شنبه 5 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله منتظری: با قبرهای اعدام شدگان هم برخورد می‎کنند!

* آن زمان رهبر انقلاب در پاريس می گفت حتی کمونيست ها هم آزادند‏ ولی حالا با مجلس‏ ‏بزرگداشت بازرگان هم مخالفت می‎کنند!

‏بسمه تعالی ‏

‏ديدار جمعى از دوستان و ياران زنده ياد مرحوم مهندس بازرگان با آيت الله العظمى منتظرى

‏جمعی از دوستان و ياران مرحوم مغفور مهندس مهدی بازرگان پس از حضور بر مزار‏ ‏ايشان در قم با آيت الله العظمی منتظری ديدار کردند.
‏ ‏در اين ديدار آقايان : دکتر يزدی ، دکتر توسلی، مهندس توسلی ، دکتر غروی ، مهندس صباغيان و آقای‏ ‏بسته نگار و بسياری از چهره ها و فعالان سياسی و علاقه مندان مرحوم مهندس بازرگان‏ ‏حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏آيت الله منتظری ضمن ابراز تأسف از ممانعت و جلوگيری نمودن از برگزاری مراسم‏ ‏سالگرد مهندس بازرگان ، طی بياناتی فرمودند:

‏ ‏از شما برادران و خواهران تشکر می‎کنم که به فکر بزرگداشت ياد و نام‏ ‏بزرگان هستيد، گرچه متأسفانه متصديان امور فراموشکار شده اند و يادشان‏ ‏رفته که در اول انقلاب شعار "استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی " يک شعار‏ ‏همگانی بود و همه مردم از صميم دل آن را فرياد می‎کردند.
‏ ‏در آن زمان رهبر انقلاب در پاريس اعلام نمودند که حتی کمونيستها هم آزادند‏ ‏و می‎توانند حرفشان را بزنند، ولی حالا وضع به گونه ای شده که مثلا با مجلس‏ ‏بزرگداشت مهندس بازرگان با آن همه خدمات ارزنده و يا بزرگداشت شهدای‏ ‏غزه مخالفت می‎کنند؟! در رژيم سابق با مرده ها ديگر کاری نداشتند. آيا اين‏ ‏قبرستانهايی که خراب می‎کنند قبرستان کفار بوده است ؟ حتی در مورد کفار‏ ‏هم اهانت بر ميت جايز نيست . بعضی از کسانی که به يک سال زندان محکوم‏ ‏بودند و اعدام شدند حالا با قبرهای آنها هم برخورد می‎شود و برای‏ ‏خانواده هايشان مشکل درست می‎کنند. اينها چه کسانی هستند که اين گونه‏ ‏عمل می‎کنند؟
‏ ‏در سالگرد انقلاب بايد مسئولين انعطاف بيشتری نشان دهند و با مردم آشتی‏ ‏کنند و بپذيرند که مردم همه کاره اند و حاکميت مال مردم است . امام حسن‏ ‏مجتبی (ع ) با اينکه امام بودند و ما ايشان را معصوم می‎دانيم ، می‎فرمايند: "ولانی‏ ‏المسلمون الامر من بعده ": يعنی مردم بعد از حضرت علی (ع ) مرا والی قرار‏ ‏دادند. امروز همه جهان با هم در ارتباط هستند و مردم می‎بينند که در اکثر‏ ‏کشورها مردم آزادانه می‎توانند انتخاب کنند. استقلال ، آزادی يعنی مردم‏ ‏آزادند که فرضا جلسه بگيرند و حرف خودشان را بزنند و هر کسی را هم‏ ‏خواستند انتخاب کنند. از خدا می‎خواهيم که توفيق دهد بتوانيم به وظايف‏ ‏خود عمل کنيم .
‏ ‏حضرت علی (ع ) در آخرين وصيتشان مردم را به امربه معروف و نهی ازمنکر‏ ‏توصيه فرمودند، و اينکه مردم بايد در مسائل اجتماعی و سياسی بی تفاوت‏ ‏نباشند وگرنه بدها بر آنان حاکم خواهند شد و در آن صورت دعاهايشان هم‏ ‏مستجاب نمی شود.
‏ ‏من از شما تشکر می‎کنم که به وظايف خود عمل کرده و برای بزرگان مجلس‏ ‏بزرگداشت می‎گيريد. حالا کار به جايی رسيده که جلوی برگزاری آن را‏ ‏می‎گيرند، روسياهی به زغال می‎ماند.
‏ ‏شما برادران و خواهران سعی کنيد اوقات فراغت خود را به کتاب خواندن و‏ ‏مطالعه بگذرانيد. امام صادق (ع ) به مفضل فرموده اند: "اکتب و بث علمک فی‏ ‏اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک ": يعنی بنويس و علم خود را در بين‏ ‏برادران خود پخش کن و کتابهای خود را برای فرزندانت به ارث بگذار; زيرا‏ ‏بر مردم می‎آيد زمان هرج و مرج و تحير، و در آن زمان مردم انس نمی گيرند مگر با‏ ‏کتابهای خود.
‏ ‏مرحوم آيت الله العظمی بروجردی هميشه سفارش می‎فرمودند که‏ ‏خود کم بين نباشيد. ايشان می‎فرمود من در بيست و پنج سالگی چيزهايی‏ ‏می‎نوشتم که حالا از آن مطالب استفاده می‎کنم . بالاخره جوانان بايد اوقات‏ ‏فراغت خود را با مطالعه بگذرانند و از مطالعاتشان يادداشت برداری هم بکنند‏ ‏که در آينده برای آنها مثمر ثمر خواهد شد و می‎توانند بعدا از مطالب خود‏ ‏استفاده کنند.
‏ ‏خداوند ان شاءالله مرحوم آقای مهندس بازرگان را درجاتشان عالی است‏ ‏متعالی بگرداند، و به ما هم توفيق دهد بتوانيم به وظايفمان عمل‏ ‏نماييم .
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری ‏
‏‏۱۳۸۷/۱۱/۴‏‏





















Copyright: gooya.com 2016