سه شنبه 6 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پایان احمدی نژاد؟ اصول گرایان روز پنجشنبه تصمیم می گیرند، ایرج جمشیدی، سایت جمهوریت

آیا پنج شنبه 8 اسفند ماه پروژه عبور از احمدی نژاد نهایی خواهد شد و جریان اصولگرایان به کاندیداتوری شخصی غیر از احمدی نژاد رأی خواهند داد؟ آنگونه که غلام حسین امیری عضوشورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و دبیر سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری خبر داده است روز پنج شنبه هفته جاری جلسه فراگیر اصولگرایان تشکیل خواهد شد تا به تعیین کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اهمیت این جلسه از آنجا ناشی می شود که جلسه مشترک دو هفته پیش شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری _ اصلی ترین جریان اصولگرا _ با محمود احمدی نژاد به صحنه اعتراض ها و انتقادهای متقابل حاضران به یکدیگر تبدیل شد و احمدی نژادبا دلخوری این جلسه را ترک کرده و اعلام داشته که با احزاب به گفته او سهم خواه وارد مذاکره نخواهد شد. درباره جلسه مشترک اصولگرایان حرف و حدیث های فراوانی منتشر شد تا اینکه حسن غفوری فرد نماینده فعلی تهران و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین به تشریح جزئیات این جلسه پرداخت.

غفوری فرد که شنبه شب سوم اسفند ماه در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین سخن می گفت، درباره آنچه در جلسه اصولگرایان با احمدی نژاد گذشت، گفته است که در آن جلسه اصولگرایان حاضر احمدی نژاد را به بی ثباتی مدیریتی، محدود کردن انتخاب وزرا و مقامات بلند پایه دولت به دوستان سابقش در استانداری اردبیل، شهرداری تهران و دانشگاه علم و صنعت متهم کردند. آسیب رساندن به جایگاه مجلس اصولگرا و نادیده گرفتن قانون هم از دیگر موارد اعتراضی به احمدی نژاد بوده است. البته آنگونه که غفوری فرد در گفتگو با ایسنا گفته است، احمدی نژاد هیچکدام از این انتقادات را نپذیرفته و در عین حال عدم رأی اعتماد مجالس هفتم و هشتم با اکثریت اصولگرا به شش و زیر پیشنهادی را از جمله کارشکنی های غیر قابل قبول درکار دولت خود خوانده است و نیز به مجلس هشتم هشدار داده است از نظر دولت تغییر لایحه یارانه نقدی قابل قبول نیست و مجلس باید آنچه را که دولت می خواهد، تصویب کند. غفوری فرد گفته است که بیان این موارد باعث شد ابهامات برطرف نشود و در نتیجه گروه کوچکتری از اصولگرایان با احمدی نژاد دیدار خواهند کرد تا با او اتمام حجت کنند. درست در چنین شرایطی غلام حسین امیری هم با تایید موارد اختلاف بین مجموعه اصولگرایان و احمدی نژاد خبر داده است که روز پنج شنبه اصولگرایان وارد تعیین مصادیق کاندیداها خواهد شد و هر چند احمدی نژاد شانس رأی دارد ولی هنوز قطعی نیست.

بیان چنین سخنانی در کنار هشداری که دو هفته پیش حبیب الله عسگر اولادی عضو شاخص اصولگرایان به احمدی نژاد داد، منجر به آن شده است که اهمیت جلسه روز پنج شنبه بیش از پیش شود و احتمال می رود اصولگرایان به گزینه یی غیر از احمدی نژاد رو بیاورند. بخصوص اینکه احمدی نژاد بعد از جلسه دو هفته پیش برای اصولگرایان پیغام فرستاده که به احزاب نیازی ندارد و شخصاً کارش را به پیش خواهد برد. این در حالی است که ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد به ریاست مجتبی ثمره هاشمی کار خود را آغاز کرده و عملاً نظرات جریان اصولگرایان را نادیده گرفته اند.

تحولات یاد شده یادآور همان تحولاتی است که چهار سال پیش در چنین روزهایی رخ داد. چهار سال پیش در حالیکه شورای هماهنگی اصولگرایان مشغول تعیین کاندیدا از بین چهار نفر یعنی علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف و محمود احمدی نژاد بود، اما احمدی نژاد منتظر خروجی شورای هماهنگی اصولگرایان نماند و راه خود را از آنان جدا کرد تا کمی بعد با خروج ولایتی از شورای هماهنگی، عملاً این شورا فرو بپاشد و علی اکبر ناطق نوری رئیس وقت شورا هم به نشانه قهر و اعتراض به واگرایی در جریان اصولگرایان راهی شهرستان نور زادگاه خود در استان مازندران شود. اکنون مجموعه اصولگرایان چهار سال پس از آن ماجرا در موقعیت مشابهی قرار گرفته اند و مجبور به انتخاب دیگر خواهد شد. سئوال این است آیا اصولگرایان باز هم احمدی نژاد را به حال خود رها خواهند کرد و به دنبال کاندیدایی دیگر خواهند رفت یا اینکه به ناچار و به خاطر بیم از رأی آوری سید محمد خاتمی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان، پشت سر احمدی نژاد می ایستند و به گفته محسن رضایی یکی از شخصیت های اصولگرا با چشمان گریان و به ناچار به احمدی نژاد رأی خواهند داد تا خاتمی رئیس جمهور نشود؟





















Copyright: gooya.com 2016