شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عارف: کانديداتوری‌ام با حضور خاتمی منتفی است، دستاوردهای امروز علمی ناشی از برنامه‌‏های دولت اصلاحات است، ايلنا

- حضور خاتمی به اجماع اصلاح طلبان منجر می‌‏شود
- نظاميان نبايد در مناسبات سياسی دخالت کنند


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس هيات مديره بنياد باران معتقد است با توجه به عملکرد دولت نهم، زمينه برای پيروزی اصلاح‌‏طلبان در انتخابات رياست جمهوری آينده فراهم است و مساله‌‏ مهم، رسيدن هر‌‏چه سريع‌‏تر جبهه اصلاحات به اجماع است.

محمد‌رضا عارف درگفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار ايلنا، به موضوع انتخابات رياست جمهوری دوره دهم، اجماع اصلاح طلبان، وضعيت اردوگاه اصولگرايان، ‏دخالت نيروهای نظامی در سياست، سلامت انتخابات و دستاوردهای علمی ‌کشور پرداخت.

هدف اصلی اصلاح طلبان بايد برد در انتخابات باشد

عارف ‌در‌‏مورد استراتژی اصلاح‌‏طلبان در انتخابات ‌‏رياست جمهوری دهم،گفت: هدف اصلی‌‏ ما، تغيير شرايط موجود و اصلاح روند جاری کشور است که به اذعان بسياری از دلسوزان، شرايط کنونی را لايق کشور پر افتخارمان نمی‌دانيم. لذا حضور جريان خط امام(ره) يا اصلاح طلبان با اين هدف اصلی است و تصور می‌کنيم در اين شرايط برای سامان دادن به اوضاع کشور استراتژی‌مان بايد برد در انتخابات باشد تا پس از بازگشت نيروهای توانمند و ارزشمند به عرصه‌های ‌‏مديريتی و البته استفاده از همه پتانسيل‌های موجود به خصوص سرمايه‌های انسانی جوان در کشور ضمن جبران عقب ماندگی‌های چند سال گذشته با تمام توان در جهت دستيابی به جايگاه ترسيم شده حرکت کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصلاح طلبان بايد هرچه سريع‌تر به اجماع برسند

وی با بيان اينکه بر اين باور هستيم که با توجه به عملکرد گذشته و عملکرد دولت نهم زمينه برای پيروزی اصلاح‌‏طلبان فراهم است، خاطرنشان کرد: مساله مهم رسيدن به اجماع هر چه سريع‌‏تر در جبهه اصلاحات است تا با کانديدای واحد و با هدف مشارکت حداکثری مردم که به نظرم هم برای انقلاب و نظام مفيد است و مشروعيت آن را بالا می‌‏برد و هم پيروزی اصلاح طلبان را تسريع می‌‏کند مردم را به صحنه بياوريم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در مورد اعلام قطعی کانديداتوری خاتمی و کروبی و حضور احتمالی ميرحسين موسوی در جبهه اصلاحات و احتمال تکرار اتفاق سال ۸۴ برای اصلاح طلبان گفت: قطعا اگر در جبهه اصلاحات چند نفر کانديدا شوند اتفاق سال ۸۴ رخ می‌دهد، به خصوص توجه داريم که تقريبا انتخابات يک دست شده است و مسوولان اجرا و نظارت هماهنگ و همسو هستند، بنابراين نگرانی‌‏هايی در ارتباط با سلامت انتخابات وجود دارد. دست‌‏اندرکاران انتخابات بايد امانتدار رای مردم باشند. از سوی ديگر معتقدم هر کانديدايی که در خود اين توانايی را می‌‏بيند که در عرصه حاضر شود بايد بيايد چرا که هر کانديدايی عقبه و حلقه وصل بوده است، بنابراين آمدن کانديداها به صحنه موضوعی با ارزش است، با اين پيش فرض که با مکانيزمی که مورد توافق گروه‌‏های اصلاح‌‏طلب است از جبهه اصلاحات يک نفر کانديدای نهايی شود و همه کانديداهای ديگر در کنار اين کانديدا با هدف پيروزی قرار گيرند و از همه ظرفيت‌های موجود برای تحقق هدف نهايی بهره‌مند شويم.

خاتمی در مدت کوتاهی می‌تواند مشکلات ما را با دنيا حل کند

عارف در مورد کانديداتوری خود در انتخابات رياست جمهوری و‌‏ کناره‌‏گيری از اين عرصه با حضور خاتمی،تصريح کرد: بنده آقای خاتمی را خوب می‌‏شناسم و ويژگی‌‏ها و شايستگی‌‏هايی را در ايشان سراغ دارم که به نظرم در اين مقطع انقلاب ،حضور و مديريت ايشان می‌‏تواند به نفع کشور باشد، به خصوص در رابطه با مسائل سياست خارجی که ما مشکلات فراوانی را داريم و من اين ظرفيت را در آقای خاتمی می‌‏بينم که بتواند در مدت کوتاهی بخش مهمی از مسائل و مشکلات ما را با دنيا حل کند.
وی ادامه داد: امروز در شورای امنيت چندين قطعنامه عليه ما صادر شده است. روابط ما با برخی کشورهای منطقه مناسب نيست به گونه‌‏ای که يک کشور همسايه به خود اجازه می‌‏دهد از مسافرين ايرانی انگشت‌‏نگاری کند که اين مساله بسيار نگران‌‏کننده است، از طرفی بنده نيز با نظر عده‌‏ای از دوستان و تشخيص خودم احساس کردم که می‌‏توانم در خدمت نظام باشم ،ولی آمادگی خود را به صورت مشروط اعلام کردم. آنچه که برای من اصل بود بازگشت تفکر خط امام(ره) و استفاده از سرمايه‌های مديريتی کشور که در اين سی سال تربيت شده است و لذا اگر احساس‌‏کنم که در اين شرايط فرد ديگری اين هدف را بهتر محقق می‌کند و احتمال پيروزی وی نيز بيشتر باشد، قطعا از وی حمايت خواهم کرد.

امروز که خاتمی آمده، مسووليت از من ساقط شده است

رئيس هيات مديره بنياد باران با اشاره به کانديداتوری خاتمی تصريح کرد: در روزهای گذشته ‌‏که آقای خاتمی‌‏کانديداتوری خود را اعلام کرده است ، بنابراين ضرورتی نمی‌‏بينم که من به عنوان کانديدا باز هم حضور داشته باشم و با اين شرايط بنده و همکارانم برای پيروزی کانديدای اصلاحات تلاش می‌‏کنيم. بارها اعلام کرده‌‏ام حضور خاتمی به اجماع اصلاح طلبان منجر می‌‏شود. در مورد خودم هم گفتم بايد با مکانيزم جبهه اصلاحات اجماع بر روی من حاصل شود و معتقدم امروز که خاتمی آمده است، مسووليت از من ساقط شده است.
وی در مورد نقش خود برای ايجاد اجماع بين اصلاح‌طلبان اظهار داشت: رويکرد من که اميدوارم برای ديگر کانديدای اصلاح‌‏طلب هم اين گونه باشد، اين است که به محض حصول شرايط اجماع بر روی فرد ديگر، از صحنه کانديداتوری کنار بکشم. لذا با آمدن آقای خاتمی، شخصا تصور می‌کنم شرايط برای رسيدن به اجماع ميسرتر شده است.
عارف با بيان اينکه در سی سال پس از پيروزی انقلاب در صحنه‌‏های مختلف کار اجرايی کرده‌‏ام،تصريح کرد: فکر می‌‏کنم می‌‏توانم در خدمت انقلاب باشم، معتقدم ما به خاطر مسووليت آمده‌‏ايم و با انگيزه خدمت، لذا اگر اين مساله از ما رفع تکليف شود بايد خوشحال باشيم و امروز هم خوشحال هستم که فردی مناسب‌‏تر از من وارد ميدان شده است. توصيه من اين است که دوستان ديگر فعاليت‌‏های خود را انجام دهند و ما تلاشمان اين است که به سمت همگرايی و داشتن کانديدای واحد برويم.

رايزنی‌‏هائی را برای ايجاد اجماع بين اصلاح طلبان انجام می‌‏دهم

وی در پاسخ به اين سوال که آيا رايزنی‌‏هايی هم در اين رابطه انجام خواهيد داد ،گفت: قطعا اين‌‏کار را خواهم کرد. من قبلا هم بارها گفته‌ام که اگر اجماع اصلاح طلبان بر من باشد به عنوان کانديدا و اگر فردی ديگر مورد اجماع قرار گرفت به عنوان پشتيبانی از وی از هيچ کوششی دريغ نخواهم کرد. لذا در اين شرايط تمام تلاشم را برای اجماع اين جريان انجام خواهم داد، البته نه به صورت رسانه‌‏ای. با توجه به رابطه خوبی که با دوستان دارم انشاء‌‏الله تلاش خواهم کرد بی سرو صدا به برخی عزيزانی که الان در صحنه هستند، کمک‌‏کنم تا برای رسيدن به اجماع همکاری کنند.

اصولگرايان از احمدی‌نژاد حمايت خواهند کرد

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد مهمترين چالش اصولگرايان در انتخابات پيش رو تصريح‌‏کرد: اصولگرايان با رسانه‌‏ها و تريبون‌‏هايی که در دست دارند، نمی‌‏گذارند اختلافات بين‌شان بروز کند، در حالی‌‏که معتقدم اختلافات آن‌‏ها بيش از اختلافات جبهه اصلاحات است و مهمترين چالش‌‏ آن‌‏ها نيز رسيدن به کانديدايی واحد است، چرا که آقای احمدی‌‏نژاد به عنوان کانديدای اصلی اصولگرايان مطرح است که البته مخالفين جدی‌‏ای هم دارد. البته پيش‌‏بينی من اين است که در نهايت آن‌‏ها نيز برای آن‌‏که شکست قطعی نداشته باشند به اجماع می‌‏رسند و به طور طبيعی پشت سر آقای احمدی‌‏نژاد خواهند ايستاد.

يک مسوول حق ندارد آمار غلط ارائه دهد

عارف در مورد آمارهای بعضا متناقضی که از سوی مسوولين دولتی منتشر می‌‏شود ،‌‏خاطر نشان‌‏کرد: متاسفانه يکی از آفاتی که در دوره اخير با آن مواجه بوديم، همين نکته است.من اوايل با خوش بينی اين مسائل را دنبال می‌‏کردم و سعی داشتم ارائه اين آمار را به حساب بی‌‏دقتی يا عدم اطلاع بگذارم، ولی با تکرار مکرر اين کار اين ذهنيت برای خود من و عده‌‏ای از نخبگان و کارشناسان حاصل شد که در دادن آمارهای غلط تعمدی در کار است و اين بسيار بد است. در يک حکومت اسلامی و مردمی، يک مسوول حق ندارد برای توجيه خود يا برای اهداف کوتاه‌‏مدت آمار غلط ارائه دهد. مثلا اعلام می‌‏کنند که خودکفايی ما در بحث کشاورزی بالای ۹۰ درصد است در صورتی‌‏که ما در سال گذشته حدود ۶ ميليارد دلار واردات داشتيم و امسال نيز اين آمار به ۱۲ ميليارد دلار رسيده است و اين شاخص بيانگر وضعيت نامناسب بخش کشاورزی است که در ساير بخش‌‏ها نيز اين آمارها قابل مشاهده است.
رئيس هيات مديره بنياد باران در مورد تخريب‌‏های اخير عليه آقای خاتمی و اهداف اين اقدامات گفت: البته اين تخريب‌‏ها قابل پيش‌‏بينی بود، قبل از اين‌‏که آقای خاتمی اعلام آمادگی کنند اين تخريب‌‏ها وجود داشت. به هر حال رقيب جدی جناح اصولگرا، آقای خاتمی است. آقايان در قدرت هستند همه تريبون‌‏ها و امکانات را در اختيار دارند و متاسفانه برخی از جريانات تمام تلاش خود را می‌‏کنند با مکانيزم‌‏های تخريبی مانع از آمدن يا رای‌‏آوری آقای خاتمی شوند و چون در عرصه رقابت حرفی برای گفتن ندارند، وارد فضای تخريبی می‌‏شوند و اتفاقی شبيه سال ۷۶ می‌‏افتد. مردم هنوز پروژه عصر عاشورا را فراموش نکردند. آنها بايد بدانند ادامه تخريب‌ها به نفع اصلاح‌‏طلبان است.

مسوولان موظف به برگزاری انتخابات سالم هستند

وی‌‏ درمورد دغدغه‌‏های فعالان سياسی مبنی برسلامت انتخابات خاطر نشان کرد: نگرانی‌‏هايی در مورد سلامت انتخابات در بين دلسوزان کشور و انقلاب وجود دارد که مسوولان بايد آن را رفع کنند. ما نياز به انتخاباتی دقيق و سالم داريم و دست‌‏اندرکاران انتخابات بايد با دقت امانتدار رای مردم باشند، ولی متاسفانه امروز شاهد هستيم با برخی از کارها از جمله تغيير عوامل رده پايين ستادهای انتخاباتی در تهران و استان‌‏ها و يا ورود نيروهای خارج از وزارت کشور در امر انتخابات، دغدغه‌‏ها و نگرانی‌‏ها بيشتر شده است ، در‌‏صورتی‌‏که مسوولين بايد توجه داشته باشند يک دستی هيچ‌‏گاه به صلاح کشور نيست. با فرض اين‌‏که مسوولان موظفند انتخاباتی سالم را برگزار کنند، هيچ ضرورتی به يک‌‏دستی و اين همه تغيير و تحول در سطوح مختلف وجود ندارد و بايد به مردم اين اطمينان را بدهند که انتخاباتی سالم را پيش رو خواهيم داشت، در آن صورت حتما مشارکت بالاتری را شاهد خواهيم بود.
عارف در مورد احتمال رقابت خاتمی و ميرحسين موسوی گفت:مهندس موسوی از برجستگان انقلاب و پيشکسوتانی هستند که هميشه در خدمت آرمان‌‏های انقلاب بوده‌‏اند. عملکرد بسيار خوبی هم در مديريت کشور در دوران جنگ تحميلی داشته‌‏اند و حضور فعال‌‏تر ايشان در صحنه قطعا به نفع نظام است ، ولی تشخيص اين‌‏که در چه سنگری قرار بگيرند، با خود ايشان است و نبايد با گمانه­زنی، پيش­داوری کرد، ولی قطعا اين دو بزرگوار در مقابل يکديگر قرار نخواهند گرفت و هم ايشان و هم آقای خاتمی با پشتوانه يکديگر تلاش خواهند کرد ،اتفاقی روی دهد که به نفع نظام است.

علاوه بر احمدی نژاد اصولگرايان ديگری هم می‌آيند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد کانديدای مناسب در جبهه اصولگرايان خاطر‌‏نشان کرد: اين مساله به خود دوستان اصولگرا مربوط می‌‏شود، الان چند نفری مطرح هستند که بايد با مکانيزمی که اصولگرايان تعريف می‌‏کنند يک نفر انتخاب شود، ولی پيش‌‏بينی من اين است که حتما آقای احمدی‌‏نژاد خواهند آمد هر چند که افراد ديگری هم حضور خواهند داشت.
عارف در پاسخ به اين سوال‌‏ که آيا چينش نيروهای اصلاح‌‏طلب در انتخاب کانديدای نهايی اصولگرايان موثر است ، خاطر نشان کرد: به نظرم اگر در جبهه اصلاحات همه بر روی آقای خاتمی اجماع کنند، اصولگرايان نيز بالاجبار پشت سر احمدی‌‏نژاد خواهند ايستاد. ولی اگر در جبهه اصلاحات چند نفر کانديدا داشته باشيم آن‌‏ها نيز به سمت چند کانديدايی خواهند رفت.
وی در‌‏ مورد برخی تحليل‌‏ها که از سوی اصولگرايان مطرح می‌‏شود و در آن اعلام حمايت مقام معظم رهبری از دولت را به مثابه حمايت ايشان از کانديداتوری آقای احمدی‌‏نژاد مطرح می‌‏کنند ،گفت:مقام معظم رهبری همواره از همه دولت‌‏ها حمايت کردند و در سال آخر همه دولت‌‏ها هم به آن‌‏ها تذکر دادند که به گونه‌‏ای کار کنيد که گويی هميشه هستيد. در مورد اين دولت هم دقيقا اين موضع را گرفتند ولی بعضی‌‏ها اصرار می کنند که تلقی های ديگری شود به هر حال مقام معظم رهبری در مقاطع خاصی تشخيص می‌‏دهند که بايد از دولتی حمايت بيشتری کرد ،حالا به خاطر ضعف‌‏ها و مخالفت‌‏هايی که دولت دارد يا به دلايل ديگر . ولی همواره به اين مساله تاکيد داشتند که افراد توانا و کارآمد بايد در عرصه انتخابات حاضر شوند و بر همين اساس هم ما بايد تلاش کنيم برای حضور فعال مردم فعاليت‌‏هايی را انجام دهيم.

اميدوارم دولت دهم از نيروهای باسابقه کشور برای حل مشکلات استفاده کند

معاون اول رئيس جمهور در‌‏دولت اصلاحات در مورد همکاری خود با دولت آينده در صورت انتخاب کانديدای اصلاح طلبان،تصريح کرد: همکاری نه فقط با دولت اصلاحات، بلکه هر دولتی که در جمهوری اسلامی روی کار بيايد وظيفه است و در سال‌‏های پس از پيروزی انقلاب هميشه افتخارم اين بوده که در مقطعی زندگی می‌‏کردم که حاکميت اسلام را در کشور داشتيم و فرصتی برای خدمتگذاری بوده است. حتی در دولت نهم هم وقتی از من خواسته شد که بمانم، ولی با توجه به شرايطی که پيش­بينی می‌‏کردم و اختلاف ديدگاه و سلايقی که وجود داشت، نمی‌‏خواستم مسووليت رسمی داشته باشم که خوشبختانه موافقت هم کردند. ولی بعد از استعفا اعلام کردم که وظيفه من است که در ۲۴ ساعت شبانه‌‏روز در خدمت کشور باشم واگر نظر مشورتی و رايزنی مورد نياز بود ،کمک خواهم کرد.
عارف تاکيد کرد: هر دولت ديگری هم بيايد همين کار را خواهم کرد، چرا که معتقدم که وظيفه ما اين است که تجربه اندک خود را که در طول سی سال گذشته در همين کشور کسب شده است در اختيار دولت‌‏ها و مديران بعدی برای حل مشکلات و مسائل قرار دهيم. ولی اين‌‏گونه نيست که لزوما هر کس نظر مشورتی را ارائه دهد الزاما بايد به آن نظر عمل شود و هيچ‌‏وقت توقع نداشتم که نظری که می‌‏دهم اعمال شود ،ولی دولت فعلی متاسفانه کمتر از نظر کارشناسی استفاده کرد‌‏که اميدواريم اين ضعف در دولت آينده رفع شود و از همه نيروهای باسابقه کشور جهت حل مشکلات استفاده کنند.

نيروهای نظامی حق جانبداری از گروه‌های سياسی را ندارند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص دخالت نظاميان در انتخابات ،تاکيد کرد: اعتقاد داريم آن‌‏چه که امام(ره) فرمودند و با صراحت هم اعلام داشتند، بايد نصب‌‏العين قرار گيرد و بر اين اساس نظاميان نبايد در امور سياسی دخالت کنند. نيروهای نظامی براساس فرمايش امام(ره) به هيچ وجه مجاز نيستند که به گونه‌‏ای موضع‌‏گيری کنند که احساس شود از يکی از گروه‌‏های سياسی جانب‌‏داری می‌کنند، اميدواريم مسوولان نظامی به اين مساله توجه کنند و خود را از رقابت‌‏های سياسی محفوظ دارند که اين مطمئنا هم به نفع نيروهای نظامی است و هم به نفع کشور.
وی ادامه داد: اگر بخش‌‏های دفاعی در امور سياسی دخالت کنند جايگاه خوبی که بين مردم دارند را به تدريج از دست خواهند داد؛ چرا که خوشبختانه امروز در کشور مردم با بخش‌‏های دفاعی احساس برادری می‌‏کنند. ما بايد پاسدار اين شرايط باشيم و نظاميان نبايد به خود اجازه دهند در مناسبات سياسی به استناد فرمايش امام دخالت کنند.
عارف در مورد تشکيل فراکسيون‌‏های مختلف اصولگرايان در مجلس،گفت:تشکيل فراکسيون‌‏های تخصصی در مجالس قانونگذاری حرکتی خوب و در راستای شفاف سازی بيشتر رويکردهاست، تا با ديد قوی‌‏تری مسائل را دنبال کنند . ولی در شرايط فعلی در جبهه اصولگرايان اختلافاتی است که تلاش می‌‏کنند بروز نکند، ولی تشکيل اين فراکسيون‌‏ها حکايت از اختلافات اساسی و ريشه‌‏ای اصولگرايان دارد.
عارف تاکيد کرد: فکر می‌‏کنم اصولگرايان به دليل ترس از پيروزی اصلاح‌‏طلبان ،در نهايت مجبور می‌‏شوند اختلافات ريشه‌‏ای خود را کنار بگذارند و در ظاهر به يک تفاهم و اجماعی برسند که اين اتفاق خواهد افتاد.

دستاوردهای امروز علمی ناشی از سياست‌‏ها و برنامه‌‏های دولت اصلاحات است

عارف در مورد آمار ارائه شده که حکايت از چند برابر شدن رشد توليد علم در سه سال گذشته دارد،گفت : اين آماری که مطرح می‌‏کنند دقيق نيست، ولی خوشبختانه ما رشد خوبی در زمينه‌‏های علمی داشتيم . رشد علمی مثل توليد محصول کشاورزی نيست که مثلا امروز جو بکاريم و شش ماه بعد به نتيجه برسيم .در زمينه علمی بايد امروز سرمايه‌‏گذاری کنيم و حداقل شش سال بعد برداشت کنيم.
وی ادامه داد: دستاوردهای امروز علمی ناشی از سياست‌‏ها و برنامه‌‏های دولت اصلاحات است که خوشبختانه امروز نتايج آن را می‌‏بينيم و بيانگر ظرفيت بالای کشور در زمينه توليد علم و فناوری و رويکرد توجه بيشتر به سرمايه های انسانی است. البته از اين‌‏که در دو سه سال گذشته کوتاهی‌‏هايی نسبت به بخش‌‏های دانشگاهی و علمی شده است، نگرانم که در سال‌‏های آينده باعث کاهش شيب روند رشد علمی کشور شود که اميدواريم مسوولين توجه جدی به اين مساله کنند.
وی با تاکيد بر اينکه براساس سندچشم‌‏انداز بيست ساله نظام بايد به جايگاه اول علمی در منطقه برسيم خاطر‌‏نشان‌‏کرد: بسياری از فعاليت‌‏هايی که امروز شاهد به بار نشستن آن‌‏ها هستيم از سال ۷۵-۷۶ شروع شده است. اولين پروژه ماهواره در زمانی که وزير پست و تلگراف و تلفن بودم به نام ماهواره مصباح منعقد شد که خوشبختانه به نتيجه رسيد، منتها در چند سال اخير نتوانستند آن را پرتاب کنند و يا ماهواره ديگری که قرارداد آن‌‏را با چند کشور همسايه بستيم که نتايج خوبی هم رسيديم ولی هنوز نتوانسته‌‏ايم آن را پرتاب کنيم، که البته اين کارها زمان می‌‏برد.
رئيس هيات مديره بنياد باران تاکيد کرد: از سوی ديگر ما شاهد پيشرفت فناوری‌‏های نانو تکنولوژی هستيم که کار آن از زمان اصلاحات شروع شد و در همان موقع برنامه‌‏ريزی کرديم جزء ۱۵ کشور اول دنيا باشيم و امروز تقريبا در همه دانشگاه‌‏های بزرگ کشور فعاليت‌‏های پژوهشی خوبی در اين زمينه در حال انجام است که انشاء‌‏الله نتايج آن‌‏را خواهيم ديد و لذا نبايداين گزارشات ما را از اصل توجه و برنامه‌‏ريزی غافل کند. بايد از امروز سرمايه‌‏گذاری کنيم و اين مسير لزوما بدون توجه جدی ادامه پيدا نمی‌‏کند و ممکن است ما دوباره وضعيت نامناسبی پيدا کنيم.

با اجرای قانون برنامه چهارم، توسعه علمی شتاب بيشتری خواهد داشت

رئيس سابق دانشگاه تهران در تحليل خود از بحث استقلال دانشگاه‌‏ها اظهار داشت: ما در برنامه چهارم توسعه به اين نتيجه رسيده‌‏ايم که توسعه انسان محور بر پايه توليد علم و فن‌‏آوری، توليد ثروت را محقق می‌‏کند تا بتوانيم با مديريت صحيح منابع و سرمايه‌‏های کشور به خصوص سرمايه‌‏های انسانی پاسخگوی نيازهای به حق مردم باشيم، لذا بايد توجه ويژه به دانشگاه‌‏ها و مراکز علمی داشته باشيم بر همين اساس ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم را در اين قانون گنجانديم که تا دانشگاه‌‏ها فقط در چارچوب هيات امنا اداره شود و استقلال به مفهوم واقعی آن نه سياسی يعنی دانشگاه بتواند با سازوکار داخلی در امور خود تصميم‌‏گيری کند.
عارف تاکيد کرد: اگر اين ماده اجرا شود مطمئنا توسعه علمی شتاب بيشتری خواهد داشت که متاسفانه در سال‌‏های گذشته اين ماده مغفول مانده است. و حتی خلاف اين جهت گيری تصميماتی گرفته می شود که برای دانشگاه‌‏ها بوی تمرکزگرای می‌‏دهد و بسيار خطرناک است. ديدگاه فعلی، دانشگاه‌‏ها را به دبيرستان‌‏های بزرگ تبديل می‌‏کند و سطح توسعه علمی کاهش پيدا می‌‏کند و روند خوداتکايی علمی و توجه به فن‌‏آوری علمی کشور تحت‌‏الشعاع قرار می‌‏گيرد اميدواريم دولت خود را موظف به اجرای ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم بداند و اين ماده را مجددا احيا نمايد.

گفت‌‏و‌‏گو : زينب حقی





















Copyright: gooya.com 2016