شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور ميرحسين موسوی جدی‌تر شد، اعتماد ملی

اعتماد ملی: رقابت انتخاباتی درون جبهه اصلا‌ح‌طلبان وارد فاز جديدی شد. در حالی که مهدی کروبی نامزدی خود را برای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری اعلا‌م کرد، سيدمحمد خاتمی نيز ۲۰ بهمن‌ماه اعلا‌م کرد که نامزد اين انتخابات است. اما اينک شواهد نشان می‌دهد که ميرحسين موسوی نيز سومين نامزد جدی جبهه اصلا‌حات است که وارد فضای رقابت انتخاباتی می‌شود. ورود ميرحسين موسوی پس از آن جدی شد که هواداران ميرحسين موسوی مشاهده کردند که سيدمحمد خاتمی پيش از تصميم قطعی نخست‌وزير سابق اعلا‌م نامزدی کرده است. خاتمی ابتدا وعده داده بود که <يا او می‌آيد يا ميرحسين موسوی> اما ميرحسين موسوی سه هفته پيش خود در ديدار با خاتمی گفته بود که <بايد تا ارديبهشت صبر کرد؛ اکنون نه می‌گويم می‌آيم، نه می‌گويم نمی‌آيم.>



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی اما پيش از آنکه صبر کند تا مهندس موسوی به تصميم شفاف برسد، اعلا‌م نامزدی کرد.مهدی کروبی در ديداری که تابستان گذشته انجام شد، از سيدمحمد خاتمی خواست که هر دو - کروبی و خاتمی - نامزد شوند و پس از آن شورای حکميت اصلا‌ح‌طلبان يک نفر را انتخاب کند، اما سيدمحمد خاتمی به اين پيشنهاد عمل نکرد. پس از آنکه مهدی کروبی آمد و خاتمی نيامد، نگاه‌ها به سوی سيدمحمد خاتمی رفت، آيا او می‌آيد؟ می‌آيد، نمی‌آيد آنقدر تکرار شد تا خاتمی ۱۲ بهمن پس از ديدار دو هفته گذشته خود با ميرحسين موسوی، گفت: <ميرحسين موسوی ترديد دارد و من احتمالا‌ می‌آيم> اين سخن در حالی بيان شد که ميرحسين به او در همان ديدار گفته بود: <هرگاه تشخيص دهم، می‌آيم.> خاتمی بدين‌ترتيب اما بدون توجه به محتوای مذاکرات خود با ميرحسين، ۲۰ بهمن‌ماه اعلا‌م نامزدی کرد، اما از آن روز، هواداران ميرحسين موسوی بر اين نکته تاکيد کردند که مهندس نه‌تنها ترديدی برای شرکت در انتخابات ندارد بلکه ديدارهای مهمی نيز با برخی از سران نظام انجام داده است.
همچنان که مشاوران و معتمدان ميرحسين موسوی قبلا‌ در يک پيام به مهدی کروبی تاکيد کرده بودند تکثر نامزدها در درون جبهه دوم خرداد اصلا‌ بد نيست و تا زمانی که به تخطئه يکديگر نپردازند هيچ ايرادی ندارد اين پيام در ديدار حضوری مشاوران موسوی با کروبی هم تکرار شد و کروبی هم از اين حرف استقبال کرد و حتی گفت به روزنامه اعتماد ملی تاکيد خواهد کرد اخبار و تحليل‌های ياران موسوی را منتشر کنند و در عين رفاقت با يکديگر رفتار کنند.
اين دو ديدار قبل از ديدار سيدمحمد خاتمی و ميرحسين موسوی رخ می‌دهد، اما اکنون در تازه‌ترين تحرکات، هواداران ميرحسين موسوی فعاليت‌های خود را شدت می‌بخشند. روسای ستادهای انتخاباتی کار خود را آغاز می‌کنند و اينک خود آماده است که بيانيه انتخاباتی‌اش را منتشر کند.
بدين‌ترتيب، به همان اندازه که سيدمحمد خاتمی از جديت حضور در انتخابات سخن می‌گويد، ميرحسين موسوی هم، جدی‌تر می‌شود. همان قدر که هواداران و حاميان سيدمحمد خاتمی از آمدن و ماندن خاتمی سخن می‌گويند، نزديکان مهندس موسوی نيز از جدی‌بودن نخست‌وزير سابق صحبت می‌کنند. اينک جدی‌تر شدن حضور ميرحسين موسوی در انتخابات، رونقی تازه به رقابت ميان اصلا‌ح‌طلبان داده است؛ شواهد خبری نشان می‌دهد که ميرحسين موسوی تصميم گرفته است که با انتشار نامه‌ای به زودی کانديداتوری خود را اعلام کند، اما از آن سو، همچنان که سيدمحمد خاتمی می‌گويد که ميان من و کروبی تقابل نيست، کروبی هم می‌گويد: من و خاتمی رودرروی هم نيستيم. اينک ديگر مشخص است که اصلا‌ح‌طلبان سه کانديدا دارند؛ مهدی کروبی، سيدمحمد خاتمی و ميرحسين موسوی.

¯¯¯
اصلا‌ح‌طلبان با تکثر می‌آيند همچنان که مهدی کروبی ديروز گفت، تکثر اصلا‌ح‌طلبان منفی نيست، اما بايد چند هفته‌ای منتظر ماند.





















Copyright: gooya.com 2016