سه شنبه 17 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سايت سلام دمکرات از دفن شهدای گمنام در دانشگاه تهران

در پی اعلام دفن چند تن از شهدای گمنام جنگ ايران و عراق در پشت مسجد دانشگاه تهران، ديروز، دوشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۸۷، درهای اين دانشگاه به روی دو هزار بسيجی غير دانشجو باز شد. عدم جلوگيری حراست دانشگاه از حضور افراد غير دانشجو در صحن دانشگاه تهران حکايت از همکاری مديريت دانشگاه با عوامل اجرای اين نمايش داشت. همچنين اتخاذ تدابير پليسی در خيابان های اطراف دانشگاه و حضور همزمان چندين دسته ی عزادار حسينی در اين خيابان ها و هماهنگی نهادهای حکومتی، نشاندهنده ی وسعت برنامه ريزی اجرای اين برنامه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بالاخره در ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه بامداد، اين دستجات به سر در دانشگاه رسيده که جمعاً حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر تخمين زده می شدند که بيش از نود در صد ايشان را گروه های سنی غير دانشجو تشکيل می دادند. البته در ميان اين عده چند تن از دانشجويان بسيجی ديگر دانشگاه ها از جمله دانشجويان بسيجی دانشگاه های علامه، صنعتی شريف، پلی تکنيک و دانشگاه تهران نيز ديده می شدند.
با رسيدن جمعيت عزادار به مسجد، مداح معروف تهرانی، سعيد حداديان شروع به مداحی کرده که با در نظر گرفتن اينکه اکنون دانشکده های دانشگاه تهران در ايام امتحانات آخر ترم به سر می برند، تعداد دانشجويان دانشگاه تهران در صحن دانشگاه بسيار کم بود و همين تعداد اندک نيز با بی تفاوتی تمام از کنار اين دسته جات و نمايش شان گذر می کردند. البته در شب گذشته در کوی دانشگاه هزاران اعلاميه از طرف "دانشجويان فعال مطبوعاتی دانشگاه تهران" در محکوميت دفن اجساد شهدا در دانشگاه تهران و اينکه "جو دانشگاه را قبرستانی کرده اند" پخش شده بود و صبح امروز نيز اعلاميه ای با همين مضمون از طرف "انجمن دمکراسی خواهان دانشگاه تهران"در ميان دانشجويان حاضر در دانشگاه توزيع شد. اما به علت حضور تعداد اندک دانشجويان در صحن دانشگاه، اعتراض سازمان يافته ای در مقابله با اين اقدام برنامه ريزی نشده بود، اما احتمال اينکه در روزهای پس از امتحانات چنين اعتراضی صورت پذيرد زياد است.
صحنه جالبی که باعث تفريح و تمسخر دانشجويان حاضر در صحن دانشگاه شد، اين بود که پس از پايان مراسم، برگزارکنندگان آن اقدام به توزيع غذا در ميان دستجات عزادار نمودند که يورش ايشان به دريافت سهميه غذا و هرج و مرج بوجود آمده از گرفتن سبقت از يکديگر برای قاپيدن بشقابهای غذا صحنه های کمدی به ياد ماندنی ای را به نمايش گذاشت. بطوری که دانشجويان حاضر در محل با تلفن های همراه خود شروع به عکسبرداری و فيلم برداری از آن نمودند. در صورت دريافت اين تصاوير حتما آنها را پخش خواهيم نمود.
لازم به تذکر است که از چند سال پيش که دفن کردن شهدای گمنام جنگ ايران و عراق در صحن دانشگاه های کشور برنامه ريزی و اجرا شد، همواره با اعتراض دانشجويان اين دانشگاه ها روبرو گشته و باعث تشديد جو تشنج و درگيری ها ميان دستجات دانشجويان و بسيج دانشگاه ها و نيروهای حراست و امنيتی بوده است.





















Copyright: gooya.com 2016