دوشنبه 7 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان کميته جوانان ايرانی در اروپا برای شرکت در تحصن دو روزه در اعتراض به موج جديد تخريب خاوران

اين جا خاوران است. هنوز بوی گوشت سوخته از گورهای بی‏نشان بر می‏خيزد. هنوز دست که روی خاک می‏کشی احساس می‏کنی دستی را که روی سر ديگری است، پايی که در آغوش آن يکی است. سال ۶۷ وقتی خاک نمناک را فقط اندکی با دست کنار می زدند ، حتی پيراهن چهارخانه آن نگاه مغرور را می ديدند. پس از آن هربار که گوشه‏ای از خاک را ويران می‏کردند، صدای خرد شدن مهره‏های گردن آن‏ها در دالان‏های تاريخ می‏پيچيد.
خاوران بازمانده ای از يادهای خون چکان مان است. خاوران ميراث سال‏ها مبارزه و مقاومت در برابر سرکوب و دژخويی است. خاوران نماد مقاومت ۲۰ ساله خانواده‏هايی است که نمی‏خواستند بخشی از تاريخ جهان به غارت رود و تاريخی وارونه و تقلبی نوشته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقاومت خانواده‏ها جنبشی دادخواهانه است. جنبشی که هرروزه يادآور می‏شود اين يک مبارزه جهانی است در کنار تمامی دادخواهان جهان. خاوان سهم آيندگان است تا جهانی را که از آن ارث برده‏اند به قضاوت بنشينند. خاوران هويت يک جنبش است. سند زنده ای از يک مبارزه ی برحق و نابرابر. سند روزهای خون و جنون. خاوران و خاوران‏ها اسناد دادخواهی و رمزگشايی از جنايتِ جنايت‏پيشگان تاريخ است. حفاری خاوران يعنی کشف استخوان و هر استخوان يعنی حضور غايب يک انسان، يک زندگی، يک عشق. خاوران درست مانند ديوار کمون، استاديوم شيلی، ميدان مادران مايو، داخايو و آشويتس مکان ياد آرمان خواهی و مقاومت و مبارزه در تاريخ جهان است. خاوران تمام آن آرمانی است که جمهوری مرگ حتی تا به امروز نيز تلاش در دفن و حذف خشونت بار آن دارد.
آنچه امروز در خاوران اتفاق می‏افتد، تازه نيست؛ پروسه‏ی تناوبی نابودی خاک را سال‏هاست حاکمان جنون به پيش می‏برند. بحث اما بر سر تخريب گورهای بی‏نشان نيست. آنچه که اهميت دارد، ثبت شدن خاوران در حافظه تاريخ است. خاوران بايد به‏همان شکلی که بود، باقی بماند. فراموش نکرده‏ايم دست‏های خون آلود جانيان همچنان صندلی‏های قدرت را می‏فشارند، بی‏هراسی از بازگويی حقيقت. بخشی ديگر از آنان اينک رنگ عوض کرده، با نام حقوق بشر پرچم‏های سهم‏خواهانه‏ی خود را برافراشته‏اند. آنان می‏خواهند تا نام جنايت‏پيشه‏گان را و هر هم‏راز و هم‏دست آنان را به بايگانی تاريخ سپارند. آنان می‏خواهند ما از ياد ببريم حذف آرمان خواهی و راديکالسم سياسی را که ترجمانش حذف فيزيکی هزاران زندانی سياسی – عقيدتی بود. کابوس شومی را که با سلاحی از ايدئولوژی مذهبی و طناب و سرب تحقق يافت. و اين تمنای پلشت با قاطعيت فتوای دينی بت اعظم شان، چه ساده برای آنان رقم خورد و چه دهشتناک بر ما گذشت.
خاوران الهام بخش مبارزه و آرمان‏خواهی نسل ما‏ست. ما فرزندان خاک خاوران‏ها می‏خواهيم در حافظه‏ی تاريخی جهان دست ببريم. ما می‏خواهيم حافظه‏ی تاريخی جهان را تصحيح و تکميل کنيم. ما می‏خواهيم آن‏چه را که از حافظه‏ی جهان زدوده‏اند، دوباره به يادش آوريم. ما به جهانی ديگرگونه باور داريم. جهانی که در آن وجدان بيدار بشری، فرياد حقيقت و دادخواهی سر می‏دهد. ما با همراهی تمامی جان های بيدار خواهيم آمد تا سکوتی را که قدرت‏های جهان بر وجدان بشری تحميل کرده‎اند، بشکنيم.
برآنيم تا در نخستين گام با تحصنی دو روزه در مقابل خانه‎‏ی رسانه‏ها در برلين و با فراخواندن رسانه‏ها به انتشار روايت ناشنيده‏ی ما سکوت تاريخ را بشکنيم. اين اما پايان راه نيست. ما می مانيم تا در ادامه‏ی اين راه با کمک تمام جنبش‏های پيش‏رو در جهان، وجدان بيدار بشری را به قضاوت آن چه بر ما رفت فراخوانيم. باشد که اين بار افکار عمومی جهان قاضی سربلند تاريخ باشد.

کميته جوانان ايرانی در اروپا
• کانون ۶۷_آلمان
• کميته دانشجويی_بلژيک
• جوانان آزاد ايرانی_پاريس
• و جمعی از جوانان هم‏قطار
آدرس وبلاگ: http://www.commitee.blogfa.com

شماره‏های تماس در آلمان: ۲ ۹۹۹ ۵۳ ۲۱ ۱۷۶ ۰۰۴۹ و ۸۰ ۳۵ ۵۰ ۲۹ ۱۷۶ ۰۰۴۹
مکان: برلين، خانه‎‏ی رسانه‏ها، شيف بائوردام شماره‏ی ۴۰ (Bundes Pressehaus, Schiffbauerdamm 40, 10117 Berlin)
زمان: از جمعه ۶ فوريه ساعت ۹:۰۰ صبح تا شنبه ۷ فوريه ساعت ۱۷:۰۰





















Copyright: gooya.com 2016