چهارشنبه 28 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين وضعيت حميد مافی، وبلاگ‌نويس و روزنامه نگار، يک هفته پس از بازداشت، مجموعه فعالان حقوق بشر

آخرين اطلاعات به دست آمده از وضعيت حميد مافی، وبلاگ‌نويس و روزنامه نگار اهل قزوين که ۲۰ اسفند ۸۷ در خانه‌اش بازداشت شد حاکی از آن است که حال عمومی وی مساعد است و چندبار با خانواده‌ی خود از طريق تلفن صحبت کرده است. گفته می‌شود پرونده‌ی اين فعال سياسی و مطبوعاتی در مرحله‌ی تحقيقات اوليه است، با اين وجود هنوز از علت دست‌گيری و اتهامات وی اطلاعی در دست نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حميد مافی متولد ۲۷ اسفند ۵۷ و تحصيل کرده‌ی رشته‌ی مديريت صنعتی است. او فعاليت‌های مطبوعاتی خود را با نشريات محلی قزوين آغاز کرد و مقالات او در هفته نامه‌ی حديث قزوين منتشر می‌شد. او هم‌زمان با روزنامه‌های سراسری هم‌چون شرق نيز هم‌کاری داشت. مافی سال گذشته به عنوان دبير سياسی روزنامه فرهنگ آشتی رهسپار تهران شد و پس از چند ماه فعاليت در اين روزنامه، به همراه تيم خود در تاريخ ۲۹ آذر ۸۷ از اين روزنامه خداحافظی کرد و به قزوين بازگشت. مقالات او همچنين در روزنامه‌های اعتماد، اعتماد ملی، کارگزاران نيز منتشر می‌شد.

از دوره‌های برجسته‌ی فعاليت‌های حميد مافی در مطبوعات می‌توان به انتشار ويژه نامه‌يی در هفته نامه‌ی حديث قزوين اشاره کرد. مافی با تشکيل يک تيم جوان و مستعد توانست نه ماه بطور هفته‌گی پرونده‌های ويژه‌يی در ارتباط با مسائل بومی شهر قزوين منتشر کند. اين ويژه‌نامه حساسيت‌های زيادی در سطح استان ايجاد کرد و هم‌زمان با آغاز سال ۸۷ انتشار آن متوقف شد.

فعاليت ديگری که انديشه و رويه‌ی کاری حميد مافی را به خوبی نشان می‌دهد، دست‌نوشته‌های وی در وبلاگ «آماتور» است. تصويری که آماتور از نويسنده‌اش نشان می‌دهد يک روزنامه‌نگار اهل تساهل و تسامح است و دغدغه‌ی جامعه و مردم‌اش را دارد. هم‌زمان که چهره‌ی منتقد منصفی از خود به تصوير می‌کشد به قانون احترام می‌گذارد و خطوط قرمز را می‌شناسد.

حميد مافی هم‌چنين به عنوان عضو شورای مرکزی خانه‌ی تشکل‌های قزوين (خانه آرازی)، جمع توان‌مندی از کنش‌گران اجتماعی و مطبوعاتی را گرد هم آورد و در واقع تيم مطبوعاتی وی که در قزوين فعاليت می‌کرد از همين جمع شکل گرفت. تلاش‌های او برای حفظ خانه آرازی که از سال ۸۰ به عنوان اولين خانه تشکل‌های غيردولتی ايران تشکيل شده بود بی‌نتيجه ماند و اين خانه با ادعانامه‌ی سازمان ميراث فرهنگی و دستور فرمان‌داری در آذر ۸۶ تعطيل شد.

احتمال می‌رود که بازداشت حميد مافی به دليل نوشته‌های انتقادی او باشد اما مقامات قضايی تاکنون هيچ گونه دليلی برای بازداشت اين فعال سياسی و مطبوعاتی ارائه نکرده‌اند.

اميد است که حميد تولد سی ساله‌گی‌اش را در ۲۹ اسفند همراه با آزادی در جمع دوستان و خانواده‌اش جشن بگيرد.





















Copyright: gooya.com 2016