چهارشنبه 28 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آقای رييس جمهور کردستان محروم تر شده است! بيانيه انتقادی اصلاح طلبان کردستان در آستانه سفر دوم دولت به کردستان، کوردنيوز

شش حزب سياسی با صدور بيانيه مشترکی به مناسبت سفر دوم احمدی نژاد به کردستان تاکيد کردند که در دولت احمدی نژاد کردستان محروم تر از سال ها پيش شده و سياست های دولت گرچه با پسوند عدالت همراه است اما در عمل به «تعميق فقر در کردستان» انجاميده است.
به گزارش کوردنيوز ، دراين بيانيه مفصل ،سياست های دولت درحوزه های مختلف انتقادآميز ارزيابی شده و در جمع بندی نيز تيتر وار پيشنهادهای برای بهبود شرايط کردستان ارايه شده است. متن بيانيه به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
بيانيه ائتلاف اصلاح طلبان کردستان درمورد سفر دوم دولت به کردستان
در آخرين ماههای دولت نهم و واپسين روزهای سال ۱۳۸۷دولت اصولگرای محمود احمدی نژاد عزم خودرا بر انجام دومين دوره از سفرهای استانی به استان محروم کردستان جزم کرده است.
ما به رسم آيين مهمان نوازی کردها سفر اعضای دولت را گرامی می داريم. اما حضور رئيس دولت و هيات وزيران در کردستان فرصت مغتنمی است که يکبار ديگر به ارزيابی عملکرد دولت محترم به ويژه در اين استان بپردازيم:
کشتی بدون قطب نمای دولت نهم، در دريای متلاطم مسايل و مشکلات سياسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی کشور نه تنها آرامش و اطمينان را در چشم انداز مردم قرار نداده ، بلکه کرانه های مه آلود و تيره تاری از مشکلات توانفرسا را در افق ديد مردم قرار داده است.
امروز همگان درک کرده اند که آرمان های بلندی همچون توسعه و عدالت در ورای توان کارشناسی و مديريتی دولتی چون دولت نهم قرار دارد. تورم کمرشکن ، بيکاری بالا ، رشد اقتصادی اندک ، سرمايه گذاری بسيار پايين ، تحريم و سيل نقدينگی تنها برخی از ارمغان هايی است که دولت نهم در دامن ملت گذاشته است.
در اين ميان سفرهای استانی يکی از کوشش هايی است که دولت نهم با جديت آن را دنبال نموده است. به اعتقاد ما سفرهای استانی دولت نه با هدف تلاش برای آبادانی و توسعه در اقصی نقاط کشور بلکه معطوف به اراده ای سياسی برای کسب رای در دوره بعدی انتخابات بوده است. اين سفرها معضل ديرپای قانونگريزی را در ساختار حقوقی کشور دامن زده است زيرا؛ موجبات خروج دولت از عمل و هزينه بر اساس قوانين جاری و به ويژه قوانين سنواتی بودجه فراهم آورده است. به اعتقاد ما اين سفرها مغاير با يکی از شعار ها و وعده های اوليه دولت نهم يعنی تمرکز زدايی از امور اداری کشور نيز بوده است. به اين خاطر که دولتمردان دولت نهم با حضور در محل و گرفتن اندک حق تصميم گيری در امور محلی را نيز از آنان سلب نموده اند.
شکی نيست که امروزه با استفاده از اصول مديريت مدرن می توان بدون اتلاف هزاران ساعت از وقت وزاء، کارمندان و کارشناسان و مردم به ژرف ترين صورت با مسايل و مشکلات گوشه کنار کشور آشنا شد و در جهت حل آن گام برداشت ، بنابر اين سفرهای استانی گامی نادرست در مسيری نادرست می باشد.
متاسفيم بگوييم کردستان در دوره حاکميت دولت «عدالت و مهرورزی» در همه زمينه ها به جز در شعار چنان دچار بی مهری و ناعدالتی و پس رفت و عقب ماندگی شد که نه تنها درحوزه های انسانی و قدرت سياسی محرومتر شده که در حوزه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی حتی آمارها و گزارش های غلط و اغواگرانه مقامات محلی نتوانسته جای کردستان در رديف آخر استان های کشور را دست خوش تغيير کند.
حتما رييس دولت آگاه است سفر او و همراهانشان دراين اواخر به کردستان عمق عقيده دولت مهر ورزی و عدالت جويی و نحوه مواجه آنان با کردستان و نيز چگونگی تلاش اين دولت برای بهرمندی کردها از حقوق مساوی با ديگر ايرانيان را به خوبی روشن می کند.
ما جمعی از فعالان سياسی کردستان معتقديم؛ اين دولت احساس تبعيض هم ميهنان کردستانی را تعميق نموده و عليرغم شموليت اصول ترقيخواهانه ، انسانی و برابری خواهانه ملت بزرگ ايران در انقلاب اسلامی ، کردها در سالهای دولت آقای احمدی نژاد عملا" از منزلت، ثروت و قدرت ملی برابر با ديگر ايرانيان محروم تر از پيش و از اندک دستاورد های سياسی- اقتصادی سال های اخير نيز محرومتر شدند.
آقای رييس جمهور؛ نمی توان پذيرفت بخش هايی از قانون اساسی ميثاق ملی ايرانيان چون اصول ۱۵ ، ۱۹و ۲۰ که ناظر بر استيفای منزلت و حقوق ملی و مذهبی اقليت های قومی ايرانی است ، درسال های قدرت جنابعالی ناديده انگاشته شود.
ما نمی توانيم بپذيريم ، اعتبارات اندک استان کردستان ۹ ماه منتظر سفر اول شما به کردستان شود و سپس در نهايت ناباوری در جلسه دولت بازتصويب و نام اعتبارات استانی به مصوبات سفر رياست جمهوری تغيير کند !؟ و سه سال بر پروژه ها و اعتبارات سال ۸۵ شعار داده شود.
اين اقدام شما چه نسبتی با عدالت خواهی دارد؟ در قانون بودجه ايران ، رديفی به نام بودجه مصوبات رييس جمهوری وجود ندارد مصوبات تاريخی شما در کردستان از کجا تامين اعتبار می شود؟ براستی چگونه وجدان خود را راضی کرديد که باز تصويب اعتبارات استانی را به نام هديه دولت و رييس جمهوری به مردم کردستان اعلام کنيد؟
اگر می خواهيد و می خواستيد که به کردستان کمک کنيد چرا قبل از تصويب بودجه ۸۸ در مجلس برای بررسی محروميت کردستان به اين استان سفر نکرديد؟ اينک که صنعت موجود کردستان در سايه بی توجهی کامل دولت شما مستهلک شده حتما" می خواهيد طرح يک سال پيش آمايش صنعت و ساخت چند خانه بهداشت را به عنوان مصوبه دولت اعلام کنيد؟ آيا با ارايه آمارهای غلط و بی پايه می توان منکر عقب ماندگی و محروميت مزمن کردستان بود؟
نمی توان پذيرفت به جای نفت ثروت ملی ايرانيان ، سيب زمينی مانده و در آستانه فساد در مزارع و انبارها ، هديه رييس جمهوری به سفره کردها باشد.
آقای رييس جمهور؛ آيا می توانيد پاسخ دهيد که تدريس زبان کردی و آموزش محدود آن در چارچوب قوانين چرا به تاريخ سپرده شد؟ آيا می توانيد بگوييد چرا اعتبارات اختصاص يافته به کردستان صرف همان ديدگاههای مذهبی و فرهنگی شود که به کرات وبسيار مطلوب تر از آن در رسانه ملی و اجتماعات وهمايش ها و کتب و مطبوعات ملی منتشر می شود؟ آيا درست است که فرهنگ بومی و محلی يک منطقه که از کلان کشور متمايز است با مديريت غلط و آمرانه کارگزاران اعزامی اش چنان در اختيار گرفته شود که به امر و نهی آنان اجازه بروز و ظهور و به زعم آنان در جامعه بازخورد داشته باشد؟
*دستاوردهای دولت عدالت در کردستان
با اين همه ، تشديد عقب ماندگی ها و محروميت ها در سايه کند شدن تکميل زير ساخت ها و پروژه های شروع شده در دولتهای اصلاحات چون تبديل جاده سنندج- همدان به بزرگراه ، کند شدن و توقف ساخت سدهای کردستان ، دوبانده شدن جاده کرمانشاه- مياندوآب و احداث فرودگاه سقز و به دست فراموشی سپردن پروژه مهم ملی و تاريخی انتقال آب سيروان به شرق استان ، تعطيل کردن حوزه صنعت و اشتغال و پرداخت نکردن تسهيلات واحدهای صنعتی در دست ساخت با بهانه های گوناگون و رکود کامل حوزه صنعت، تعطيلی و اعلام انحلال واحدهای توليدی دولتی و بيکاری بيش از يک سوم از شاغلان در آمارهای رسمی دولتی، فراهم کردن زمينه ورشکستگی واحدهای توليدی نمونه کردستان و در آستانه تعطيلی قراردادن آنها و تعديل نيروهايش (کارخانه توليدی قطعات پزشکی وذوب آهن) ، تعطيلی سرمايه گذاری خارجی در معدن طلای کردستان و بی توجهی به توسعه ی بازارچه های مرزی استان که تامين کننده معيشت اکثريت مرزنشينان است و مثالهای فراوان از اين دست در سه سال گذشته وهمچنين ارايه تحليل خودساخته و بی پايه از معنی محروميت و آمار بيکاری در کردستان از سوی دولت ، کاهش شديد سرانه درآمد و تعميق فقر و اکتفای صرف به امور روزمره به عنوان مصوبات تاريخی رييس جمهوری اندکی از دستاوردهای حوزه عدالت اند.
درحوزه سياسی هم ، شرايط سياسی- امنيتی سنگين کنونی کردستان که جمعی از شهروندانش با اتهامات متعدد سياسی امنيتی در بازداشت و شماری از آنان با احکام سنگين اعدام روبه رويند همراه تحديد فعاليت های مدنی ، سياه و سفيد کردن فضا ، لغو امتياز نشريات منتقد دولت ، درج جهت دار وهدفمند و مغرضانه يک مقطع انحرافی از حوادث ابتدای انقلاب در کردستان در کتاب تاريخ مقطع متوسطه وآموزش آن به دانش آموزان سراسر کشور برای ايجاد و تبليغ عملی نگاههای منفی وامنيتی و نظامی و تشويش اذهان جامعه ايرانی نسبت به کرد و کردستان ، عدم اجازه به نيروهای با دانش و خلاق محلی و بهره گيری از نيروهای کم مايه ، مداح و ستايش گو و در خدمت و بومی زدايی از مديريت های محلی و نيز فراهم کردن زمينه های فشار بين المللی بويژه در زمينه های حقوق بشر از سوی سازمان جهانی حقوق بشر ، پارلمان اروپا و سازمانها و احزاب اروپايی و انتشار بيانيه های پياپی از سوی آنان درمحکوميت رفتارهای مقامات ايرانی در نقض حقوق بشر در کردستان درسه سال گذشته و باز توليد نگاه های دهه ۶۰ عملکردی است که جز در دولت احمدی نژاد از هيچ دولتی در ايران تاکنون برنيامده است.
ما معتقديم بايد زمينه حضور کردها و اهل سنت در کلان قدرت ملی فراهم آيد.مذهب اهل سنت به حقيقت پاس داشته شود. احساس منزلت ، کرامت ،عزت و رعايت حقوق اساسی در کردها و اهل سنت تقويت شود .از نگاه غير خودی به آنان پرهيز و نگاه امنيتی و نظامی به کردستان برچيده شود و از منظر سياسی مسايل کردستان بازخوانی و برنامه ريزی گردد. در برخورد با کردها تسامح وتساهل جای ويژه داشته باشد. زمينه سرمايه گذاری خارجی و داخلی و حضور کارآفرينان ايرانی و همچنين محلی و منطقه ای در استان فراهم آيد و رفتارهای حاکميت به گونه ای تنظيم و در کردستان عملی شود که احساس ايران از آن همه ايرانيان است در احاد شهروندان کردستانی تجلی عينی يابد و با تکيه بر صداقت و اعتماد روابط خدشه دار شده بازيابی شود.

شورای هماهنگی ائتلاف اصلاح طلبان کردستان
خانه کارگر کردستان - جبهه مشارکت منطقه کردستان - سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی کردستان - حزب اسلامی کارشاخه کردستان - حزب اراده ملت شاخه کردستان- حزب همبستگی شاخه کردستان





















Copyright: gooya.com 2016