سه شنبه 8 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: ايران مشت گره کرده را کنار بگذارد، بی بی سی

* اوباما به زودی سياست خود در قبال ايران را معين می کند


رئيس جمهوری آمريکا از ايران خواسته است مشت های گره کرده را کنار بگذارد تا از دوستی آمريکا برخوردار شود.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيون ماهواره ای العربيه، مستقر در دوبی، ضمن تشريح سياست دولت خود در مورد منطقه خاورميانه و جهان اسلام، گفته است که اگر ايران ابراز دشمنی را کنار بگذارد، آمريکا آماده برقراری ارتباط دوستانه با اين کشور است.

در پاسخ به سئوالی در مورد سياست دولت جديد ايالات متحده نسبت به ايران، آقای اوباما گفت "همانگونه که در سخنرانی مراسم تحليف خود گفته ام، اگر کشورهايی مانند ايران مايل باشند نخست مشت های گره کرده خود را کنار بگذارند، دست دوستی ما را خواهند ديد که به سوی آنها دراز شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای اوباما، که يک هفته پس از مراسم تحليف خود سخن می گفت، افزود که در خلال چند ماه آينده، چارچوب سياست خود نسبت به ايران را معين خواهد ساخت.

رئيس جمهوری آمريکا گفت "بسيار مهم است که ما اطمينان حاصل کنيم که تمامی ابزار قدرت ايالات متحده، از جمله در زمينه ديپلماسی را در روابط خود با ايران به کار می گيريم."

سخنان آقای اوباما ساعاتی پس از اظهارات سوزان رايس، نماينده جديد آمريکا در سازمان ملل متحد، در مورد رويکرد ايالات متحده نسبت به ايران پخش شد.

خانم رايس گفت که ايالات متحده ديپلماسی "مقتدرانه و مستقيميی" را در مورد برنامه هسته ای ايران دنبال خواهد کرد اما هشدار داد که اگر جمهوری اسلامی برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، فشار بر آن کشور افزايش خواهد يافت.

خانم رايس گفت "ما هر آنچه راکه برای ادامه فشار در راستای هدف خاتمه دادن به برنامه هسته ای ايران لازم و مناسب باشد در نظر می گيريم."

ايالات متحده بخش هايی از برنامه هسته ای ايران، به خصوص غنی سازی اورانيوم را قابل قبول ندانسته و در گذشته، جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستيابی به تسليحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای متهم کرده است.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی اين اتهام را رد کرده و تاکيد داشته اند که هدف از اين برنامه ها، از جمله غنی سازی اورانيوم، برخورداری از فن آوری صلح آميز هسته ای و تکميل چرخه سوخت نيروگاه های اتمی بوده است.

دولت سابق آمريکا، ضمن حمايت از تلاش های ديپلماتيک برای حل موضوع برنامه های اتمی ايران، دست زدن به هر اقدام لازم ديگری را نيز مردود نمی ندانست و علاوه بر تحريم های مصوب شورای امنيت، يک رشته تحريم های يکجانبه را نيز عليه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت که همچنان برجاست.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی نسبت به اظهارات آقای اوباما واکنشی نشان نداده اند اما بامداد سه شنبه، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - سخنان رئيس جمهوری آمريکا را با عنوان "درخواست اوباما از ايران" و خبرگزاری فارس آن را با عنوان "واشنگتن دستان خود را برای گفتگو به سمت ايران دراز می کند" بدون هيچ تفسيری مخابره کردند.


جهان اسلام و خاورميانه

آقای اوباما در مصاحبه با العربيه ديدگاه های خود در مورد سياست آمريکا نسبت به جهان اسلام و منطقه خاورميانه را نيز تشريح کرد.

وی خطاب به مسلمانان گفت که ايالات متحده دشمن آنان نيست و وعده داد که به پايتخت های کشورهای عمده مسلمان سفر کند.

رئيس جمهوری آمريکا يادآور شد که در زمان کودکی، چند سالی را در اندونزی زندگی کرد و گفت که طی سفرهايی که به کشورهای مسلمان داشته، قانع شده است که تمامی مردم جهان، بدون توجه به اعتقادات دينی آنان، "آمال و روياهايی مشابهی" دارند.

باراک اوباما گفت که "کار من در مورد جهان اسلام انتقال اين پيام است که آمريکا دشمن شما نيست، ما گاه مرتکب اشتباه می شويم، و بدون عيب و نقص نيستيم."

در مورد مناقشه اعراب و اسرائيل، باراک اوباما اعلام کرد که جان ميچل، نماينده ويژه خود در امور خاورميانه را برای بررسی اوضاع، به منطقه اعزام می کند.

رئيس جمهوری آمريکا گفت که احساس می کند لازم است به فوريت به مساله خاورميانه بپردازد و افزود از آقای ميچل خواسته است تا با تمامی طرف های ذيربط در بحران خاورميانه گفتگو کند.

تا کنون دولت ايالات متحده و بسياری از کشورهای غربی، همراه با اسرائيل، از گفتگو با جنبش حماس که اداره سرزمين های فلسطينی در غزه را در اختيار گرفته خودداری کرده اند اما معلوم نيست که آيا نماينده اعزامی آقای اوباما در گفتگو با "تمامی طرف های ذيربط" آماده برقراری تماس با اين گروه نيز خواهد بود يا نه.

آقای اوباما افزود که از جان ميچل خواسته تا کار خود را با گوش دادن به نظرات طرف های ذيربط در خاورميانه آغاز کند و افزود "بسيار اتفاق می افتد که ايالات متحده کار را با تلاش برای تحميل نظرات خود شروع می کند."

باراک اوباما در عين حال تعهد ايالات متحده نسبت به اسرائيل، به عنوان يک متحد مهم، و حق اين کشور برای برخورداری از امنيت و دفاع از خود را مورد تاکيد قرار داد اما گفت که اسرائيل نيز با گزينه های دشواری مواجه است و دولت وی در نظر دارد تلاش بيشتری کند تا اسرائيل دست به انتخاب مناسب بزند.

ر ئيس جمهوری آمريکا در عين حال گفت "ما نمی توانيم به اسرائيل يا فلسطينيان بگوييم چه چيزی برای آنها خوب است اما هر دو طرف ناگزير خواهند بود دست به تصميم گيری بزنند."

آقای اوباما اظهار داشت که زمان مناسبی است تا اسرائيل و فلسطينيان دريابند که راهی که در حال حاضر در پيش گرفته اند به رفاه و امنيت مردم آنان منجر نمی شود.





















Copyright: gooya.com 2016