چهارشنبه 9 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در ايران ده‌ها سايت اطلاع رسانی از جمله سايت های فارسی راديو بين‌الملل فرانسه و صدای آلمان مسدود شدند، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز موج تازه مسدودسازی سايت‌های اينترنتی اطلاع‌رسانی را که از تاريخ ٥ بهمن در ايران آغاز شده است، محکوم می‌کند. سايت‌های اطلاع‌رسانی داخلی مسدود شده مقالاتی در نقد عملکرد دولت احمدی نژاد که دوره رياست جمهوريش در خرداد ماه سال آينده به پايان می رسد، منتشر می‌کردند. از تاريخ ٦ بهمن سايت‌های فارسی راديو بين‌الملل فرانسه و صدای المان و سايت فارسی العربيه مسدود شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : " دولت جمهوری اسلامی ايران بعد از حمله به مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در داخل کشور، سانسور بر روی اينترنت تنها فضای ازاد برای شهروندان را تشديد می‌کند. مسدود سازی سايت های اينترنت امری تازه در ايران نيست اما سانسور رسانه‌های بين‌المللی به شکل سراسری نگران کننده است. ما خواهان پايان دادن به ايجاد محدوديت برای منابع اطلاع رسانی هستيم."
از تاريخ ٧ بهمن ماه سايت‌های فارسی راديو دويچه وله و راديو بين‌المللی فرانسه و سايت فارسی شبکه تلويزيونی العربيه از سوی بسياری از شرکت‌های خدمات دهنده اينترنتی مسدود شده‌اند. بنا بر آزمايش انجام شده از سوی گزارشگران بدون مرز در تاريخ ٦ و ٧ بهمن ماه اين سايت‌ها در شهرهای تهران، کرج، قم، مشهد،تبريز،اهواز و بوشهر از سوی بسياری از شرکت‌های خدمات دهنده اينترنتی و شرکت مخابرات مسدود بوده‌اند.
از تاريخ ٥ بهمن ماه چندين سايت اطلاع رسانی در ايران از جمله سايت فردا و پارسينه بدون هيج توضيحی از سوی مقامات مسئول مسدود شده‌اند. دو سايت مذکور نزديک به مواضع محمدباقر قاليباف شهردار تهران و رقيب احتمالی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری خرداد ماه سال آينده هستند. از سوی ديگر سايت ادبی هفتان نيز در همين تاريخ از سوی بسياری از شرکت‌های خدمات دهنده اينترنت مسدود شده است. سايت ادبی هفتان از سه سال پيش در عرصه فرهنگی فعاليت می‌کند و يکی از سايت های وزين نقد ادبی و مورد استقبال جوانان محسوب می‌شود.
بهمن هدايتی مدير سايت پارسينه در مصاحبه ای با خبرگزاری ايلنا مسدود کردن سايت خود را "غير قانونی" اعلام کرد. سايت فردا نيز با انتشار مطلبی در سايت خود اعلام کرد که "فعاليت‌های سايت در چارچوب قانونی بوده است"
از سوی ديگر در تاريخ ٨ بهمن ماه چهار وب‌نگار فمينيست پروين اردلان، جلوه جواهری، مريم حسين‌خواه و ناهيد کشاورز به شعبه ٣٤ دادگاه تجديد‌نظر استان تهران فراخوانده شدند.
اين وب‌نگاران فمينيست در شهريور ماه سال جاری از سوی شعبه ١٣ دادگاه برای نوشتن در سايت های تغيير برای برابری و زنستان که از حقوق زنان دفاع می‌کنند، هر کدام به شش ماه زندان محکوم شده‌اند.
نسرين ستوده يکی از وکلای اين وب‌نگاران در اين باره اعلام کرد " اين دو سايت که در زمينه مسائل اجتماعی و عمدتا حقوق زنان فعاليت می‌کردند هرگز در صدد براندازی و يا از مصاديق اقدام عليه امنيت کشور نبوده اند و از اين بابت تقاضای صدور حکم برائت برای موکلانم را کرده ام. "





















Copyright: gooya.com 2016