جمعه 4 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما خواستار گشايش گذرگاه های مرزی نوار غزه شد، راديو فردا

* آقای اوباما گفت که از جان باختن شهروندان فلسطينی در جريان درگيری های غزه عميقا ناراحت شده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، بر تعهدخود برای بر برقراری صلح در خاورميانه تاکيد کرد و از اسرائيل خواست تا گذرگاه های مرزی با غزه برای ارسال کمک به آن منطقه باز شود.

آقای اوما در دومين روز از آغاز به کار رياست جمهوری خود همراه با جو بايدن، معاون رياست جمهوری آمريکا، به وزارت امور خارجه آمريکا رفت تا خطوط اصلی سياست خارجی خود در قبال منازعه ميان فلسطينی ها و اعراب با اسرائيل و همچنين درگيری ها در افغانستان و پاکستان را روشن سازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری آمريکا در جريان اين ديدار، جرج ميچل را به عنوان نماينده تام الاختيار خود در امور خاورميانه و ريچارد هالبروک را به عنوان نماينده ويژه در امور افغانستان و پاکستان معرفی کرد.

آقای اوباما در جمع کارکنان وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «اکنون ما به عنوان بخشی از آتش بس پايدار بايد فرصت را برای کسانی که خواهان صلح هستند فراهم کنيم و گذرگاه های مرزی غزه بايد باز شوند تا ارسال کمک و تجارت در آن جريان يابد.»

وی گفت: قلب او با شهروندانی است که اکنون بدون غذا، آب و مراقبت های درمانی به سر می برند.

باراک اوباما همچنين از اسرائيل خواست تا به طور کامل از نوار غزه عقب نشينی کند.

اين نخستين اظهار نظر مهم رييس جمهور آمريکا در باره منازعه خاورميانه پس از ادای سوگند او در روز سه شنبه به شمار می رود.

وی در سخنان خود خواستار آن شد تا ناظرانی از سوی دولت فلسطينی و جامعه بين المللی برای بازگشايی مرز غزه تعيين شوند.

رييس جمهور آمريکا گفت که دولت او از يک سيستم «قابل اعتماد» برای جلوگيری از قاچاق سلاح به اين منطقه حمايت می کند.

آقای اوباما اظهار داشت: تلاش های امداد رسانی بايد برای کمک به فلسطينی های بيگناه که وابسته به آن هستند صورت گيرد.

وی همچنين گفت که از جان باختن شهروندان فلسطينی در جريان درگيری های غزه عميقا ناراحت شده است. اما افزود: حماس بايد پرتاب موشک به اسرائيل را متوقف کند و وی نسبت به امنيت اسرائيل متعهد است.

رييس جمهور آمريکا اعلام کرد: جرج ميچل، نماينده تام الاختيار در امور خاورميانه، به زودی به اين منطقه سفر خواهد کرد تا اطمينان حاصل شود که آتش بس در نوار غزه، پايدار و مورد احترام خواهد بود.

آقای اوباما اظهار داشت: «سياست دولت من بر اين استوار است که فعالانه و سريع صلح دائمی ميان اسرائيل با فلسطينی ها و همچنين اسرائيل با همسايگان عرب آن برقرار شود.»

وی گفت: من و هيلاری کلينتون به عنوان وزير امور خارجه آمريکا، اعتقاد داريم که پيگيری مسئله صلح بسيار مهم است و اين نيازمند تلاش حداکثری ما است و نبايد به مشکلات و موانع توجه کرد.

رييس جمهور آمريکا در بخش ديگری از اظهارات خود به فرمان هايی که روز پنجشنبه برای بستن زندان گوانتانامو صادر کرده بود، اشاره کرد و گفت که «آمريکا شکنجه نخواهد کرد.»

پيشنهاد مصالحه حماس به جنبش فتح

ساعاتی پيش از سخنان باراک اوباما در باره مناقشه فلسطينی ها و اسرائيل، گروه حماس اعلام کرد که خواهان مصالحه با گروه رقيب خود، جنبش فتح، است ولی تاکيد کرد که «مقاومت» عليه اسرائيل بايد ادامه يابد.

اين فراخوان گروه حماس چند روز پس از پايان تهاجم همه جانبه اسرائيل به نوار غزه صورت می گيرد که به دنبال تمديد نکردن آتش بس از سوی حماس و پرتاب راکت به خاک اسرائيل آغاز شد.

طی ۲۲ روز حملات زمينی ، هوايی و دريايی اسرائيل به نوار غزه بيش از ۱۳۰۰ نفر کشته شدند و حدود دو ميليارد دلار خسارت به اين منطقه وارد شد.

گذاشتن پيش شرط مقابله با اسرائيل از سوی گروه حماس، احتمالا توسط جنبش فتح رد خواهد شد چرا که اين گروه خواهان صلح با اسرائيل و تشکيل کشور مستقل فلسطين است.

حماس در مرامنامه خود خواهان نابودی اسرائيل است و همين مسئله سبب شده که از سوی اسرائيل و آمريکا به عنوان گروهی تروريستی معرفی شود.





















Copyright: gooya.com 2016