سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناطق نوری: بسياری از نيروها را بعد از دوم خرداد به جرم ناطقی‌ بودن حذف کردند، فارس

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوری گفت: من در انتخابات دوم خرداد رقيبی بودم که هنوز شمارش صندوق‌ها تمام نشده به آقای خاتمی تبريک گفتم و در مجلس پنجم هم به اذغان خود آقای خاتمی بهترين تعامل را با دولت داشتيم؛ در عين حال بعد از دوم خرداد بسياری از نيروهای طرفدار مرا به جرم ناطقی بودن حذف کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين علی اکبر ناطق نوری در ديدار دبير کل و اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، ضمن خوشامدگويی به اعضای حزب مردم‌سالاری به مباحث طرح‌شده از سوی دبير کل و اعضای اين حزب اشاره کرد و با تأکيد بر اين که در کشور ما به طور ميانگين هر ساله يک انتخابات برگزار می‌شود، اظهار داشت: در کشوری که هر سال يک بار به مراجعه و به آرای مردم نياز وجود دارد، بايد دموکراسی همراه با ابزارها و قواعد بازی برقرار شود و يکی از مهم‌ترين ابزارهای مردم‌سالاری، وجود احزاب است.
ناطق نوری افزود: اين معنا ندارد که دموکراسی‌ رها شده داشته باشيم. در هيچ جای دنيا همه مردم اهل حل و عقد نيستند و اين وظيفه بر عهده احزاب است که ابزار دموکراسی هستند. البته بايد قاعده بازی را بلد باشيم.
عضو ارشد شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: بنا به دلايل تاريخی و اجتماعی احزاب در ايران کمتر پا گرفته‌اند و گاهی احزاب فقط اسم حزب را دارند والا قبيله هستند.
ناطق‌نوری با اشاره به اين که حزب تعريف خاص خود را دارد و بر هر تشکلی نمی‌توان نام حزب نهاد، خاطرنشان کرد: اين را که در ايران احزاب پا نمی‌گيرند، بايد ريشه‌يابی و آسيب‌شناسی کرد. متاسفانه پيشينه احزاب در ايران پيشينه خوبی نيست.
وی افزود: بعد از انقلاب هم اگر چه حزب جمهوری اسلامی با بهترين کادر و بيشترين اقتدار و فراگيری شکل گرفت اما اين حزب هم نتوانست باقی بماند. در آن زمان حضور اعضای حزب که مقامات عالی نظام بودند در پادگان‌ها و برای سخنرانی اين شائبه را به وجود آورده بود که نيروهای مسلح وارد دسته‌بندی‌های سياسی می‌شوند و هم‌چنين عضويت ائمه جمعه در حزب جمهوری اسلامی هم شائبه حزبی شدن نماز جمعه را پديد آورد که حضرت امام (ره) دستور دادند ائمه جمعه يا به امامت بپردازند و يا در حزب فعاليت کنند که همين باعث مشکلات آن حزب شد.
رييس مجلس چهارم و پنجم در ادامه با اشاره به اين موضوع که قواعد بازی هم در صحنه سياست و مديريتی کشور رعايت نمی‌شود، تصريح کرد: در ايران هر جناحی که روی کار می‌آيد همه بدنه دولت تا پائين‌ترين مديران را تغيير می‌دهد، اما روال در دنيا به گونه‌ای ديگر است. مثلا همان‌طور که می‌دانيد در ايتاليا به طور ميانگين هر يک سال يک دولت برکنار می‌شود و دولتی ديگر روی کار می‌آيد، اما جز هيئت وزيران بدنه دولت تغيير نمی‌کند.
وی با اشاره به انتخابات دوم خرداد گفت: من در انتخابات دوم خرداد رقيبی بودم که هنوز شمارش صندوق‌ها تمام نشده به آقای خاتمی تبريک گفتم و دو روز بعد هم در مجلس از مردم به دليل حضور گسترده تشکر کردم و گفتم تا امروز رقابت بوده و از اين به بعد رفاقت است. آقای خاتمی هم هميشه می‌گويد بهترين دوران تعامل دولت ايشان با مجلس، دوره مجلس پنجم بوده که من رئيس مجلس بودم، در عين حال بعد از دوم خرداد بسياری از نيروهای طرفدار مرا حذف کردند به جرم ناطقی بودن و رأی دادن به من.
ناطق نوری هم‌چنين با اشاره به طرح وحدت ملی که از طرف وی مطرح شده بود، گفت: راه حل موفقيت در کشور استفاده از همه نيروهای موجود و تشکيل دولت وحدت ملی از ميان همه کسانی است که درد دين و دغدغه ايران دارند.
وی نشانه‌های يک دولت موفق را برنامه‌ريزی دقيق، هدايت‌گری و حمايت و نظارت بر اقتصاد غيردولتی دانست و گفت: تا وقتی اقتصاد بسته دولتی و سياست بسته جناحی داشته باشيم، به جايی نمی‌رسيم.
در ابتدای اين ديدار نيز مصطفی کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاری هدف از ملاقات را تعامل مثبت با تمامی دلسوزان نظام در جهت حفظ ارزش‌های دينی و مقابله با برخی اقدامات خلاف منافع ملی و تأکيد بر تحزب دانست و اظهارکرد: ديدگاه‌های شما در مورد ضرورت تشکيل دولت وحدت ملی را به نفع کليت نظام می‌دانيم و به همين دليل ما ميرحسين موسوی را مطرح می‌کنيم.
مديرمسوول روزنامه مردم‌سالاری افزود: حزب مردم‌سالاری از ديدگاه‌های وحدت‌بخش تمام نيروهای انقلاب استقبال می‌کند و بر اين باور است هيچ گاه نبايد دلسوزان واقعی انقلاب سکوت نمايند؛ زيرا گاهی سکوت شخصيت‌های دلسوز نظام در برابر برخی ناروايی‌ها به ضرر اصل نظام است.
عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اوضاع نابهنجار فرهنگی و وضعيت نامطلوب اقتصادی، بر ضرورت هماهنگی دولت با مجلس برای پيشبرد امور تاکيد و گفت: توقع مردم اين است مجلس و دولت با هماهنگی يکديگر حداقل مشکلات معيشتی آنان را حل کنند.





















Copyright: gooya.com 2016