پنجشنبه 17 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: ميرحسين می آيد، مشکل شيرين عبادی و بازگشت روزنامه نگاران و روشنفکران را حل می کنم، انتخاب

خبرگزاری انتخاب : کروبی به تلاش‌های خود برای حضور ميرحسين در سال ۷۶ اشاره کرد و گفت: برای انتخابات هفتم رياست‌جمهوری تلاش‌های زيادی برای اقناع و راضی کردن آقای ميرحسين موسوی جهت کانديداتوری انجام دادم و با اينکه دوستان اصرار داشتند که من خود کانديدا شوم اما نظر من آقای موسوی بود، پس از آنکه ايشان نپذيرفتند بار ديگر دوستان تقاضا کردند که کانديداتوری را بپذيريم اما مخالفت کردم و سراغ آقای خاتمی رفتم.

شيرين عبادی برنده جايزه نوبل صلح در دو ديدار جداگانه ای که با مهدی کروبی داشت و از او مدد خواست تا برای رفع مشکل کانون مدافعان حقوق بشر وی را ياری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی کروبی دبيرکل حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تغيير در خصوص ديدار اخير خود با شيرين عبادی، با بيان اينکه ديدارهايی از اين دست برای اولين‌بار نيست که صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: همواره در پی درخواست گروه‌ها، احزاب و شخصيت‌ها با تفکرات و سلايق گوناگون، ديدارهايی داشته‌ام و چون بخش‌های امنيتی و قضايی کشور نسبت به اينجانب لطف داشته‌اند، برخی افراد که دچار مشکل می‌شوند به من مراجعه می‌کنند.

کروبی در ادامه افزود: چه آنهايی که در دادگاه انقلاب، دادگاه ويژه روحانيت يا دادسراهای عمومی دچار مشکل می‌شوند و چه کسانی که از سوی شورای نگهبان ردصلاحيت شده‌اند به من مراجعه می‌کردند و من نيز بنا به وظيفه گفت‌وگو و وساطت برای حل آن مشکل را داشته‌ام.

کانديدای دهمين دور از انتخابات رياست‌جمهوری افزود: خانم شيرين عبادی نيز يکسری مشکلات برايشان پيش آمده بود از جمله پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر و همچنين بردن برخی اسناد مربوط به کار و دفترشان، خانم عبادی تاکيد داشتند که تنها در زمينه فعاليت خود کار می‌کند و از مسائل سياسی دوری می‌کند و سعی در حفظ حريم و چارچوب‌های قانون را دارد. همچنين خود و هر دو دخترشان مسلمان و مومن هستند.

کروبی گفت: پس از اين جلسه، ديداری با وزير محترم اطلاعات داشتم، همچنين برخی از معاونين وزارت اطلاعات به دفتر من آمدند و صحبت‌هايی صورت گرفت و گزارش‌هايی را ارائه کردند که من در ديدار دوم خود به خانم عبادی منتقل کردم.

وی افزود: از مسوولين درخواست کردم که با سعه‌صدر بيشتری برخورد کنند و اگر موردی را لازم دانستند تذکر دهند. همچنين از خانم عبادی نيز برخی توصيه‌های مشفقانه که لازم می‌ديدم به عنوان يک ناصح بگويم هم در جلسه اول و هم در جلسه دوم اعلام کردم. از ايشان درخواست کردم که در سفرها و در مصاحبه‌های خود مواردی را رعايت کنند.

کروبی در ادامه به سوابق فعاليت خود در اين زمينه اشاره کرد و گفت: گاهی زندانيان نامه‌هايی به دست من می‌رساندند تا من آنها را خدمت رهبری برسانم که خوشبختانه متوجه شدم ايشان فردی را برای بررسی به زندان فرستاده‌اند يا در مورد ردصلاحيت‌ها که معتقدم مبنای آنها گزارش‌های خلافی بود، گزارش‌هايی که اگر به من هم می‌دادند شايد تحت تاثير قرار می‌گرفتم، نيز رايزنی‌ها و تلاش‌هايی را انجام می‌دادم.

مشکل بازگشت روزنامه نگاران و روشنفکران را حل می کنم

وی در خصوص وعده خود در صورت پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری برای بازگشت برخی روشنفکران و روزنامه‌نگاران همچون مهاجرانی، بهنود، سروش و… که در سال‌های اخير کشور را ترک کرده‌اند نيز گفت: معتقدم برای بازگشت ‌آنها به ميهن مشکلی وجود ندارد، اما اگر من مسوول باشم فضای معقول و بانشاطی ايجاد خواهم کرد تا نقد و انتقاد بتواند در چارچوب قانون صورت پذيرد و من در خود اين را می‌بينم که با توجه به امکانات درون کشور اين فضا را ايجاد کنم.

ميرحسين می آيد

دبيرکل حزب اعتماد ملی در خصوص احتمال حضور ميرحسين موسوی در انتخابات رياست‌جمهوری گفت: آقای ميرحسين موسوی چهره‌ای نجيب و باسابقه‌ای درخشان هستند که مردم سابقه عملکرد و تلاش‌های ايشان در دوران امام(ره) و دفاع مقدس را فراموش نکرده‌اند.

وی افزود: من نيز شنيده‌ام که ايشان قصد حضور در انتخابات رياست‌جمهوری را دارند و به شدت از حضور افراد به جريانات انتخابات و شخص آقای ميرحسين موسوی استقبال می‌کنم.

کروبی به تلاش‌های خود برای حضور ميرحسين در سال ۷۶ اشاره کرد و گفت: برای انتخابات هفتم رياست‌جمهوری تلاش‌های زيادی برای اقناع و راضی کردن آقای ميرحسين موسوی جهت کانديداتوری انجام دادم و با اينکه دوستان اصرار داشتند که من خود کانديدا شوم اما نظر من آقای موسوی بود، پس از آنکه ايشان نپذيرفتند بار ديگر دوستان تقاضا کردند که کانديداتوری را بپذيريم اما مخالفت کردم و سراغ آقای خاتمی رفتم.

کروبی گفت: در جريان انتخابات رياست‌جمهوری نهم که در سال ۸۴ انجام شد، جلسات متعددی برای راضی کردن آقای ميرحسين موسوی انجام شد، اما ايشان باز هم نپذيرفته و من خود کانديدا شدم.





















Copyright: gooya.com 2016