جمعه 25 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: من و خاتمی رو در روی هم نيستيم، شنيده‌ام مهندس موسوی نيز قصد کانديداتوری دارد، ايسنا

ـ تکثر را منفی نمی‌دانم

دبيرکل حزب اعتماد ملی درباره اعلام کانديداتوری خود و خاتمی در جريان اصلاح‌طلبان گفت: طبيعی است که در انتخابات رقابت وجود دارد و هرچه تکثر باشد از اين جهت که شور انتخاباتی بيشتر می‌شود، مفيد است و حرف‌های متنوع، ديدگاه‌ها و برنامه‌ها گفته می‌شود و من اين تکثر را منفی نمی‌دانم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين مهدی کروبی در حاشيه مراسم سالگرد مرحوم آيت‌الله توسلی در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که " توصيه من هميشه اين بوده که هواداران تنها از کانديدای مورد نظر خود حمايت کنند" افزود: بدون تخريب و تضعيف، رقابت خوب و سالمی برگزار می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين با اشاره به اين‌که " شنيده‌ام آقای مهندس موسوی نيز قصد کانديداتوری و حضور در صحنه را دارد" تصريح کرد: من حتی حضور ايشان را نيز منفی نمی‌دانم. اين تکثر خوب است و شايد انتخابات بين پنج يا شش نفر برگزار شود و در مرحله اول کار تمام ‌شود، يا اين‌که دو نفر به مرحله‌ دوم بروند.

خبرنگاری پرسيد: آيا تکثر باعث نمی‌شود که طيف اصلاح‌طلب رای نياورد؟

کروبی پاسخ داد: نه. من اين گفته را قبول ندارم. حداکثر اين می‌شود که رای‌ها در بين اين کانديداها تقسيم می‌شود و در اين حالت حداقل يک نفر از طيف اصلاح‌طلب به دور دوم می‌رسد.

وی در عين حال خاطرنشان کرد: البته اگر از طرف طيف اصولگرا نيز يک نفر باشد، احتمال دارد که حرف شما صحت داشته باشد، اما اگر آن‌ها نيز دو ـ سه نفر کانديدا داشته باشند ـ‌ که تا به حال نيز دو ـ سه نفر اعلام خصوصی کرده‌اند که می‌آيند ـ رای‌های آن‌ها هم تقسيم می‌شود.

خبرنگاری پرسيد: آيا قصد نداريد که جلسه‌ای با آقای خاتمی و ميرحسين موسوی داشته باشيد تا در نهايت يکی از شما سه نفر وارد صحنه شود؟

کروبی پاسخ داد: جلسه ممکن است داشته باشيم، اما اين‌که جلسه بگذاريم تا يکی از ما بيايد اين‌گونه نيست و اين مساله نه در ذهن آن‌ها و نه در ذهن من نيست؛ چراکه من يا آن‌ها به اين نتيجه رسيده‌ايم که حضور داشته باشيم و بنابر آخرين اخبار که از دوستان نزديک آقای ميرحسين موسوی داريم ايشان نيز بنا دارند باشند.

خبرنگار ديگری پرسيد: آقای خاتمی گفته‌اند من و آقای کروبی هيچ‌وقت رو در روی هم قرار نمی‌گيريم. اين موضوع چه می‌شود؟

کروبی گفت: اين يک انتخابات است که ما در آن شرکت می‌کنيم و ما رو در روی هم نيستيم.

خبرنگاری پرسيد: آيا جناح رقيب از قضيه‌ تکثر کانديداها در طيف اصلاح‌طلب سوءاستفاده نمی‌کند؟

دبيرکل حزب اعتماد ملی پاسخ داد: بحث‌هايی شده است و چاره‌ای نيست. اين کارها سال‌ها پيش نيز انجام شده؛ بنابراين اين حرکت‌ها دنبال حرکت‌های گذشته است.

خبرنگار ديگری پرسيد: شما بارها تاکيد داشته‌ايد که از تجربيات انتخابات دوره‌ قبل بايد درس بگيريم، آيا اين کار را کرده‌ايد؟ کروبی پاسخ داد: حالا هم اين حرف را می‌گويم.

خبرنگار پرسيد: پس جرا سه شخصيت بزرگ اصلاح‌طلب قصد کانديداتوری در انتخابات آينده را دارند؟

دبيرکل حزب اعتماد ملی افزود: درس را بايد آن‌هايی بگيرند که آن موقع آن کارها را کرده‌اند. من چه درسی بايد بگيريم؟ من که معلوم شد کار درستی کرده‌ام.

خبرنگاری پرسيد: چرا در کنگره جبهه مشارکت ايران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران شرکت نمی‌کنيد؟

کروبی پاسخ داد: من در خيلی از کارها شرکت نمی‌کنم و در گذشته هم شرکت نمی‌کردم. البته عيب و نقص از آن‌ها نيست، بلکه من در کنگره مشارکت و سازمان مجاهدين هيچ وقت شرکت نکرده‌ام.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ ريشه ايجاد فضای تخريب در آستانه انتخابات گفت: تخريب گناه است. انتخابات پايان می‌يابد اما بدآموزی‌های آن می‌ماند. پس بزرگترها بايد به گروه‌ها و کسانی که وارد صحنه می‌شوند توصيه کنند تا مواظب اين کارها باشند.

وی خاطرنشان کرد: ‌اين‌گونه نيست که اين کارها از بالا و توسط جريانی صورت گيرد. برخی از اين کارها در گوشه و کنار شايد از سوی هواداران يک جريان‌ها انجام شود. البته اين اقدامات را در هر دوره ديده‌ايم و شايد به دليل کج‌سليقگی عده‌ای باشد.





















Copyright: gooya.com 2016