سه شنبه 13 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه فعالان صلح آمريکايی در دفاع از شيرين عبادی, برنده ايرانی جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ و مدافع حقوق زنان و حقوق بشر

برای متن انگليسی به اين پيوند مراجعه کنيد: cpdweb.org/statements/1011/stmt.html

امضاکنندگان اوليه:
ارواند آبراهاميان, جانت افاری, مايکل آلبرت, کوين بی اندرسون, بتينا ابتکر, آنتونی آرنوف, ديويد بارساميان, روزالين باکساندال, مده آ بنجامين, فيليس بنيس, نورمن برينباوم, ايلين بوريس, جرمی برچر, ميشل بروبه, روآن کری, نوآم چاومسکی, جاشوا کوهن, حميد دباشی, گالی دانکر, بوگدان دنيش, مانوئلا دوبوس, آريل دورفمان, مارتين دوبرمان, کرولين آيزنبرگ, جترو آيزنشتاين, زيلا آيزنشتاين, دانيل السبرگ, جودی اوانس, گرترود ازورسکی, ساموئل فاربر, منصور فرهنگ, جان ففر, بری فينگر, فرانس فاکس پيون, ايرن گنزير, جوزف گرسون, هادی قائمی, ژيل گادميلو, آرون گوپتا, مينا هميلتون, توماس هريسون, نادر هاشمی, مايکل هرش, آدام هاسچايلد, نانسی هولمستورم, داوگ ايرلند, مليسا جيمسون, جان کاوان, نيکی کدی, يان کيت, کتی کلی, آصف کی فوری, لسلی کيلسون, نااومی کلين, دن لا بوتس, جوآن لندی, جس لميش, سو لئونارد, محمد ممدنی, بتی مندل, ماروين مندل, کوين مارتين, اسکات مک لمی, ديويد مک رينالدز, علی معظمی, کلر جی موسز, مالی نولان, ديويد آکفورد, برتل اولمن, کريستوفر فلپس, شارلوت فيليپس, کاتا پوليت, دنی پاستل, دنيس ردموند, سونيا جف رابينز, ماتيو روتسچايلد, جنيفر اسکارلت, سيدنی شانبرگ, چيسون شولمن, استفان شالوم, آدام شاتز, والاس شوآن, آليس اسلاتر, استفان سولدز, استفان استينبرگ, ديويد سوانسون, کريس تونسين, ديويد واين, لوييز واينر, کورا وايس, پيتر وايس, نااومی ويستين, کورنل وست, رژينالد ويلسون, شری وولف, کنت وورکستر و استفان زانس.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرين عبادی فعال حقوق بشر ايرانی در خطر
اخطار فعالان صلح به تهران برای تضمين امنيت وی


اين نوشته به منظور نشان دادن اعتراض شديد ما به تهديدات عليه شيرين عبادی, از پايه گذاران کانون مدافعان حقوق بشر و سازمان حمايت از قربانيان مين نوشته می شود. اين برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ قويا و مکررا از حقوق زنان و حقوق بشر برای همه مردم کشورش حمايت کرده است. او همچنين در مجامع بين المللی يکی از حاميان اصلی و تاثيرگذار صلح و ضد اقدامات نظامی عليه ايران بوده است.
شيرين عبادی هم اکنون در خطر جدی به سر می برد. در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۸ ماموران از برگزاری بزرگداشت شصتمين سالگرد اعلاميه جهانی حقوق بشر جلوگيری کرده و دفتر کانون مدافعان حقوق بشر, که عبادی يکی از پايه گذاران آن است را پلمب کردند. اين کانون مسئوليت حمايت قانونی از قربانيان مصاديق نقض حقوق بشر در ايران را برعهده دارد. اين گروه از نزديک به ۳۰۰ تن از مدافعان و حاميان حقوق بشر برای اين برنامه دعوت به عمل آورده بود. ساعاتی پيش از آغاز برنامه نيروهای امنيتی و ماموران لباس شخصی به ساختمان کانون مدافعان هجوم بردند. آنها از اموال متعلق به دفتر کانون فيلمبرداری کرده, فهرست تهيه کردند, تمامی اعضای کانون را به زور بيرون رانده و بر دربهای ورودی قفل زدند.
در ۲۹ دسامبر ماموران تحت نام بازرسان مالياتی به دفتر وکالت شيرين عبادی در تهران رفتند و عليرغم اعتراضات او نسبت به محرمانه بودن اطلاعات مربوط به موکلانش, پرونده ها و کامپيوترها را از دفتر خارج کرده و با خود بردند.
منشی قبلی خانم عبادی دستگير شده و در روز اول ژانويه ۲۰۰۹ نيز گروهی ۱۵۰ نفره در مقابل منزل عبادی جمع شده و عليه وی شعار دادند. آنها تابلوی مربوط به دفتر وکالت او را, که در همان ساختمان قرار دارد, پائين کشيدند و بر ديوارها شعار نوشتند. پليس نيز, که به منظور جلوگيری از تجمعات غيرقانونی در محل حضور يافته بود, برای متوقف کردن اين خرابکاری ها هيچ عملی انجام نداد.
در موارد مشابه مسئولان ايرانی بارها دست به هجوم به دفاتر و ساير اعمال خشونت آميز همراه با دستگيری ها و بازداشتهای خودسرانه زده اند که اغلب به محاکمات غير عادلانه منجر شده است.
ما بعنوان فعالان صلح عميقا برای شيرين عبادی نگران هستيم. او, مانند ما با حمله نظامی آمريکا به ايران مخالف است. او در مقاله ای نوشت: "سياست آمريکا در خاورميانه و ايران به طور خاص, اغلب با زبان بهبود شرايط حقوق بشر بيان می شود. هيچ کس منکر اهميت اين هدف نيست. اما برای مدافعان حقوق بشر در ايران, احتمال حمله نظامی خارجی به کشورشان شرايط را برای آنها فاجعه آميز می کند". (مسئله حقوق بشر عليه حمله به ايران, نوشته شيرين عبادی و هادی قائمی, نيويورک تايمز, ۸ فوريه ۲۰۰۵)
ما با هرگونه حمله نظامی به ايران توسط ايالات متحده يا هر کشور ديگری مخالفيم. ما همچنين سياست تزوير دولت آمريکا را که عليه سرکوبها در ايران اعتراض کرده اما از سرکوب در کشورهای مشابه يا حتی بدتر از ايران مثل عربستان سعودی, مصر و يا اسرائيل در مناطق اشغالی چشم پوشی می کند يا در آن مشارکت دارد, رد می کنيم. و ما سياست تبعيض واشنگتن را که از سويی از سرکوب در ايران انتقاد می کند و از سوی ديگر خود در شکنجه و از بين بردن آزادی های مدنی دست دارد, محکوم می کنيم. اما اين به هيچ وجه ما را از اعتراض شديد نسبت به زير پا گذاشتن اولين حقوق دموکراتيک مردم در ايران بازنمی دارد. ما به اين حقوق معتقديم و به همين دليل اعتراض می کنيم و ما فعالان عدالت اجتماعی در ايران و ساير کشورها را در راه ساختن دنيايی آرام و دموکراتيک هم پيمان خود می دانيم.
ما از شما می خواهيم به تهديدات عليه شيرين عبادی پايان دهيد, از اقدامات خشونت آميز عليه وی جلوگيری کنيد و امنيت و سلامت ايشان را تضمين نماييد.





















Copyright: gooya.com 2016