پنجشنبه 15 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

‏ديدار جمعی از بانوان فعال در امور سياسی ، فرهنگی و اجتماعی با آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی

‏در اين ديدار ابتدا خانم مرضيه مرتاضی لنگرودی حاضرين را معرفی‏ ‏نمودند.
سپس آيت الله العظمی منتظری ضمن تشکر از آنان که نسبت به‏ ‏مسائل جامعه بی تفاوت نيستند و فعاليت می‎کنند ضمن آرزوی موفقيت‏ ‏فرمودند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏در خصوص امربه معروف و نهی ازمنکر در قرآن کريم می‎خوانيم : (والمومنون والمومنات بعضهم اولياء بعض یأمرون بالمعروف و ينهون‏ ‏عن المنکر): همه مردهای مومن و همه زن های مومن بر يکديگر ولايت‏ ‏دارند در حدی که امربه معروف و نهی ازمنکر کنند. پس زن ها مثل مردها‏ ‏وظيفه دارند که اين واجب الهی را ترک نکنند. امربه معروف و نهی ازمنکر‏ ‏فقط در مسائل شخصی نيست ، بلکه در مسائل اجتماعی هم مطرح است ;‏ ‏و خانم ها بايد مسئولين و متصديان امور را امربه معروف و نهی ازمنکر‏ ‏نمايند و اشکالات را بيان کنند و حاکميت حق ندارد از آنان بازخواست‏ ‏نمايد و يا متعرض آنان شود; چون که آنان انجام وظيفه کرده اند.
‏ ‏
‏ ‏همچنين در اين ديدار بحث هايی راجع به ارث ، تعدد زوجات و ساير‏ ‏حقوق زنان از قبيل حق تصدی امور مملکتی و مرجعيت تقليد مطرح شد،‏ ‏که در مورد اين مسائل آيت الله منتظری فرمودند:
‏ ‏دليل تقليد، سيره عقلا و مراجعه کسانی است که نمی دانند به آنان که‏ ‏می‎دانند; و ملاک تخصص و کارشناس بودن اشخاص است و اين امر در‏ ‏مورد زنان هم جاری است . همين طور که در امور پزشکی مردم به پزشک‏ ‏اعلم مراجعه می‎کنند در تقليد هم بايد به اعلم مراجعه نمايند، خواه فرد‏ ‏اعلم مرد باشد يا زن ، و همچنين در تصدی امور آموزشی و اداری مثل‏ ‏وزارت و يا وکالت هيچ فرقی بين زن و مرد نيست ، فقط در حاکم بودن و‏ ‏والی بودن چون ادله خاصی در اين جهت داريم زنان نمی توانند اين‏ ‏منصب را عهده دار شوند.
‏ ‏در رابطه با تعدد زوجات نيز فرمودند:
در قرآن کريم می‎خوانيم : (فانکحوا‏ ‏ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع ، فان خفتم ان لا تعدلوا‏ ‏فواحدة ).
‏ ‏همچنين ايشان در رابطه با ارث زنان فرمودند:
چون ثروت عمومی تقريبا‏ ‏سی سال يک بار به نسل بعد منتقل می‎شود، در اين باره هرچند يک ثلث به‏ ‏زنان و دو ثلث به مردان منتقل می‎شود، ولی مخارج زن و سهم او از اولاد به‏ ‏عهده مرد است ، پس در حقيقت در مقام مصرف ، يک ثلث ثروت صرف‏ ‏مرد و دو ثلث صرف زن می‎شود; و چون مرد در توليد قوی تر است دو‏ ‏ثلث را در اختيار او قرار داده اند تا در تکثير آن کوشش نمايد.
‏ ‏در پايان آيت الله منتظری فرمودند: مجددا من به سهم خودم از تلاش و‏ ‏فعاليت های شما در امور فرهنگی ، سياسی و اجتماعی تشکر می‎کنم و‏ ‏برای همه شما آرزوی موفقيت دارم .
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری ‏
‏‏۱۳۸۷/۱۲/۱۵‏‏





















Copyright: gooya.com 2016