سه شنبه 24 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره حمله ماموران امنيتی به تجمع صلح طلبان معترض به خشونت در غزه

سوء استفاده از فاجعه در غزه: عدم تحمل دولت از صدای جامعه مدنی، معيارهای دوگانه دولت را فاش کرد.

۲۴ ديماه ۱۳۸۷ - کمپين بين المللی حقوق بشر درايران امروز اعلام کرد که ماموران امنيتی لباس شخصی به تجمعی که در تاريخ ۲۲ ديماه توسط گروه غير دولتی مادران صلح در اعتراض به خشونت جاری در نوار غزه در مقابل سفارت فلسطين در تهران سازماندهی شده بود، حمله کرده و مانع از برگزاری آن شدند. ماموران نيروهای انتظامی نيز در محل درگيری حضور داشته و مداخله ای نکردند، هر چند بنظر می رسد که حتی با حمله کنندگان به تجمع نيز همکاری کرده اند.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات قضايی خواست که فورا در اين مورد تحقيق کرده و نيروهای امنيتی مسئول در اين خشونت را محاکمه کنند. اين کمپين همچنين از دولت ايران خواست که به سوء استفاده از فاجعه غزه بعنوان ابزار سياسی فشار به جامعه مدنی که به طرز خشونت باری مانع از رسيدن صدای حمايت جامعه مدنی ايران از قربانيان غير نظامی فلسطين می شود، پايان دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"دولت ايران از تظاهرکنندگانی که به طرز خشونت باری در مقابل منزل خانم شيرين عبادی، ايشان را تهديد کردند و بنام اعتراض به فاجعه غزه به تخريب دست زدند، دفاع کرد، اما وقتی که مادران صلح، خشونت در غزه را محکوم می کردند، ماموران دولت به آنها حمله کردند." هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در ادامه تاکيد کرد: " اين نشانه دورويی فاحش دولت در استفاده از حوادث غزه در نقض حقوق بشر برای بهره برداری سياسی است."
حاميان مادران صلح در روز ۲۲ ديماه تظاهراتی در ابراز همبستگی با ساکنان نوارغزه و برای محکوم کردن قتل عام غير نظاميان برگزار کردند و خواستار پايان دادن فوری به جنگ مسلحانه در اين منطقه شدند. شاهدان عينی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند که بلافاصله بعد از اينکه تجمع شکل گرفت، حدود ۱۵ نفر از ماموران لباس شخصی در محل حاضر شدند و به مقابله با تظاهر کنندگان و تهديد آنها پرداختند.
در پاسخ به مادران صلح که شعار می دادند "صلح، صلح، آتش بس"، ماموران لباس شخصی در حاليکه فرياد می زدند "مرگ بر صلح طلب، مرگ بر سازشکار"به شرکت کنندگان در تجمع حمله کردند و سعی کردند که دوربين خبرنگاران حاضر در تجمع را مصادره کنند. بدنبال هياهوی ايجاد شده، ماموران به راحله عسگرزاده؛ عکاس و عضو کمپين يک ميليون امضا برای برابری، حمله ور شده و دوربين او را گرفتند. چندين نفر ديگر از جمله خديجه مقدم، بهمن احمدی امويی، صادق شيردل، آيدا سعادت، و فرخنده احتسابيان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند.

راحله عسگرزاده ماجرا را اينگونه برای وب سايت تغيير برای برابری تشريح کرد: "من به منظور عکاسی از تجمع مادران صلح طلب رفته بودم. مشغول عکس گرفتن از تجمع کنندگان بودم که يک لباس شخصی که در حال شعار دادن بود و فرياد می زد: "مرگ بر سازشکار و صلح طلب" به طرفم حمله کرد تا دوربينم را بگيرد و هر چه من فرياد می زدم که کارتت را نشان بده توجهی نکرد و بعد که باقی ماموران لباس شخصی جلو آمدند و از او پرسيدند که از کدام پايگاه امده است و چرا می زند، با خشونت بيشتری عمل کرد و همين طور که بند دوربين در دست من بود، مرا می کشيد تا اين که برخی از تجمع کنندگان به کمک من آمدند که در نهايت دوربين را به زور از دست من درآورد و به من سيلی زد و دوستان او هم در کمک به او به ما حمله کردند. تا انجا که يادم می آيد آيدا سعادت از ناحيه کمر اسيب ديد و به چشم های بهمن امويی نيز اسپری پاشيدند، خانم مقدم و احتسابيان نيز آسيب ديدند".
سرکوب خشونت بار تجمع مادران صلح پس از حمله دانشجويان افراطی به منزل خانم عبادی؛ برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ ميلادی، در تاريخ يازدهم ديماه صورت گرفت. دولت خشونت اعمال شده عليه خانم عبادی راتحت عنوان واکنش به نقض حقوق بشر در غزه که در آن خانم دکتر عبادی به طرفداری از اسرائيل متهم شد، توجيه کرد.حسن قشقاوی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در تاريخ شانزدهم ديماه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که "وکلا بايد از آزادی های مدنی و حرکتهای پرشور و زنده دانشجويان استقبال کنند و بيشتر از خودشان تحمل نشان بدهند. هيچ شکی نيست که جامعه تک صدايی مضر است."
هادی قائمی در اين مورد گفت: "فعالان و مدافعان حقوق بشر خشونت در غزه را به هر شکلی که بتوانند محکوم می کنند، اما بنظر می رسد که دولت می خواهد که اين موضوع را بطور انحصاری در اختيار بگيرد تا به اين ترتيب بتواند جامعه مدنی را سرکوب و ادعای حقانيت کامل بکند."
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از دولت ايران خواست که مانع تجمع های مسالمت آميز نشود و به فشار فزاينده عليه مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی پايان دهد.





















Copyright: gooya.com 2016