شنبه 12 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: تا پايان در عرصه انتخابات هستم، ايسنا

ـ جمهوی اسلامی از خطرهای اول انقلاب عبور کرده است
ـ در انتخابات شرکت کنيد، ولو اين‌که به فرد ديگری رای دهيد

دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت: امام(ره) بر اساس حاکميت اسلام و در قالب جمهوری اسلامی انقلاب کرد، اين جمهوريت و اسلاميت در کنار هم هستند و جدا شدنی نيستند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين مهدی کروبی در ديدار شاخه جوانان و دانشجويان حزب اعتماد ملی در برخی استان‌ها به تاکيد امام بر عبارت جمهوری اسلامی برای نظام اشاره و اظهار کرد: امام گفتند که جمهوری اسلامی نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد. جملات امام حيات انقلاب و روح جمهوری اسلامی را نگه می‌دارد، البته جمهوی اسلامی از خطرهای اول انقلاب عبور کرده که عده‌ای جمهوری دموکراتيک و جمهوری مطلق می‌خواستند و عده‌ای هم حکومت اسلامی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اکنون که سی‌سال از انقلاب اسلامی ايران گذشته است هم هجمه به اسلاميت وجود دارد و هم هجمه به جمهوريت؛ اما کفه هجمه به جمهوريت سنگين‌تر از اسلاميت است. آن‌ها می‌خواهند رای را از ميزان بودن بيندازند.

وی معتقد است: استصواب چيزی است که پس از امام(ره) به اين صورت مطرح شد و در قانون وجود نداشت؛ بلکه تفسير شورای نگهبان بود. از همان موقع بحث‌هايی می‌شد که رای باشد اما نه به آن صورت. اکنون هم که اين مباحث را تشديد کردند و به صراحت گفتند که اين رای مصلحتی است. اين انديشه و تفکری است که بايد با رای جلوی آن را گرفت. هرجا که احساس شد آن‌ها می‌خواهند رای را کم‌رنگ کنند ما بايد عکس‌العمل نشان دهيم. مطمئن باشيد رهبری هم انتخابات را گرم و پرحرارت می‌خواهند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: امروز انديشه مترقی امام(ره) ـ جمهوريت نظام ـ در خطر است. اگر چابکی و چالاکی نداشته باشيم، انتخابات به سمت کم‌رنگ شدن پيش می‌رود، پس در انتخابات شرکت کنيد ولو اين‌که به فرد ديگری رای دهيد.اما همين پرحرارت بودن و شرکت در انتخابات بسيار خوب و تاثيرگذار است؛ چراکه اين مساله به سرنوشت کشور برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: من در آن طرف جريان فکری متحجری را می‌بينم که می‌خواهند کاری کنند مردم به انتخابات نيايند. جريان ديگری را هم در طرف خودمان می‌بينم که نتيجه‌ حرکت آن‌ها هم با آن گروه اول يکسان است و شور و نشاط را از مردم می‌گيرد.

وی ادامه داد: ما از آمدن هر کس در عرصه‌ انتخابات استقبال می‌کنيم اما من خود تا پايان در اين عرصه هستم و در نهايت هر آن‌چه مردم به آن رای دادند ميزان خواهد بود.

کروبی خطاب به جوانان و دانشجويان حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: امروز سی سال از انقلاب می‌گذرد. اين انقلاب با دشواری‌های زياد، شکنجه‌ها و اسارت‌ها بود که به پيروزی رسيد. شما هم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را با همه جانتان بخواهيد؛ چراکه اين انقلاب حاصل رنج‌های پدران و مادران شماست. البته در جمهوری اسلامی آسيب‌ها و ضعف‌هايی هم به وجود آمده است، اما بايد تلاش کنيم اين آسيب‌ها را برطرف کنيم؛ چراکه قهر با نظام در اين شرايط مشخص نيست چه بلايی به سرمان می‌آورد و ما بايد با همه وجود از انقلاب که ميراث امام و شهداست پاسداری کنيم.

وی با توصيه‌ جوانان و دانشجويان به رعايت اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط، تصريح کرد: تفکر و انديشه‌ای می‌خواهد در اين انقلاب نفوذ پيدا کند که حداقل دريافت آن از آرمان‌های انقلاب حقيقی نيست، اما ما با تمام وجود ايستاده‌ايم و صحنه را خالی نمی‌کنيم. البته تا اين لحظه هم در جبهه اصلاحات کسی اعلام کانديداتوری نکرده است، شما هم تلاش کنيد تا دانشگاه تحرک خود را مجددا به دست بياورد.

وی گفت: در ملاقات‌هايی که با دانشجويان داريم همه آن‌ها بلااستثناء محدوديت‌ها و سخت‌گيری‌های موجود در دانشگاه‌ را متذکر می‌شوند. از سويی هم عده‌ای از دانشجويان مشکل ادامه تحصيل پيدا کرده‌اند. ما چنين وضعی در محيط‌های دانشگاهی داريم و اين وضعيت و وضعيت اين افراد بسيار نگران کننده است؛ چراکه سرنوشت آن فرد و خانواده‌اش را تحت تاثير قرار می‌دهد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی با انتقاد از برخی مسائل اقتصادی، فرهنگی و سياست خارجی اضافه کرد: با شرايطی که داريم بايد برای برون رفت از اين وضع، مصمم وآماده باشيم تا بتوانيم با اعتراضات منطقی و قانون سرنوشت خود را در انتخابات دهم رقم بزنيم. اگر بخواهيم اين وضعيت ادامه نداشته باشد بايد بيش از اين تلاش کنيم؛ چراکه وقت زيادی نداريم و جبهه اصلاحات هم امکانات زيادی برای تبليغات ندارد. نگران اين هستم که اصلاح‌طلبان حرف‌هايی بزنند که در مردم ايجاد شک و ترديد کند و نتيجتا به نفع رقيب و يک جريان تمام شود.

وی با اشاره به انتخابات نظام پزشکی نيز گفت: قانون انتخابات نظام پزشکی مساله‌ای روشنی است اما ما اين بار ديديم برخی پزشکان را رد کردند. من به دوستان گفتم راهش اين است که در انتخابات شرکت کنيد و به کسانی رای دهيد که احساس می‌کنيد می‌خواهند آن‌ها را منزوی کنند. خوشبختانه اصلاح‌طلبان رای خوبی هم آوردند.

وی درباره تداوم کار حزبی خود پس از انتخابات رياست جمهوری دهم نيز يادآور شد: تا زمانی که عزرائيل نيامده، من کار حزبی خود را ادامه می‌دهم و اين انديشه من است؛ چراکه به اين نتيجه رسيدم که راهی جزء کار حزبی نداريم به همين خاطر بود که از سال‌های گذشته آن‌چه توان داشتيم در شرايط انزوا انجام داده و تلاش‌ و پيگيری داشتيم. من به دراز مدت بودن حزب می‌انديشم و سرنوشت انتخابات هرچه باشد کار حزبی‌ام را انجام می‌دهم؛ چراکه جامعه نياز به حزب و نيروهای ارزشمند آن دارد. البته انديشه‌هايی در چپ و راست هستند که با حزب مخالفند اين انديشه‌ها يا حزب‌گريزند و يا حزب‌ستيز.

کروبی به ديدار خود با برخی سران نظام نيز اشاره کرد و افزود: من در اين ديدار هم گفتم که آمدن من به عرصه انتخابات جهاد و فداکاری است؛ چراکه اگر وارد اين عرصه نشوم، زحماتم در حزب از دست می‌رود و حزب از هم می‌پاشد.

وی در ادامه با اشاره به همکاری افراد خارج از حزب در ستاد انتخاباتی خود گفت: غير از دوستان حزبی مجموعه‌ نيروهايی هستند که همفکر و هوادار حزب هستند و به ما محبت دارند و با ما کار می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016