پنجشنبه 8 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم روز جهانی زن در شهر آخن با سخنرانی دلارام علی، يکشنبه ۸ مارس

امسال نيز همچون چند سال اخير، کانون ره آورد در شهر آخن مراسم روز جهانی زن را برگزار خواهد کرد.

امسال اين مراسم به طور مشترک با «انجمن زنان مراکشی» و با همکاری بی شائبه «کارگاه فرهنگ ها» در شهر آخن، شهرداری بخش شرق آخن و خانم «هيلده شايت»، شهردار آخن، برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





با تلاش و تماس های مکرر خانم «کسلر ويرتس» از «کارگاه فرهنگ ها» و خانم «هيلده شايت»، سرانجام خانم «دلارام علی»، از فعالين جنبش زنان ايران و يکی از نخستين اعضای کمپين يک ميليون امضا در ايران، دعوت شرکت در اين مراسم را پذيرفت.

در اين مراسم که قرار است روز يکشنبه ۸ مارس، ساعت ۱۵ در سالن Bürgerzentrum واقع در Schleswigstraße پلاک ۱۵ برگزار شود، دلارام علی در باره جنبش زنان در ايران و کمپين يک ميليون امضا سخنرانی خواهد کرد.

خانم دلارام علی که فارغ التحصيل رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبايی است، به دليل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آميز زنان در تاريخ ۲۲خرداد ۸۵ در ميدان هفت‌تير تهران، محاکمه گرديد. اين تظاهرات با مضمون اعتراض به نقض حقوق زنان در قوانين جمهوری اسلامی صورت گرفت.

بر اساس حکم دادگاه، وی به اتهام تبليغ عليه نظام به ۶ ماه حبس، به اتهام شرکت در يک تجمع به ۲سال حبس و به اتهام اخلال در نظم عمومی به چهار ماه حبس و ده ضربه شلاق محکوم شد. اين حکم سنگين شگفتی فعالين جنبش زنان را برانگيخت.

اعلام حکم زندان دلارام علی با واکنش های انتقاد آميز فراوانی از داخل و خارج ايران مواجه شد. شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل، سازمان عفو بين الملل و سازمان ديده بان حقوق بشر از جمله افراد و نهادهای منتقد به حکم اين فعال حقوق زنان بودند. سرانجام نسرين ستوده، يکی از وکلای خانم علی اعلام کرد که به دستور رئيس قوه قضائيه، در تاريخ ۱۹آبان ماه ۱۳۸۶ تا اطلاع ثانوی اجرای اين حکم متوقف شده است.

از ديگر فعاليت های خانم دلارام علی می توان به فعاليت های داوطلبانه وی برای ياری به کودکان آسيب ديده از زلزله بم اشاره کرد که در تابستان سال ۱۳۸۳ و در شهر بم صورت گرفت. از وی همچنين مقالات و گزارشاتی در رابطه با زنان ايران در سايت های مختلف مدافع حقوق زنان منتشر شده است.

سخنرانی خانم علی در آخن به زبان فارسی خواهد بود و به طور همزمان توسط خانم فهيمه فرسايی، نويسنده و ژورناليست دويچه وله، به آلمانی ترجمه خواهد شد.

از سوی «انجمن زنان مراکشی» نيز دکتر «ثريا موکت»، جامعه شناس مراکشی تبار ساکن زاربروکن که در زمينه سياست بين الملل و تبادلات فرهنگی فعاليت می کند، در اين مراسم سخنانی در رابطه با تلاش های تاريخی زنان مراکشی در راه احقاق حقوق سياسی و اجتماعی برابر در اين کشور، ايراد خواهد کرد. وی در سخنان خود از مبارزات استقلال طلبانه مراکش آغاز کرده و به رفرم های سال های اخير شاه محمد چهارم، پادشاه مراکش می رسد. خانم «موکت» به نقش زن در آموزش های اسلامی و تحولات صورت گرفته در اين زمينه در چند کشور اسلامی نيز خواهد پرداخت.

«ثريا موکت» بيش از دو سال است که مدير انجمن «رامش، فوروم تلاقی فرهنگی» در زاربروکن آلمان است و در سال ۱۹۸۸ نيز جايزه «خدمات تبادل دانشگاهی آلمان» را دريافت کرده است.

در بخش هنری برنامه، گروه رقص ايرانی «مژگان» از شهر دوسلدورف و گروه رقص مراکشی «شرقی ها» هنرنمايی خواهند کرد.





















Copyright: gooya.com 2016