چهارشنبه 13 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد جواد لاريجانی: آزادی‌های فردی در کشورهای غربی حتی در مکالمات تلفنی رعايت نمی‌شود، مدل ما مدل مستقلی است، فارس

خبرگزاری فارس: دبير ستاد حقوق بشر و مشاور قوه قضائيه در نشست حقوق بشر و تنوع فرهنگی در پاريس گفت: در کشورهای غربی مبتنی بر نظام‌های لائيک زمانی که موجوديت حکومت به خطر می‌افتد تصميم حکومت بر همه چيز اولويت می‌يابد و آزادی‌های فردی حتی مکالمات تلفنی ديگر رعايت نمی‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در پاريس، "محمد جواد لاريجانی"‌ دبير رئيس ستاد حقوق بشر و مشاور قوه قضائيه امروز چهارشنبه در نشست مشترک کشورهای جنبش غيرمتعهدها و کشورهای عضو سازمان فرهنگی علمی تربيتی سازمان ملل متحد (يونسکو) درباره حقوق بشر و تنوع فرهنگی، با تاکيد بر اهميت مفهوم جهانی بودن بيانيه حقوق بشر نسبت به برداشتی که از اين مفهوم صورت می‌گيرد هشدار داد.
وی گفت: منظور از جهان شمولی بودن حقوق بشر اين نيست که ما بايد مدل ليبرال غربی را به عنوان آخرين دستاورد فرهنگ بشری قبول و آن را به بقيه تحميل کنيم.
لاريجانی افزود:‌ جهان شمولی بودن برعکس بايد راه را برای ظهور ساير فرهنگ‌ها از جمله زندگی عقلانی بر اساس اسلام که مدل جمهوری اسلامی و پيام انقلاب اسلامی ايران است، باز کند.
وی گفت: اين درست است که يک مدل زندگی مبتنی بر الگوی غربی و لائيک وجود دارد اما اين تنها مدل موجود نيست و اين چيزی است که مرا نگران می‌کند.
لاريجانی افزود: آيا ما بايد مدلی از جهان شمولی بودن را برگزينيم که ساير مدل‌های ديگر را کنار می‌زند، زندگی تجربه است و زندگی بشر تجربه‌ای در حال تحول مداوم می‌باشد.
وی افزود: من برای زندگی سکولار احترام زيادی قائل هستم اما جهانی شدن نبايد به اين گونه تفسير شود که تفکر ليبراليسم و سکولار به عنوان تفکر قالب مطرح شود.
‌دبير ستاد حقوق بشر و مشاور قوه قضائيه با اشاره به برگزاری شصتمين بيانيه جهانی حقوق بشر افزود: اين مناسبت با سی امين سالگرد تاسيس جمهوری اسلامی ايران تقارن دارد.
وی با اشاره به مدل جمهوری اسلامی ايران و نظام‌های غربی تصريح کرد: انقلاب اسلامی ايران يک پديده سياسی اجتماعی مهم می‌باشد که وقوع آن امکان پی‌ريزی پايه‌های جديد نظامی سياسی بر اساس معيارهای دموکراتيک و عقلانيت اسلامی را فراهم آورد.
لاريجانی گفت: مدل ما مدل مستقلی است که به رغم ماهيت دموکراتيک خود هيچ گاه ادعای مدل‌های لائيک و ليبرال غربی را نداشته‌است اما اين مدل دارای تجاربی است که انتظار می‌رود مقوله جهان شمولی مبتنی بر نظام‌های لائيک مانع انتشار اين تجربه نشوند.
وی افزود: از نظر اسلامی وجود ما گوهری است که بايد در محيط اجتماعی خود شکوفا شود در اين زمينه محيط اجتماعی بايد همه امکانات را برای اين شکوفايی فراهم آورد. دراين زمينه رويکرد جامعه لائيک و جامعه مبتنی بر عقلانيت اسلامی به يکديگر نزديک است.
لاريجانی اضافه کرد: ‌اما می‌بينيم که در کشورهای غربی مبتنی بر نظام‌های لائيک زمانی که موجوديت حکومت به خطر می‌افتد تصميم حکومت بر همه چيز اولويت می‌يابد و آزادی‌های فردی حتی مکالمات تلفنی ديگر رعايت نمی‌شود اما در عقلانيت اسلامی هيچ توجيهی برای زيرپاگذاشتن اين حريم فردی وجود ندارد.
‌دبير ستاد حقوق بشر و مشاور قوه قضائيه تصريح کرد:‌ جهان شمولی بودن به معنای اين نيست که مدل زندگی با گرايش غربی مدل حاکم و برتر باشد و نبايد تنها اين برداشت انحصاری و ساده لوحانه از مدل غربی مطرح باشد.
وی افزود:‌ پيوستن ما به بيانيه جهانی حقوق بشر از نظر ما هيچ مشکلی نبوده‌است و هم‌اکنون در ايران دهها سازمان غيردولتی و دولتی در اين زمينه فعال هستند.
لاريجانی با رد اين که مدل پيشنهادی غرب به عنوان بهترين مدل به ديگران ارائه می‌شود،‌ تأکيد کرد: جهانی کردن زندگی ليبرال و لائيک اصل اساسی و لاينفک جهانی شدن نيست.





















Copyright: gooya.com 2016