پشتيبانی گسترده رسانه ای تفکرات سطحی آن ها را به خورد مردم بدهند. تحمل چماقدارانی که تا همين چند سال پيش سخنرانی های دکتر سروش را در دانشگاه ها به هم می زدند، در برابر نقد آن قدر پايين است که از ترس بر ملا شدن چهره واقعی خود تحمل وجود چند پلاکارد انتقادی را هم ندارند و بلافاصله شروع به فحاشی به دانشجويان می کنند. البته واضح و روشن است که تمام اين هياهوها به هدف ايجاد مشکل برای انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصير است. ما اين حرکت را محکوم می کنيم و ضمن حمايت قاطع از انجمن اسلامی خواجه نصير، معتقديم که طراحان اين غائله به هدف مطلوب خود نخواهند رسيد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در همين خصوص اضافه کرد: اتهاماتی به آقای ميلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم، و ساير فعالين دانشجويی دانشگاه خواجه نصير زده می شود هم در راستای پروژه فوق است و واقعيت ندارد. ما يک بار ديگر هم در قالب اطلاعيه به آقايان هشدار داده بوديم برای رسيدن به اهداف کوتاه مدت خود به هر ابزار و اتهامی متوسل نشوند، چرا که انتساب فعالان دانشجويی به برخی گروه ها حتی در ميان مدت به ضرر خود آن ها و به ضرر نظامی است که داعيه دار آن هستند، ولی ظاهرا گوش آن ها بدهکار نيست. ما بار ديگر تاکيد می کنيم به نفع آن هاست که فضاحت تابستان گذشته مکتوم بماند و فراموش شود. توصيه می کنيم جلوی عمله های نوچه صفت و گوش به فرمان خود را بگيرند که هر حرف ياوه ای را به زبان نياورند. ما قطعا از رسانه های منتشر کننده اين اتهامات و توهين ها شکايت خواهيم کرد.

هدايت با اشاره به همسويی خبرگزاری ايسنا با تبليغات فوق الذکر و همچنين ديدار يکی از اعضای جبهه مشارکت با طيفی جعلی دفتر تحکيم گفت: واقعا مايه تاسف است رسانه ای که قرار بود منعکس کننده صدا و نظر دانشجويان باشد به تريبون نهادهای ضددانشجويی تبديل شده به طوری که امروز بخش بزرگی از تبليغات بر عليه دانشجويان بدون تريبون و مظلوم از طريق اين خبرگزاری انجام می شود. ايسنا محصول کار اصلاح طلبان و نمونه کامل يک اصلاح طلبی ناتمام و بدون خط قرمز بود که عاقبت به محلی برای تبليغ عليه خود آن ها تبديل شد. اصلاح طلبانی که قصد دارند بار ديگر وارد ميدان شوند بايد به اين دستاوردهای خود نيز توجه کنند و راهی برای عدم تکرار اين اشتباهات پيدا کنند. اما مشاهده می شود که بعضا اشتباهات گذشته همچنان تکرار می شود. به عنوان مثال اصلاح طلبان در حالی سعی می کنند به گروهی که در حال سوء استفاده از نام تحکيم هستند مشروعيت ببخشد که آن ها با تعداد معدودی انجمن جعلی در بهترين حالت از حاميان سرسخت احمدی نژاد خواهند بود. موجوديت و يکپارچگی دفتر تحکيم وحدت قطعا از خطوط قرمز ماست و اصلاح طلبان بدانند دانشجويان رفتارهای آن ها را زير نظر دارند و فراموش نخواهند کرد.

بهاره هدايت همچنين گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم دولت نهم تلاش فراوانی دارد تا با اعطای نام انجمن های اسلامی به عده ای از نيروهای طرفدار و حامی خود سياست موازی سازی که از سال ها پيش در جريان بود و به هدف خود نرسيد به شکل جديدی دنبال کند. هدف کلی اقتدارگراها در گذشته به حاشيه راندن انجمن های اسلامی، که مکانی برای حضور و فعاليت دانشجويان منتقد است، بود که اين هدف محقق نشد. اما اعطای مجوز تشکل های بی هويت و بدون حداقلی از پشتوانه دانشجويی به تعداد معدودی از حاميان سرسخت احمدی نژاد سياست معاونت فرهنگی وزارت علوم در دولت نهم است که اين مسئله هم نتيجه بخش نخواهد بود. اعطای عنوان مستقل از آن قسم های مضحک حضرت عباس است که دنباله نام اين تشکل ها وجود دارد، در حالی که دم خروس از زير قبای آن ها پيداست.

هدايت در ادامه در خصوص آن چه برخی رسانه ها از آن به عنوان «انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه» ياد می کنند، خاطرنشان کرد: در حالی که سياست فوق تاکنون جواب نداده است، وزارت علوم به حربه ديگری دست برده که آن هم ايجاد انجمن های جعلی در دانشگاه های مختلف است. اين اتفاق تاکنون در دانشگاه های اميرکبير، تربيت معلم سبزوار، اصفهان، علامه و… افتاده است. به مسئولين توصيه می کنيم هوش و ذکاوت دانشجويان و جامعه را با هوش خود مقايسه نکنند چرا که به راهکارهای پراشتباهی می رسند. آن ها تصور می کنند اگر تابلوی انجمن اسلامی در دانشگاه در دست عده ای از حاميان خودشان باشد، اعتراض و انتقاد و فعاليت دانشجويی در دانشگاه ها تمام می شود. در حالی که تجربه همين سه ساله بايد به آن ها ثابت کرده باشد که هيچ ارگان، نهاد، خبرگزاری، نشريه و… اين انجمن های جعلی را به رسميت نمی شناسند.

مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم در ادامه اظهار داشت: در حالی که رئيس بی کفايت و گوش به فرمان دانشگاه علامه به شديدترين شکل با اعضای انجمن اسلامی برخورد کرده است، در اقدامی فراقانونی به جمعی از حاميان خود اجازه برپايی انتخابات تحت عنوان اين تشکل داده است. دفتر تحکيم وحدت خيمه شب بازی که امروز در دانشگاه علامه در جريان است را به رسميت نمی شناسد. جالب است در حالی که خانم مهديه گلرو، نايب دبير انجمن علامه، امروز به دادگاه انقلاب احضار شده و بسياری از اعضای انجمن علامه با احکام سنگين محروميت از تحصيل مدت هاست که به دانشگاه ممنوع الورود هستند، اعلام شده که قرار است انتخابات انجمن اسلامی برگزار شود! در واقع می توان گفت امروز دانشجويان زير فشار شديد و حمله همه جانبه دولت، وزارت علوم، رسانه های اصولگرا و… قرار دارند.

اين فعال دانشجويی با اشاره به حوادث دانشگاه عباسپور به خبرنامه اميرکبير گفت: چندی پيش پس از چاپ قطعه شعری از فروغ فرخزاد در نشريه انجمن اسلامی دانشگاه عباسپور عده ای هياهوی زيادی بر سر اين موضوع کردند تا بتوانند با فشار وارد کردن بر مديريت اين دانشگاه فعاليت های انجمن اسلامی را محدود کنند. اين در حالی است که کتابی که آن قطعه شعر در آن آمده بود توسط وزارت فرهنگ و ارشاد دارای مجوز بوده و اين کتاب تاکنون بارها، حتی در دولت فعلی، تجديد چاپ شده است. اخيرا شنيده ايم که مسئولين دانشگاه عباسپور تحت تاثير هياهوها و جنجال های بدون علتِ عده ای معدود تصميم گرفته اند فشارهايی به انجمن اين دانشگاه وارد کنند. ما از نزديک حوادث دانشگاه عباسپور را پيگيری می کنيم و اگر قرار باشد مسئولين در روندی خلاف قانون و تحت تاثير اين القائات پوچ تصميماتی بر خلاف قانون بگيرند، در مقابل اين حرکت سکوت نخواهيم کرد.

عضو دفتر تحکيم وحدت در ادامه به حضور مسئولين دانشگاه های آمريکا در ايران اشاره کرد و گفت: اگر دکتر رهايی در دانشگاه اميرکبير سعی می کند با پرونده سازی برای دانشجويان اين دانشگاه وفاداری خود را به دولت اثبات کند و حجت الاسلام شريعتی در دانشگاه علامه با صدور احکام سنگين محروميت از تحصيل، دکتر سهراب پور، رئيس دانشگاه شريف، هم به نوع ديگری اين خوش خدمتی را در اين چند ساله نشان داده است. از دفن اولين سری شهدا در دانشگاه شريف و عهدشکنی با دانشجويان گرفته تا اعطای مجوز به انجمن به اصطلاح مستقل عليرغم مخالفت اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه و هم اکنون نيز با ترتيب دادن نمايشی برای چند استاد دانشگاه های آمريکا که سعی دارد آبروی از کف رفته دولت را بازگرداند. اگر وزارت علوم و دولت واقعا می خواهند چهره واقعی دانشگاه های ايران را به اساتيد دانشگاه های آمريکا نشان دهند بايد اجازه دهند آن ها با اساتيد بازنشسته، دانشجويان محروم از تحصيل، دانشجويان زندانی و… نيز آزادانه ملاقات کنند و سخنان آن ها را هم بشوند. دفتر تحکيم وحدت مسلما با اين اساتيد ارتباط برقرار خواهد کرد و گوشه ای از نقض گسترده حقوق دانشگاهيان را به اطلاع آن ها خواهد رساند.





















Copyright: gooya.com 2016