شنبه 19 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

‏گزارش ديدار دانشجويان دفتر تحکيم وحدت با آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی

‏ در اين ديدار ابتدا يکی از دانشجويان ضمن ابراز تشکر و قدردانی از فرصت پيش آمده ،‏ ‏اوضاع و شرايط فعلی دانشجويان و فعاليت های دفتر تحکيم وحدت در سی امين‏ ‏سالگرد انقلاب را به شرح ذيل ارائه کرد:

‏ ‏با توجه به وقايع دانشگاه و اختلافهايی که بين شعارهای اول انقلاب و در حال حاضر‏ ‏وجود دارد، از جمله آزادی ، که متأسفانه الان شاهد هستيم برای حتی انجمن های‏ ‏اسلامی در دانشگاهها مشکلات و محدوديت ايجاد کرده اند و نيز با بعضی از دانشجويان‏ ‏برخورد می‎کنند و از ادامه تحصيل محرومشان می‎کنند، با فعالان دانشجويی برخورد‏ ‏می‎شود، حتی اخيرا به دلايل گوناگون از جمله انتقادهايی که دانشجويان به دولت آقای‏ ‏احمدی نژاد داشته اند فعاليت انجمن های اسلامی و دفتر تحکيم را محدود کرده اند آن هم‏ ‏به بهانه های واهی ، مانند بيانيه دفتر تحکيم در مورد حوادث غزه ، با اين که مواضع ما‏ ‏روشن می‎باشد و اسرائيل را محکوم کرده ايم و همچنين انتقادهايی به عملکرد دولت و‏ ‏بعضی از نيروهای فلسطينی داشتيم ، اما آنها ما را با تبليغات وارونه معرفی کردند و‏ ‏فعاليت های ما را غيرقانونی اعلام کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏ابتدای انقلاب شعار آزادی داده می‎شد و می‎گفتند حتی يک ماترياليست می‎تواند بيايد‏ ‏و نظرات خود را بيان کند، اما متأسفانه در سی امين سالگرد انقلاب جلوی فعاليت‏ ‏انجمن اسلامی و دفتر تحکيم وحدت را می‎گيرند و آن را غيرقانونی اعلام می‎کنند.‏ ‏انقلابی که حاصل خون شهدا و زجر و شکنجه زندانيان و تلاش و ايثار افراد انقلابی و‏ ‏فعاليت های سياسی آنان می‎باشد، متأسفانه در سی امين سالگرد آن شاهد کنار گذاشتن‏ ‏نيروهای مومن و موثر در پيروزی انقلاب و ممنوع البيان کردن و حذف آنها از صحنه ‏ ‏کشور می‎باشيم . و انقلاب را به نفع خودشان مصادره کرده اند.
‏ ‏در سال ۱۳۷۸ به نام انصار حزب الله به دانشگاهها حمله کردند و همه چيز ما‏ (انجمن های اسلامی و فعاليت های دانشجويی ) را گرفتند و در حال حاضر حتی به ما‏ ‏حق حضور و تحصيل در دانشگاه را هم نمی دهند. با گذشت سی سال از انقلاب جز‏ ‏افسوس و نااميدی از وعده های اول انقلاب چيزی برايمان نمانده است . در اين اوضاع و‏ ‏احوال از حضرتعالی به عنوان پدر معنوی و روحانی انجمن های اسلامی و فعالان‏ ‏دانشجويی انتظار داريم با بيانات و رهنمودها و دعای خير، ما را ارشاد فرماييد.

‏ ‏پس از آن آيت الله العظمی منتظری فرمودند:


‏اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ‏
‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏اولا از شما دانشجويان عزيز، برادران و خواهران تشکر می‎کنم که نسبت به مسائل کشور‏ ‏بی تفاوت نيستيد و احساس مسئوليت می‎کنيد. بايد اين گونه باشد; و مأيوس هم‏ ‏نباشيد، (لا تیأسوا من روح الله ): از رحمت خدا نبايد هيچ وقت مأيوس شد، بلکه بايد‏ ‏وظايفمان را انجام دهيم .

‏ ‏باعث تعجب است که در سالگرد انقلاب شاهد هستيم مسئولين شعارهای انقلاب و‏ ‏وعده های داده شده به ملت را فراموش کرده اند. حال اين که سالگرد برای يادآوری و زنده‏ ‏نگاه داشتن شعارها و وعده ها و عمل به آنها می‎باشد. در زمانی که انقلاب شد‏ ‏وعده هايی که هم مرحوم امام هم ما به تبع ايشان هم ديگران به مردم می‎دادند و شعار‏ ‏شده بود برای همه اين بود: استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی . آزادی معنايش اين‏ ‏نيست که فقط چهار نفر مسئولين هرکاری می‎خواهند آزاد هستند انجام دهند، بلکه اين‏ ‏مردم هستند که بايد آزاد باشند، عقايدشان را اظهار کنند و بتوانند تجمع داشته باشند.‏ ‏سالگرد برای همين است که اينها را به ياد بياوريم .

‏ ‏همه در سخنانشان تکرار می‎کنند حکومت عدل علی ، حال اين که حضرت‏ ‏اميرالمومنين (ع ) در نهج البلاغه در خطبه ۲۱۶ می‎فرمايد: آن گونه که با جبابره سخن‏ ‏می‎گوييد با من سخن نگوييد، و من اهل سازش نيستم ، و در آخر می‎فرمايد: "فلا تکفوا‏ ‏عن مقالة بحق او مشورة بعدل ، فانی لست فی نفسی بفوق ان اخطی ، و لا آمن ذلک من‏ ‏فعلی ، الا ان يکفی الله " می‎فرمايد: از گفتار حق و از مشورت عادلانه خودتان را باز‏ ‏نداريد; يعنی اين که حرفهای حق را بزنيد و مشورت عادلانه را نيز انجام دهيد.‏ ‏اميرالمومنين (ع ) - که از نظر ما امام معصوم می‎باشد - می‎فرمايد: "و انی لست فی نفسی‏ ‏بفوق ان اخطی ": من ذاتا فوق خطا نيستم . بالاخره بشر می‎باشد. "الا ان يکفی الله ": مگر‏ ‏اين که مرا خدا کفايت کند.

‏ ‏حکومت عدل علی (ع ) معنايش اين است يعنی ملت آزاد باشند، نظرياتشان را بگويند،‏ ‏آقايان دائم می‎گويند دانشگاهها و دانشجويان بايد در صحنه باشند، آيا در صحنه باشند‏ ‏يعنی پيرو شما باشند و هرچه شما می‎گوييد آنها بپذيرند و هيچ نظر ندهند؟! خير، در‏ ‏صحنه باشند يعنی نظرياتشان را بيان کنند و تعقيب کنند نظرات خود را; نه اين که به‏ ‏خاطر ابراز نظر به زندان بيفتند و از تحصيل محروم شوند. به عقيده من دانشجو را از‏ ‏آموختن علم بازداشتن يک جنايت است . خداوند به افراد استعداد داده آقايان جلوی آن‏ ‏را می‎گيرند.

‏ ‏بنابراين در سی امين سالگرد انقلاب فقط جشن نباشد بلکه بايد مسئولين تجديدنظر‏ ‏داشته باشند در رفتارشان . کشور متعلق به مردم است نه متعلق به سه الی چهار نفر، مردم‏ ‏حق اظهارنظر دارند. بارها تکرار کرده ام که امام حسن (ع ) به معاويه می‎نويسند: "ولانی‏ ‏المسلمون الامر من بعده ": مسلمانان بعد از شهادت امام علی (ع ) امر خودشان را به من‏ ‏محول کردند; بنابراين تو نبايد کارشکنی بکنی ، بايد پيرو خواسته مردم باشی .

‏ ‏به مسئولين بايد گفت ضرر را از هرجا جلويش را بگيريد سود است . بعضی از رفتارها‏ ‏باعث شده شما مردم و دانشگاهها و دانشجويان را از دست بدهيد.

‏ ‏در همه کشورها برای اداره کشور احزاب تشکيل می‎دهند و احزاب آزاد هستند در‏ ‏اظهارنظر و فعاليت می‎کنند، دولت تشکيل می‎دهند، اين که استبداد باشد و فقط يک‏ ‏عده خاصی نظر بدهند و دهان ديگران را مهر کنند در دنيای امروز پيش نمی رود و‏ ‏کارايی ندارد و به ضرر خود مسئولين می‎باشد.

‏ ‏اميدوارم در اين سالگرد انقلاب تنبه ، بيداری و انعطاف برای مسئولين پيدا شود و‏ ‏جايگاه دانشگاهها و دانشجويان در کشور حفظ شود. شما اتحاد و وحدت کلمه تان را‏ ‏حفظ کنيد و مأيوس هم نشويد و اظهارنظر هم بکنيد، حداقل اتمام حجت است بر‏ ‏مسئولين .
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته . ان شاءالله موفق باشيد.

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۷/۱۱/۱۹‏‏





















Copyright: gooya.com 2016