سه شنبه 8 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"صعود رشد اقتصادی ايران ادامه دارد"، مشروح سخنان احمدی نژاد در تقديم لايحه بودجه ۸۸ به مجلس، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس جمهوری اسلامی ايران در جريان ارايه بودجه ۸۸ به مجلس شورای اسلامی گفت:رشد اقتصادی ايران سير صعودی خود را طی کرده و در سال ‌۸۶ بدون احتساب نفت ما رشد ‌۷.۶ درصدی را تجربه کرديم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور امروز برای تقديم لايحه بودجه سال ۸۸ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و طی سخنانی با اشاره به موضوع عملکرد برنامه، با بيان اينکه مشروح عملکرد برنامه در يک جلسه‌ مستقل به مجلس تقديم خواهد شد، گفت: در سال ‌۲۰۰۷ ميلادی رشد اقتصاد جهان ‌۵ درصد بود و در سال ‌۲۰۰۸ اين رشد به ‌۳.۹ درصد کاهش پيدا کرد. اما رشد اقتصادی ايران در اين سال‌ها سير صعودی خود را طی کرد و در سال ‌۸۶ بدون احتساب نفت ما رشد ‌۷.۶ درصدی را تجربه کرديم که نسبت به سال قبل رشد بسيار خوب و صعودی را طی کرديم.
وی افزود: در مجموع اقتصاد ايران دارای رشدهای بالايی در بين اقتصادهای جهان بوده است. هزينه‌های مصرفی دولت که جزء شاخص‌های اصلی سنجش است در جهت اهداف برنامه با رشد منفی ‌۴.۳ دهم درصدی همراه شد؛ يعنی مصرف دولت کاهش و مصرف خصوصی ‌۹.۱ دهم درصد افزايش پيدا کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد تصريح کرد: در نرخ مشارکت ‌۹۷.۱ درصد هدف برنامه محقق شد و در عرضه‌ نيروی کار حدود ۹۳ درصد برنامه بود. همچنين نرخ بيکاری ۷ دهم درصد کاهش و در جهت اجرای عدالت فاصله‌ بين بالاترين و پايين‌ترين نرخ بيکاری در استان‌ها کاهش پيدا کرد؛ يعنی در جهت عدالت اجتماعی حرکت کرديم.
وی ادامه داد: ‌در توليد اشتغال بيش از ‌۹۰ درصد هدف‌ برنامه‌ها، و در تجارت خارجی ‌۱۴۹ درصد هدف برنامه در صادرات غيرنفتی محقق شد و در جمع سه سال بدون ميعانات گازی ‌۱۴۵ درصد برنامه و با ميعانات ‌۱۸۲ درصد و بدهی خارجی نسبت به صادرات کالا و خدمات هم کاهش پيدا کرد.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: در خود بودجه و نيز شاخص‌های اصلی آن اصلاحات فراوانی انجام شد؛ سهم درآمدهای مالياتی از بودجه عمومی برای اولين بار به بيش از ‌۳۰درصد و سهم درآمدهای مالياتی به اعتبارات هزينه‌ای به ‌۴۹.۵ درصد رسيد.
احمدی‌نژاد اظهار کرد: سهم واگذاری دارايی‌های سرمايه‌ای از بودجه‌ عمومی کاهش پيدا کرد و بيش از ‌۸۰ درصد اعتبارات عمرانی تخصيص يافت و برای اولين بار منابع بودجه بر مصارف بودجه پيشی گرفت. اتفاق ديگری که افتاد صرفه‌جويی بيش از سه هزار ميليارد تومانی در واردات بنزين با اجرای طرح کنترل و سهميه‌بندی بنزين بود؛ لذا چون اين مسائل بحث‌های مفصلی دارد در جلسه‌ ديگری بحث‌های برنامه را خدمت شما عرض خواهم کرد.
وی در ادامه به لايحه بودجه‌ ‌۸۸ اشاره کرد و گفت: بودجه سال ‌۸۸ هم مثل سه سال قبل در چارچوب سند چشم‌انداز که هدف اصلی و مرحله‌ای جمهوری اسلامی ايران است و در قالب سياست‌های کلی برنامه‌ چهارم و با در نظر گرفتن قانون اجرای سياست‌های اصل ‌۴۴ و البته جهت‌گيری‌های دولت نهم تنظيم شد.
رئيس‌جمهور به برخی جهت‌گيری‌های کلی و اصلی بودجه اشاره کرد و افزود: يکی از اين جهت‌گيری‌ها اجرای قانون اصل ‌۴۴ به عنوان پايه حرکت‌ها و برنامه‌های اقتصادی در کشور است.
وی ادامه داد: تاکيد بر اجرای طرح‌های نيمه‌تمامی که به افزايش توليد کالا و خدمات منجر می‌شود، از ديگر جهت‌گيری‌های بودجه است که زيرساخت‌هايی را به عنوان فرصت برای سرمايه‌گذاری و توليد فراهم می‌کند و طرح‌های مهمی که در سال ۸۸ ان‌شاءالله به پايان خواهد رسيد.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: هم‌چنين ادامه سياست صرفه‌جويی در هزينه و هزينه مصرفی دولت، ‌پيش‌بينی درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها بر اساس قانون اجرای اصل سياست ۴۴ و در جهت اجرای آن قانون و اصلاح فرآيند بودجه‌ريزی، يعنی شفاف‌سازی منابع و مصارف و کاهش حجم تبصره‌ها و بندها و احکامی که داخل بودجه تعبيه می‌شوند، از ديگر جهت‌گيری‌های بودجه هستند.
رئيس‌جمهور هم‌چنين افزايش توليد کالا و خدمات، يعنی حمايت کامل از توليد، چه به صورت يارانه و چه جهت‌گيری‌های عمومی،‌ افزايش بهره‌وری که هم مد نظر قانون برنامه و هم در توليد و اقتصاد نقش بسيار مهمی را ايفا می‌کند، از ديگر جهت‌گيری‌های بودجه برشمرد.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: جهت‌گيری ديگر بودجه، تمرکز مسووليت پاسخگويی و اختيار در دست دستگاه‌های اجرايی است؛ يعنی گام ديگری در جهت شفاف‌سازی حوزه‌ی اختيارات و مسووليت‌ها و همچنين پاسخگويی‌های دستگاه اجرايی برداشتيم تا مشخص باشد به کدام دستگاه چه ميزان منابع اختصاص پيدا می‌کند و چه مسووليت‌ها و نتايجی مورد انتظار است.
وی افزود: جهت‌گيری ديگر اجرای کامل مصوبات استانی در جهت کمتر کردن عدم تعادل بين استان‌های مختلف و هم‌چنين جهت‌گيری آخر، توجه به هدفمند کردن يارانه‌ها در بودجه است.
رئيس‌جمهور در ادامه بيان تصوير کمی کلان از بودجه گفت: شما به تحولات بازار نفت و اقتصاد جهانی توجه داريد، گرچه در مجموع اقتصاد ما کمترين تاثيرپذيری را از رکود اقتصادی حاکم بر جهان داشته است، اما بالاخره منابع حاصل از فروش نفت، سهم قابل توجهی را از بودجه ما به خود اختصاص داده است.
وی افزود: با توجه به تحولات بازار نفت و پيش‌بينی‌های گوناگونی که درباره سال آينده انجام شده است، هم‌چنين با کار بسيار دقيقی که روی اين پيش‌بينی‌ها انجام شد و با مشورتی که با جمعی از همکاران در مجلس شورای اسلامی داشتيم، يک رويکرد احتياطی و کنترلی را در بودجه اتخاذ کرده‌ايم.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: در سال‌های ‌۸۷ و ‌۸۶ بودجه‌ عمومی ۲۰ درصد شد، اما سال ‌۸۸ نسبت به ‌۸۷ دو درصد منفی است؛ يعنی سعی کرديم بخشی از هزينه‌ها را کاهش دهيم.
رييس‌جمهور افزود: البته رشد بودجه‌ عمومی نسبت به رقم مصوب سال ‌۸۷ ،‌ سه و نيم درصد رشد دارد و نسبت به پيش‌بينی عملکرد ۶.۲ که با توجه به رقم ميانگين تورمی که در ‌۱۰ سال اخير تجربه کرده‌ايم، به اين معناست که دولت در جهت کاهش هزينه‌ها و کوچک‌سازی خود حرکت می‌کند.
احمدی‌نژاد گفت: در بودجه‌ سال ‌۸۸ منابع غيرنفتی نقش اصلی را در منابع بودجه‌ عمومی ايفا می‌کند و درآمدهای مالياتی و غيرنفتی نسبت به پيش‌بينی عملکرد سال ‌۸۷ ، ‌۲۵.۴ درصد و ۷۲.۱ درصد رشد داشته است .
وی افزود: سهم درآمد مالياتی از کل منابع عمومی به بيش از ‌۳۰ درصد رسيده و سهم منابع غيرنفتی به ‌۶۰.۶ دهم درصد رسيده است؛ يعنی از فضای به وجود آمده در بازار نفت استفاده کرده‌ايم و به صورت جهشی و صعودی، وابستگی هزينه‌های دولت به نفت را کاهش داده‌ايم، هم‌چنين سهم منابع نفت به کل بودجه عمومی به ‌۳۹.۴ درصد کاهش پيدا کرد.
رييس‌جمهور تصريح کرد: برای اولين بار سهم منابع غيرنفتی در اعتبارات هزينه‌ای به بيش از ‌۹۲ درصد رسيده است که با افزايش منابع غيرنفتی، کسری تراز عملياتی به کمترين ميزان خود طی سال‌های اخير، يعنی ۵۵۰۰ ميليارد تومان در بودجه رسيده که ‌۹۳درصد هدف برنامه را محقق کرده است.
احمدی‌نژاد گفت: در مقابل سهم عمرانی به حدود ۳۰ درصد افزايش يافته است؛ يعنی جهت‌گيری بودجه‌ای دولت به سمت توسعه زيرساخت‌ها و تکميل پروژه‌ها، هم‌چنين انجام فعاليت‌های عمرانی بوده و سهم هزينه‌ای به حدود ‌۶۵ درصد کاهش يافته است.
وی ادامه داد: البته هدف برنامه‌ چهارم در هدفمندکردن يارانه‌ی انرژی هم در بودجه ديده شده است و ‌۲۵ درصد منابع حاصل در بودجه‌ عمومی لحاظ شده است.
رئيس‌جمهور افزود: مصارف ارزی بودجه به حداکثر ‌۳۷ ميليارد دلار محدود شد که حدود ‌۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد .
احمدی‌نژاد گفت: ‌در سال جاری با توجه به خشکسالی رقم ۵ ميليارد دلاری، اضافه بر بودجه‌ سال ‌۸۷ مورد استفاده قرار داديم؛ البته با اجازه مجلس و استفاده از ذخيره‌ ارزی هم به حداکثر ‌۱۴ ميليارد دلار محدود شد.
وی افزود: دولت پيش‌بينی کرده اگر تغييری در بازار نفت رخ دهد، مازاد درآمد در فعاليت‌های عمرانی و برای تسريع در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نيمه‌تمام و جديد در فصل‌های حمل و نقل، آب، بهداشت و نفت پيش‌بينی شود.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: در بخش اولويت‌های اعتباری ما موظف هستيم طبق قانون، قانون مديريت خدمات کشوری را اجرا کنيم؛ چنان‌که از نيمه دوم امسال برای بازنشستگان اجرای اين قانون را آغاز کرديم و در سال آينده اجرای اين قانون برای آن‌ها ادامه پيدا می‌کند، هم‌چنين تلاش می‌کنيم بخش مهمی از قانون را برای ساير کارکنان و شاغلان دولتی نيز اجرا کنيم.
وی خاطرنشان کرد: بدون لحاظ هزينه‌های قانون خدمات کشوری اعتبارات هزينه‌ای در بودجه به ‌۴۹ هزار ميليارد تومان محدود شده؛ يعنی رشد حدود ‌۵.۸ درصدی که ‌۹هزار ميليارد تومان آن برای اجرای قانون مديريت خدمات کشوری است که ‌۴ هزار تای آن برای اجرای اين قانون در ارتباط با بازنشستگان و ‌۵ هزار تای آن برای شاغلان و ساير کارکنان دولتی است.
رييس‌جمهور گفت: علی‌رغم اين که در بودجه سال جاری تلاش شده رشد هزينه‌های جاری محدود باشد، تلاش کرده‌ايم شاهد رشد بودجه در زمينه‌های تحقيقاتی، بهداشتی، درمانی، دانشگاهی و کشاورزی باشيم؛ چنان‌که برای بهداشت و درمان رشد ‌۳۷ درصدی و برای محيط زيست رشد ‌۴۹درصدی در نظر گرفته شده است.
وی هم‌چنين گفت: برای ارتقای کيفيت تغذيه دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی و دانشجويان، هم‌چنين توسعه بيمه درمان روستايی و کارکنان دولت و گسترش بيمه درمانی همگانی، اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.
احمدی‌نژاد با بيان اين که بودجه بخش پژوهش و فناوری نيز افزايش پيدا کرده است، اظهار کرد: علی‌رغم محدودکردن رشد هزينه‌های جاری بودجه تلاش کرده‌ايم بودجه عمرانی از رشدی ‌۳۲ درصدی برخوردار باشد.
وی گفت: برای تقويت زيرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نيز بودجه خوبی پيش‌بينی شده، هم‌چنين برای توسعه شبکه آبياری ‌۱ و ‌۲ ، ۳ و ‌۴ منابع خوبی اختصاص داده شده است.
رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اين که برای حمايت از بخش مسکن و توليد نيز منابع خوبی در نظر گرفته شده است، گفت: در جهت‌گيری قانون برنامه تلاش شده طرح‌ها از ملی به استانی منتقل شود و دو هزار طرح جديد که ملی بودند به منطقه واسط، که ملی - استانی است منتقل شده است.
وی با بيان اين که تلاش شده حجم بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال قبل کاهش پيدا و واگذاری‌ها در اين زمينه ادامه پيدا کند، اظهار کرد: تاکيد شده است شرکت‌های دولتی مازاد زمين، ساختمان و دارايی‌های ثابت خود را بفروشند تا بتوانند از منابع حاصله پروژه‌های خود را تکميل کنند.
احمدی‌نژاد در بخش پايانی سخنانش بودجه سال ۸۸ را يک بودجه نسبتا عملياتی، منسجم و متناسب با شرايط امروز اقتصادی جهان دانست و گفت: اين لايحه با لحاظ کردن کاهش درآمدهای نفتی تنظيم شده و در آن علاوه بر توسعه زيرساخت‌ها و فعاليت‌ها، مصارف دولتی محدود خواهد شد.
وی در بخش ديگری از سخنانش به اتفاقات جاری در منطقه و سطح جهان اشاره کرد و افزود: اکثر مراکز اقتصادی دنيا پيش‌بينی می‌کنند که رشد اقتصادی جهان در حال کاهش است و حتی بعضی از اين مراکز رشد اقتصادی سال آينده جهان را در حد صفر ارزيابی کرده‌اند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: ما انتظار افزايش قيمت نفت را نبايد داشته باشيم مگر اينکه اتفاق خاصی در محيط بيرونی بيفتد.
رئيس‌جمهور کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت را از اساس برنامه‌ توسعه و آرزوی برنامه‌ريزان کشورمان دانست و اظهار داشت: کاهش و کنترل مصرف عمومی نيز همواره جزء آرزوها بوده که لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها گام بلندی در جهت تحقق اين آرزوها است که دولت نيز تمام تلاش و توان کارشناسی خود را برای تحليل و پيش بينی درست و تهيه يک لايحه جامع و مناسب به کار گيرند.
وی افزود: در بيرون ديدم که عده‌ای تلاش دارند تا فضای ترس از آينده را در اجرای اين قانون به دولت و مجلس تحميل کنند. اما بالاخره ما بايد تصميم را اتخاذ کنيم و هر روز که بگذرد، هزينه‌های اين تصميم بيشتر می‌شود.
احمدی‌نژاد با اشاره به ظرفيت‌های بسيار بالای کشور، مجلس، دولت و ملت تصريح کرد: تجربه تاريخی نشان داده که ملت ما از تصميمات درست و اصلاحی بنيادين با همه وجود حمايت می‌کنند و ديديم که وقتی که بحث کنترل مصرف بنزين مطرح شد، عده‌ای با هياهو سعی کردند آن را تبديل به حادثه‌ای بزرگ با تبعات جبران ناپذير جلوه دهند اما ديديد که با انسجام دولت و مجلس اين طرح به خوبی اجرا شد و امروز ما به جای ۹۵ ميليون ليتر، ۶۵ ميليون ليتر مصرف بنزين داريم و در حالی که فشار قابل توجهی در اين زمينه به مردم وارد نشد، کار بزرگی اتفاق افتاد و حتی هنوز هم اين مطالبه وجود دارد که مثلا برای کنترل ترافيک، مصرف سوخت را کنترل کنيم.
رئيس‌جمهور رويکرد و اهتمام مجلس نسبت به لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را خوب دانست و با بيان اينکه کميسيون تخصصی و آقای مصباحی‌مقدم وقت خوبی برای اينکار گذاشته‌اند، ابراز اميدواری کرد که در زودترين زمان ممکن هدفمند کردن يارانه‌ها را اجرا کنيم.
احمدی‌نژاد با اشاره به لايحه بودجه سال ۸۸ گفت: حجم اين لايحه نسبت به سال گذشته باز هم کاهش يافته و انشاءالله به جايی برسد که کل لايحه بودجه مثل يک دفترچه در جيب هر ايرانی جا بشود.





















Copyright: gooya.com 2016