یکشنبه 17 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش اوليه تجمع برزگ امروز دانشجويان در دانشگاه تهران، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: عليرغم حضور گسترده نيروهای امنيتی و لباس شخصی و پليس ضدشورش از صبح امروز در تمامی خيابان های نزديک به دانشگاه تهران، بسياری از دانشجويان دانشگاه های مختلف کشور توانستند برای برزگداشت روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران حضور يابند.

دانشجويان در ساعت ۱۲ ظهر امروز با شکستن درب دانشگاه تهران توانستند وارد دانشگاه شده و در تجمع “دانشگاه، فرياد آزادی” شرکت کنند. از صبح امروز حراست دانشگاه تهران به کمک نيروهای امنيتی به طرز وحشيانه ای به ضرب و شتم دانشجويان پرداخته اند. بنابر گزارش ها تاکنون دانشجويان بسياری مضروب شده اند که حال برخی از آنان وخيم است. حراست دانشگاه تهران با ضرب و شتم يکی از فعالين دانشجويی دانشگاه اميرکبير، سر وی را به گيت های امنيتی کوبيده است که وی تاکنون بيهوش است. همچنين تعدادی از دانشجويان نيز در هنگام تلاش برای وارد شدن به دانشگاه تهران آسيب ديده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پليس ضدشورش همچنين با دانشجويانی که نتوانسته بودند وارد دانشگاه شوند و قصد حضور در پشت نرده های دانشگاه تهران را داشتند به شدت برخورد می کرد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير دانشجويانی که از ديگر دانشگاه ها وارد دانشگاه تهران شده بودند، با سر دادن شعارهايی نظير “مرگ بر ديکتاتور” ، “نصر من الله و فتح قريب..ننگ بر اين دولت مردم فريب”، “دانشجو،می ميرد،ذلت نمی پذيرد” ، “محمود احمدی نژاد، عامل تبعيض و فساد” و خواندن سرود ياردبستانی به دانشجويان دانشگاه تهران در مقابل دانشکده پزشکی پيوستند. دانشجويان همچنين پلاکاردهايی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: ” با تهديد و احضار آرام نمی شويم” ، ” حقوق زنان، حقوق بشر” ، “آزادی پوشش حق ماست” و “دانشجو،دانشجو،اتحاد،اتحاد”.

در اين تجمع نمايندگان دفتر تحکيم وحدت و انجمن های اسلامی کشور و فعالين دانشجويی دانشگاه های مختلف کشور به سخنرانی پرداختند.

مهدی عربشاهی، دبير تشکيلات تحکيم در بخشی از سخنان خود گفت: “ما امروز اينجا جمع شده ايم تا بگوييم برای ارزش های دانشجو ايستاده ايم و در برابر ظلم می ايستيم. کسانی که ادعا می کردند تجمع ۴۰۰۰ نفری برگزار می کنند و ديروز ديديم که ۴۰۰ نفر را توانستند با اتوبوس وارد دانشگاه کنند، کجا هستند تا تجمع واقعی دانشجويان را ببينند.”

وی ضمن تاکيد به اتحاد دانشجويان با معلمان و کارگران گفت: “مگر ما جز آزادی بيان و تشکل های آزاد دانشجويی چه می خواهيم. مگر ما جز نشريات آزاد دانشجويی و آزادی دانشجويان چه می خواهيم؟”

در همين حال دانشجويان با سر دادن شعار “دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد” حمايت خود را از تمامی دانشجويان زندانی اعلام کردند.

عربشاهی همچنين گفت: “ما می خواهيم فرزاد کمانگر معلم در آستانه اعدام آزاد شود و به سر کلاس هايش برگردد.”

به گزارش خبرنامه اميرکبير، در ادامه اين تجمع مرتضی سيمياری از دفتر تحکيم وحدت گفت: “جنبش دانشجويی با حضور خود نشان خواهد داد که ايستاده است و تبعيد و اعدام هيچ اثری بر او ندارد.” وی افزود: “۱۶ آذر دو هدف مهم داشت: نه به دولت استبدادی و دولت نظامی، نه به استبداد و نه به استعمار. بايد در جريان دانشجويی تعامل باشد تا جريان اتتظامی و رانتی آن را حذف نکند.”

در ادامه حبيب فرحزادی، نماينده انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، ضمن اعتراض به حمله ماموران امنيتی به خانه سه تن از اعضای انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران در شب گذشته گفت: “اکنون اوين را وارد دانشگاه کرده ايد.” وی افزود: “ين لشگر کشی واقعا برای چيست، به کميته احضار می شويم، به زندان می رويم، ما نفس می کشيم. آن قدر که نيروهای ضد شورش را به خيابان بکشيم.”

در ادامه مجيد توکلی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير از کليه دانشجويان به دليل اينکه برای آزادی وی و احمد قصابان و احسان منصوری تلاش کردند تشکر کرد.

وی افزود: “حق کشی، آزادی ستيزی، سرکوبی نهادهای مدنی، جفا به زنان و دختران دانشجو، سانسور شديد رسانه ای،تبديل رسانه های ملی به مونولوگ حاکميت، پر شدن زندان ها از روشنفکران، همه اينها تبديل اتفاقات روزمرده در کشور شده است.

امروز سرزمين ما با سياست های نادرست اقتصادی دولت مستبد فقير تر شده و آسيب های فراوان اجتماعی را سبب شده است. امروز شعبان بی مخ ها دولت را به تاراج می بردند،امروز شعبان بی مخ ها در لوی ناصرالدين شاه در آمدند. بر باد دهی عزت و شرف ايرانی و هر گونه آزاد انديشی، فروش خزر، نشستن زير سايه خليج عربيه، کمک به ونزوئلا و کوبا امروز بدتر از گلستان در حال پبگيری است.

در اين تجمع مهديه گلرو دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه علامه که چندی پيش به دليل تحصن يک هفته در زندان بود گفت: “خوشحالم که پس از يک هفته آزاد شدم تا يک ۱۶ آذر ديگر در جمعيت دانشجويان صحبت کنم و به پليسها، حراستی ها و امنيتی ها بگم که من خواهان گرفتن حق تحصيل و حق آزادی آکادميک خود هستم و حق خود را از آنان مطالبه می کنم.”

وی افزود: “آمده ايم تا بگوييم هر چند چکمه های استبداد روی گلوی ما باشد ، نمی گذاريم که حراست جای خالی ساواک را پر کند. آمده ايم تا بگوييم که اگر دانشگاه را زندان کنند ، ما زندان را دانشگاه می کنيم.

سخنران بعدی نسيم سرابندی دبير کمسيسون زنان دفتر تحکيم وحدت بود که گفت: “ما آمده ايم که بگوييم اجازه نميدهيم که چنين طرح هايی در مجلس تصويب شود. اجازه نميدهيم که حوادثی نظير دانشگاه زنجان، سهند و… که در آن دختران دانشجو مورد تعرض، تجاوز، و خشونت مسئولين حراست و کميته های انضباطی دانشگاهها واقع شده اند تکرار شود. اجازه نميدهيم که خشونت عليه دختران در دانشگاه ها رايج شود.”

به گزارش خبرنامه اميرکبير در اين تجمع دانشجويان دانشگاه آزاد اعلام کردند که طی سال گذشته با ۸ بازداشت، ۱ خودکشی، ۳۸ توقيف نشريه، ۱۳ انحلال تشکل و ۱۳۴ حکم انضباطی مواجه شده اند.





















Copyright: gooya.com 2016