یکشنبه 24 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراهيم يزدی: دولت وحدت ملی بايد در برگيرنده نيروهای دگرانديش هم باشد، ايلنا

- ضرورت "وفاق ملی" بيش از هر زمان ديگری در کشور احساس می‌‏شود

تهران- خبرگزاری کار ايران
دبيرکل نهضت آزادی ايران خواستار "آشتی ملی" در کشور برای عبور از چالش‌‏های موجود شد.

ابراهيم يزدی در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا"، با اشاره به انتخابات ايالات متحده آمريکا و حضور هيلاری کلينتون در مقام وزير خارجه دولت "اوباما" گفت: اين حرکت اوباما بسيار معنادار است زيرا او با توجه به به بحران عظيم اقتصادی در آمريکا به اين جمع بندی رسيده است که بدون جلب همکاری همه فراکسيون‌‏های درون حزب دموکرات و يا برخی از همکاران "بوش" نخواهد توانست به وعده‌‏های خود عمل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: به رغم اينکه برخی از ناظرين و تحليلگران سياسی در واکنش به انتخاب همکاران "اوباما" نسبت به تغييرات وعده داده شده بدبين هستند، ولی به نظر می‌‏رسد حرکت "اوباما" در جهت وفاق ملی و در راستای جلب اعتماد عمومی مردم بوده است.
وزير خارجه دولت مهدی بازرگان در ادامه تصريح کرد: در ايران اگر همه گروه‌‏ها بپذيرند که جامعه با يک سری مشکلات بی‌‏سابقه ملی رو به رو است،تصميم سازان کشور بايد به ضرورت "وفاق ملی" پاسخ مثبت بدهند.
وی با بيان اينکه وفاق ملی به اين معنا نيست که گروه‌‏های سياسی در ميان خودشان به رفع اختلاف بپردازند،اظهار داشت:"وفاق ملی" به معنای "آشتی ملی" است زيرا وقتی "اوباما" به رياست جمهوری انتخاب شد رقيب بازنده او با صراحت در تلويزيون سراسری اعلام کرد که از اين پس تمام امکانات را در اختيار رئيس‌‏جمهور منتخب قرار خواهد داد ولی در ايران متاسفانه شاهد چنين رشد سياسی نيستيم.
يزدی با تاکيد بر اينکه دموکراسی ياد گرفتنی است،گفت:پس از انقلاب ۵۷ ملت ايران نظام جمهوری اسلامی را پذيرفت يعنی نوعی حکومت مردمی و دموکراتيک اما پيش نيازهای آن در کشور ما هنوز جا نيافتاده است،به گونه‌‏ای که نه تنها محافظه کاران آمادگی برای نشستن و گفت وگو کردن با دگر انديشان را ندارند بلکه در ميان اصلاح طلبان هم سطح وفاق و هماهنگی بسيار پايين است.
وی با اشاره به ايده تشکيل "دولت وحدت ملی" گفت: وقتی يک شخصيت سياسی شعار وحدت ملی را بيان می‌‏کند بر عهده اين فرد است که توضيح دهد، منظور از دولت وحدت ملی چيست؟آيا منظور برگشت به شعار "همه با هم" اوايل انقلاب است يا به معنای نيروهای خودی اعم از محافظه کاران و اصلاح طلبان است؟
دبير کل نهضت آزادی ايران خاطر نشان کرد: بايد از هر گونه نزديکی، تفاهم و هم‌‏کنشی ميان نيروهای سياسی استقبال کرد و آن را به نفع امنيت ملی ارزيابی کرد و اگر ايرادی هم به آن وارد است به دامنه و دايره حضور نيروهای سياسی در اين ايده است.
وی همچنين در واکنش به برخی اظهار نظرها در خصوص دعوت علی لاريجانی از نمايندگان ادوار مختلف مجلس برای حضور در همايش ۳۰ سال قانونگذاری،گفت: برخی افراد با تنگ نظری حتی رخدادهای سطح انقلاب را ناديده می‌‏گيرند به همين دليل حضور چهره‌‏های شاخص و تاثير گذار در انقلاب را در اين همايش بر نمی‌‏تابند و مطمئناً اين تنگ نظری‌‏ها به نفع منافع ملی ايران نيست.





















Copyright: gooya.com 2016