پنجشنبه 15 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد مرتضوی: ۳۰ جنايتکار اسرائيلی تحت پيگرد اينترپل قرار گرفتند، مهر

دادستان تهران از پيگرد قضايی اينترپل در خصوص ۳۰ جنايتکار جنگی رژيم صهيونيستی خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، سعيد مرتضوی دادستان کل استان تهران در حاشيه کنفرانس حمايت از فلسطين در جمع خبرنگاران در خصوص نتيجه محاکمه سران صهيونيست گفت: همانطور که استحضار داريد و دادستان تهران در اطلاعيه‌ای اعلام کرد پس از جنايات و نسل‌کشی در غزه پرونده کيفری در ايران اين نسل کشی ها تشکيل شد.

وی افزود: دستگاه قضايی جمهوری اسلامی ايران به موجب ماده ۱۴۶ و ۱۴۷ کنوانسيون ژنو همچنين به موجب ماده ۸ قانون مجازات اسلامی صلاحيت رسديگی به موضوع جرايم جنگی را دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاضی مرتضوی بيان داشت: با وجود دارا بودن اين صلاحيت گروه های فلسطين و سفير فلسطين در ايران اعلام شکايت کردند و بيش از ۵۷۰۰ نفر از گروه ها، NGO مختلف از جمله سازمان دفاع از قربانيان خشونت جمعی از پزشکان و نهادهای مختلف اعلام شکايت کردند.

دادستان تهران گفت: بيش از ۱۰۰ نفر از اين جنايتکاران برای پيگرد قانونی و تعقيب معرفی شدند. دادستانی تهران در يک مرحله برای ۱۵ نفر از اين جنايتکاران اين پرونده کيفری شان را تکميل کرده و با تکميل تحقيقات در خصوص اين ۱۵ نفر درخواست جلب و اعلام وضعيت قرمز آنها به اينترپل و پليس بين الملل داده شد.

وی افزود: متعاقبا در روز گذشته با تکميل تحقيقات نسبت به ۱۵ نفر ديگر از اين جنايتکاران نسبت به آنها درخاست جلب و وضعيت قرمز به عمل آمد. تاکنون تحقيقات در رابطه با ۳۰ نفر از اينها تکميل و تسليم اينترپل شده است.

دادستان تهران افزود: ما اميدواريم با اقدام موثر و به موقع ۱۸۶ کشور عضو اينترپل که موظفند نسبت به اين اعلام وضعيت قرمز اقدام کنند اين جنايتکاران به محض مسافرت و مراجعت به کشورهای عضو اينترپل به موجب اين اعلام وضعيت قرمز جلب شوند و نسبت به محاکمه و محکوميت آنها اقدام شود.

قاضی مرتضوی در پاسخ به اينکه در صورت شيطنت قدرت های سلطه ...؟؟ برای همکاری نکردن چه اقدامی انجام خواهيد داد گفت: اولين اقدام ما از طريق پليس اينترپل است که ليست اين جنايتکاران را مرحله به مرحله به پليس اينترپل داده می شود تا اعلام وضعيت قرمز کنند و به ۱۸۶ کشور عضو اعلام کنند.

وی بيان داشت: معتقد هستيم بر اساس ماده ۱۴۶ و ۱۴۷ ساير معاهدات و ماده ۲ اساسنامه اينترپل کشورها نسبت به اين موضوع اقدام کنند و ممکن است با نفوذ کشورهای استکباری اين درخواست عملياتی نشود که اقدام بعدی ما از طريق اعطای نيابت قضايی به کشورهای اسلامی و ساير کشورهای آزاده جهانی است.

داستان تهران افزود: چنانچه درخواست جلب آنان با پروسه نيابت قضايی نيز ناموفق بود و اين مسير طولانی شد اين افراد با اعلام وضعيت قرمز حق مسافرت به کشورهای مختلف را ندارند.

مرتضوی ليست افراد زير را به عنوان ۱۵ نفر تحت پيگرد قضايی اعلام کرد:

۱- ژنرال اون ميراهی، فرمانده نيروی زمينی ارتش اسرائيل
۲- ايمير اشيل رئيس مرکز برنامه ريزی ارتش اسرائيل
۳- شولای فرمانده تخريب در غزه
۴- ژنرال جاناتان لاک فرمانده عمليات هوايی سرب گداخته
۵- يهودا کوهن فرمانده گردان تيپ ليگراس
۷- يوال هاريس رئيس ارتش اسرائيل
۸- آهرون يهوشان فرمانده گردان ۸۹۰ چترباز
۹- ژنرال جايوا رئيس عمليات هوايی غزه
۱۰- يووال دبيليکين رئيس سرويس امنيتی ارتش اسرائيل
۱۱- سرتيپ زويکا فوکل معاون واحد توپخانه در جنوب غزه
۱۲- کلنل روتن داگمی معاون فرمانده تيپ ۴۰۱ ارتش اسرائيل
۱۳- ژنرال ريچارد ايدارت افسر شرکت کننده در عمليات
۱۴- گورگون افسر ذخيره پياده نظام
۱۵- ژنرال متان ديل نائيل جانشين وزير دفاع اسرائيل

به گفته قاضی سعيد مرتضوی اين اسامی امروز به اينترپل اعلام شده و تا دو سه روز آينده يعنی حداکثر شنبه و يکشنبه عمليات تعقيب و شناسايی آنها از سوی پليس بين المللی آغاز خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016