شنبه 9 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: پيشنهاد ايران برای اقتصاد جهانی؛ طراحی مدل جهانی بانک بدون ربا، مهر

دکتر احمدی نژاد در ارائه پيشنهادات خود به کنفرانس بين المللی قطر خواستار ان شد که همه دولتها به دنبال يک نظام اقتصادی بر پايه عدالت واقعی به دور از دروغ، تخريب اقتصاد ديگران و خلق پول کاذب باشند و سازو کار پولی و مالی و بانکی برگرفته از معنويت و بدون ربا طراحی شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به قطر، دکتر محمود احمدی نژاد رئيس جمهور کشورمان بعد از ظهر امروز در سخنرانی خود در کنفرانس بين المللی "تامين مالی برای توسعه" در دوحه پايتخت قطر اظهار داشت: گردهم آمده ايم تا راههای تامين منابع برای توسعه را بررسی کنيم. لذا با توجه به بحران جاری ضروری است تا تبعات ناشی از بحران اقتصادی کم سابقه يا بی سابقه در بلوک سرمايه داری را بررسی کنيم.

وی افزود: بديهی است که شناخت ريشه ها و عوامل بهترين راه مواجه شدن با مشکل است، گرچه امروز بلوک سرمايه داری هم در مبانی نظری و فلسفی و هم در بخشهای فرهنگی، سياسی و اقتصادی با مشکلات اساسی و بعضا بن بست مواجه شده اند و البته هم اينها وجوه و مولفه های يک نظام هستند ليکن در اين بحث تکيه من بر مشکلات اقتصادی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر محمود احمدی نژاد در ادامه علل اصلی بحران جاری اقتصادی را در ماهيت اقتصاد سرمايه داری، رفتارهای ناعادلانه و تحميلی، خلق پول مکرر و داراييهای کاغذی و نامحدود، برنامه ريزی توسعه ای برگرفته از الگوهای غربی، نظام های پولی، مالی و بانکی جهانی و تجاوزات، درگيريها و دخالتها ارزيابی کرد و به بررسی اين عوامل پرداخت.

وی خاطرنشان کرد : فقط بدهيها و سوء استفاده های دولت آمريکا کافی است تا همه جهان را با بحران روبرو کند.

رئيس جمهوری اسلامی ايران ادامه داد: ماهيت اقتصاد سرمايه داری به سودآوری حداکثری و بدون حد و مرز و بر مبنای آزادی اقتصادی استقرار دارد به گونه ای که ارزش انسانی يعنی عدالت در آن نقشی ندارد.

وی افزود: فرض کنيد همه ملتها سودآوری حداکثری را مد نظر قرار دهند آيا با توجه به محدوديت منابع سرانجام کار، بن بست نخواهد بود؟

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: بنابراين چنين نظام اقتصادی نمی تواند به ملتها تعلق داشته باشد و تنها دولتهای خاصی می توانند با اين ديدگاه به برنامه ريزی بپردازند.

رئيس جمهور تشکيل جهان سلطه گر و فقير را از نتايج قطعی نظام سرمايه داری خواند و اظهار داشت: رفتارهای ناعادلانه و تحميلی بلوک سرمايه داری به گونه ای است که خود را مالک و صاحب و طبقه برتر می داند و به خود حق می دهد معيارهای اقتصادی خود را به همه تحميل کند.

وی همچنين گفت: نظام سرمايه داری قيمتها را خود تعيين و سرمايه گذاری می کند و بر قيمت کالاهای ديگران نيز مانند بازار نفت تسلط دارند لذا بلوک سرمايه داری با استفاده از نظام پولی، اقتصادی و حتی فشار سياسی مشکلات خود را به ديگران تحميل و گاهی هم منتقل می کند.

دکتر احمدی نژاد خلق پول مکرر را يکی ديگر از چالشهای نظام سرمايه داری خواند و تصريح کرد: استفاده از روشهای ناعادلانه برای خلق پول تا چند برابر از طريق بانک، سفته بازی و بورس بازی يکی ديگراز مشکلات اين نظام است.

رئيس جمهور ادامه داد: بدون اينکه به جای پول خلق شده دارايی و منابع کافی وجود داشته باشد تبعات آن به ساير کشورهای جهان منتقل می شود.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: برنامه ريزی توسعه برگرفته از الگوهای غربی به گونه ای که همه کشورها در صدد هستند تراز مثبت تجاری داشته باشند و به اين ترتيب يک رقابت شکل می گيرد که نهايت آن بن بست است.

وی گفت : اين روش سوغات بلوک سرمايه داری به ساير کشورهاست به اين ترتيب که آنان با روشهای خود اقتصادهای درون زا و مستقل را در اقتصاد خود هضم می کنند و سازوکارهايی را برای انتقال بودجه ترتيب می دهند.

رئيس قوه مجريه در بخش ديگری از سخنانش تاکيد کرد: اين نظام برنامه ريزی فرهنگ و اصالت کشورها و برنامه ريزی بومی را نيز متلاشی کرده است.

احمدی نژاد ادامه داد: نظامهای پولی، مالی، بانکی و جهانی هر چند برنامه های خود را توجيه علمی می کنند ولی همانگونه که مشاهده کرديم توصيه های آنان تنها باعث برهم خوردن تعادل و نظم اقتصادهای مستقل و وابسته تر شدن آنان به اقتصاد سرمايه داری بوده است.

وی ادامه داد: جای تاسف است که نظام سرمايه داری دهها سال اهداف و نظرات خود را در قالب علوم مجرب و قطعی اقتصادی و مالی بر ملتها تحميل کرده است و تاسف بارتر اينکه اين نظام و در رأس آن آمريکا با آنکه دهها هزار ميليارد دلار را به عنوان پول غالب در ساير کشورها به گردش انداخته اند هرگز اجازه نداده اند هيچگونه نظارتی از جانب اين کشورها و ملتها و حتی ملت خودشان بر بانکهای مرکزی و مراکز پولی و مالی آنان اعمال شود.

به گزارش مهر ، رئيس جمهور خاطرنشان کرد: تغافل و کم توجهی موسسات بين المللی و جهانی پولی و بانکی در ارزيابی نظامهای مالی غربی و پيش بينی بحرانها به خوبی در غير واقعی بودن ارزيابی ها مخاطره و ريسک اقتصادها نمايان شده است و امروز قلب و کانون بحران در کشورهايی است که سالها بر اساس ارزيابی اين نهادها امن ترين مکانها بوده اند.

احمدی نژاد تجاوزات، درگيريها و دخالتها را يکی ديگر از علل اصلی بحران جاری موجود در جهان دانست و گفت: لشکرکشيها، جنگهای تحميلی و دخالتهای پر هزينه بلوک سرمايه گذاری در ساير نقاط جهان بخش مهمی از منابع را به خود اختصاص داده است. بخش قابل توجهی از جبران اين هزينه های هنگفت از طريق چاپ و نشر پولهای بدون پشتوانه انجام شده است.

وی ادامه داد: فقط هزينه لشگرکشی به عراق تا بيش از ۱۲۰۰ ميليارد دلار ذکر شده است و برخی منابع ميزان پولهای بدون پشتوانه را تا ۲۹ هزار ميليارد دلار برآورد کرده اند.

رئيس جمهور ادامه داد: اين رفتار ناصحيح زمينه جذابيت کاذب و تمرکز فعاليتها و منافع در نقاط محدود و معدودی از جهان و در واقع تمرکز و افزايش ريسک جهانی شده اند.

دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: بيش از ۴ دهه دست اندرکار بوده اند و تبعات ناشی از دهها هزار ميليارد دلار خلق پول کاذب و غير واقعی و چاپ ونشر دهها هزار ميليارد دلار بدون پشتوانه وسودجويی های حاصل از سفته بازی و حباب در بازارهای مالی شرايط يکجانبه و سنگينی را به کشورها تحميل کرده اند.

وی افزود: امروز به واسطه رشد ساير کشورها و با پر شدن ظرفيت جذب اين نوع دلارها در اقتصاد جهانی موج مشکلات به کانون اصلی آن يعنی آمريکا و اروپا و سپس اقتصادهايی که بيشترين ارتباط را با نظام سرمايه داری داشته اند بازگشته است.

احمدی نژاد همچنين گفت: برخی معتقدند که جريانات اخير يک بازی بزرگ از سوی دولت آمريکا برای ضربه زدن به رقيبان و جذب ثروتهای آنان به اقتصاد آمريکاست. گر چه اين نظر به فرض صحت دليل ديگری در فساد اقتصاد سرمايه داری است لکن بايد توجه داشت که اقتصاد آمريکا قبل از حمله به عراق نيز در آستانه بحران بود و يکی از اهداف طراحی حمله به عراق اعمال تاخير در بروز بحران و فروپاشی اقتصاد آمريکا بود اما امروز بحران به طور کامل خود را نشان داده است.

رئيس جمهور همچنين تصريح کرد: توجه به اين نکته ضروری است که عمق و گسترده بحران دهها برابر بيشتر از آن است که رسانه ای سرمايه داری آن را منعکس می کنند و متاسفانه سردمداران بلوک غرب به جای عبرت آموزی از رفتار غلط و خودخواهانه، امروز دو اقدام را به موازات هم و برای نجات خويش و ادامه روند گذشته طراحی کرده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ابرقدرتها تلاش دارند تا بحران خود را جهانی کنند و يا جهانی جلوه دهند در حالی که آنان بواسطه اعمال ناصحيح و غيرانسانی خود دچار بحران شده اند و می خواهند دنيا را بحران زده نشان دهند و از اين راه مجددا ديگران را در خسارتها شريک کنند.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: آنان با اعمال زور و تبليغات دروغين می خواهند هزينه های بحران را از جيب ساير ملتها جبران کنند. به گونه ای که هيئت های مختلف به کشورها اعزام می کنند جلسات منطقه ای برگزار می کنند تا با فشار بر دولتها آنان را مجبور کنند که سهمی بپردازند.

رئيس جمهور ادامه داد: شنيده شده است که از خروج سرمايه های کشورهای نفت خيز و عربی از آمريکا جلوگيری کرده اند و اصرار دارند بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار از منابع آنان را به نام کمک مصادره کنند.

وی گفت : درگذشته سودهای ناشی از حبابهای اقتصادی و خلق پول را يکجانبه بردند و کسی را شريک نکردند و امروز هم می خواهند خسارات را تقسيم کنند و ديگران را فقط در خسارات شريک کنند.

دکتر احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنانش خاطرنشان کرد: همان کسانی که عاملان اصلی وضع موجودند می خواهند با انتقاد از وضع موجود و با سر دادن شعار عدالت خود را مبتکر و مدعی تغيير نظامات اقتصادی فعلی و برپايی نظامات جديد نشان دهند لذا اين رفتار رياکارانه ادامه همان وضع قبل است.

رئيس جمهور تاکيد کرد: انتظار اين بود که سران سرمايه داری از گذشته عبرت بگيرند و رفتار خود را اصلاح کنند. همگان بدانند که نظام اقتصادی يکجانبه بی رحم و ناعادلانه سرمايه داری به پايان راه خود رسيده است و تلاشهای جاری هرگز به نجات آن منجر نخواهد شد همانگونه که اقتصاد سوسياليستی به پايان رسيد و هرگز بازنخواهد گشت.

رئيس جمهور در ادامه به منظوربرپايی اقتصادی شکوفا و پايدار پيشنهاداتی را ارائه کرد .

وی گفت : همه دولتها، انديشمندان و دلسوزان بايد به دنبال يک نظام اقتصادی باشيم که بر پايه عدالت واقعی، رعايت حقوق و کرامت انسانها و ملتها و بر اساس دوستی و خدمت به همنوع بنا شده باشد، نظامی که در آن دروغ، فريب، تخريب اقتصاد ديگران، خلع پول کاذب، سلطه گری، سفته بازی و توليد حبابهای متعدد وجود نداشته باشد.

رئيس جمهور ادامه داد : نظامی که به پايه اخلاق و راستی و احترام به ديگران و با ايجاد مقصد جامعه ای مبتنی بر عدالت و برخوردار از رفاه همگانی و نه بر پايه سودجويی حداکثری و نامحدود بنيانگذاری گردد، بويژه بايد سازو کار پولی و مالی و بانکی مستقل برگرفته از معنويت و آموزه های دينی و بدون ريا و جديد طراحی و پياده شود.

رئيس جمهور نظام برنامه ريزی توسعه بر اساس الگوهای بومی و درون زا و بر اساس عدالت و مشارکت واقعی همه مردم را يکی ديگر از پيشنهادات ايران برشمرد .

به گزارش مهر ، دکتراحمدی نژاد خاطرنشان کرد: سزاوار است که همه در برابر تحميلات و زاده خواهيهای سرمايه داری جهانی مقاومت کنيم و آنان را به عدالت و دوستی و کنار نهادن اجحاف و زورگيری دعوت کنيم و همچنين تلاش کنيم تا مجددا نظام پوسيده کنونی اجازه نبايد که به شکل ديگری بازسازی شود.

وی خطاب به دبير کل سازمان ملل تصريح کرد: بان کی مون در اين برهه مسئوليت سنگين و تاريخی برای انجام وظايف و حمايت از ملتهای مستقل را بر عهده دارد و جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد جهت تبيين موارد مطرح شده اقدام و همچنين در طراحی نظام عادلانه اقتصادی با همه دولتها و مجامعی که به عدالت و رفاه ملتها می انديشند همکاری کند.

دکتر احمدی نژاد در بخش پايانی سخنرانی خود گفت: ضروری می دانم که از ملت مظلوم فلسطين و مردم عزيز غزه ياد کنم که تحت بدترين شرايط و جنايات صهيونيستهای بی فرهنگ که با حمايت بی قيد و شرط قدرتهای استکباری انجام می شود از همه حقوق اوليه انسانی محرومند.

رئيس جمهور ضمن ابراز همدردی با مردم غزه و فلسطين و هشدار به جنايتکاران صهيونيست اعلام کرد که رژيم صيهونيستی نيز به پايان راه خود رسيده است و جنايات بيشتر نمی تواند او را نجات دهد و در آينده نزديک انديشه تجاوزگری و صهيونيستی از جهان محو خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016