شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين می‌ماند، عليرضا حسينی بهشتی، کلمه

* آقای ميرحسين موسوی که از پشتوانه‌ی تجربه‌ای گران و ظرفيتی شايسته برخوردارند، به حضور مؤثر، مستقل و فعالانه‌ی خود در عرصه‌ی انتخابات وتحولات دهه چهارم انقلاب اسلامی ادامه خواهند داد و در زمان متناسب با اقتضای شرايط کيفيت حضور خود را تبيين می‌نمايند.


کلمه-سيد عليرضا حسينی بهشتی: اين روزها با نزديک تر شدن به زمان ثبت نام نامزدهای دهمين دوره‌ی انتخابات رياست جمهوری، شور و نشاط انتخاباتی به تدريج از محدوده‌ی فعالان سياسی فراتر رفته و آرام آرام به عنوان فرصتی که به ميمنت نظام جمهوری اسلامی در اختيار يکايک شهروندان قرار می گيرد تا در تعيين سرنوشت کشورشان به وظيفه‌ی ملی و دينی خود عمل کنند، باب گفتگو و تحليل پيرامون اين حادثه‌ی مهم حيات سياسی در ميان آحاد اين جامعه را باز نموده است. هم ورود رسمی آقای کروبی در چند ماه پيش که با توجه به دغدغه های ايشان در قبال وضعيت عمومی کشور صورت گرفت و هم اعلام آمادگی آقای خاتمی در روز بيستم بهمن که عليرغم همه‌ی دشواری های پيش رويی که پيش بينی کرده اند بر خود تکليف دانسته اند پا به ميدان بگذارند، از آنجا که نشانگر احساس وظيفه نسبت به سرنوشت جامعه‌ی ايران است تحسين برانگيز و در خور تقدير است. همچنانکه بايد از اقدام‌ مشابه از سوی هر نامزد احتمالی ديگر، صرف نظر از اينکه به چه جريان فکری يا جناح سياسی تعلق خاطر دارد، قدردانی و تجليل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصولا از ديدگاهی فراتر از رقابت های رايج عرصه‌ی سياست ورزی، ضرورت تحول در دهه چهارم، مشارکت همه‌ی مردم و شرايط پيچيده و حساس کنونی ايجاب می کند، هر سرمايه‌ی اجتماعی که بتواند در جهت حفظ و تحقق آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی از طريق تمسک به سازوکارهای عقلانيت جمعی معطوف به تحقق انديشه‌های حضرت امام و آموزه‌های مسلمانی گام بردارد، حضور فعال خود را يک مسؤليت تاريخی و ضرورتی حتمی بداند. از اين منظر آقای ميرحسين موسوی نيز که از پشتوانه‌ی تجربه‌ای گران و ظرفيتی شايسته برخوردارند، به حضور مؤثر، مستقل و فعالانه‌ی خود در عرصه‌ی انتخابات وتحولات دهه چهارم انقلاب اسلامی ادامه خواهند داد و در زمان متناسب با اقتضای شرايط کيفيت حضور خود را تبيين می‌نمايند.

بديهی است که حضور همزمان همه‌ی نگرش های ملتزم به اسلام، انديشه امام، پايبند به قانون اساسی و معتقد به نقش اساسی مردم در تعيين سرنوشت خويش، و تبيين دغدغه ها و ديدگاه هايشان در قبال امور کشور، منطقه و جهان، به شفافيت مواضعشان خواهد انجاميد و نهايتا موجب صراحت مواضع احزاب و فعالان سياسی خواهد شد. و کيست که در ارزشمندی تغيير کانون توجه رأی دهندگان از «افراد» به «مواضع» ترديد کند و آن را پيشرفت و تحولی بزرگ در جهت توسعه‌ی سياسی نشمارد؟ بر اين اساس، شرايط جديد را بايد به مثابه گامی بلند در ارتقای آگاهی های سياسی عمومی، و زمينه ساز استحکام رابطه‌ی پاسخ جويی و پاسخ گويی ميان مردم و دلسوزان فعال در عرصه‌اجتماعی کشور تلقی کرد. همچنين، بايد اذعان داشت که در همان حال که همپوشانی ديدگاه ها، مواضع و خط مشی ها در بسياری از موارد آشکار است، بروز تمايزات در خاستگاه و پايگاه طبيعی است و می‌تواند زمينه‌‌ی آگاهی بيشتر مردم را فراهم سازد.

اميد است با مراقبتی که همه‌ی دست اندرکاران عرصه‌ی انتخابات، اعم از رقبای انتخاباتی، اصحاب رسانه و مسؤلان مربوطه بکار می‌گيرند، شاهد حضور آگاهانه و آزادانه‌ی همه‌ی شهروندان ايرانی، با هر سليقه و ديدگاهی که دارند، در تعيين سرنوشت خود باشيم و در خرداد ۸۸، برگزاری يکی از سالم ترين، اخلاق مدارترين و باشکوه‌ترين انتخابات‌ها، در تاريخ اين مرز و بوم ثبت شود.





















Copyright: gooya.com 2016